آدرس های IPv4 تمام شدند

ripe

از مدت ها قبل به اتمام رسیدن آدرس جهانی IPv4 پیش بینی شده بود و امروز با اختصاص یافتن آخرین IPv4 این پیش بینی به تحقق پیوست. اکنون تمام 4.3 میلیارد آدرس IPv4 اختصاص داده شده و دیگر هیچ آدرس IPv4 جهت ارائه به ISP ها و ارائه دهندگان زیرساخت اینترنت وجود ندارد.

به اتمام رسیدن IPv4 در دهه ی 80 میلادی پیش بینی شده بود و بر طبق آن انتظار میرفت تا در سال 2012 تمامی IPv4 ها اختصاص داده شوند. در آن زمان تمامی آدرس های IPv4 به پنج رجیستری منطقه ای اینترنت اختصاص داده شده بود. AFRINIC برای آفریقا، ARIN برای قطب جنوب، کانادا و بخش‌هایی از کارائیب و ایالات متحده، APNIC برای شرق آسیا، اقیانوسیه، آسیای جنوبی و جنوب شرقی، LACNIC برای بیشتر کارائیب و تمام آمریکای لاتین و در آخر RIPE NCC برای اروپا، آسیای مرکزی، روسیه و آسیای غربی.

در 15 آوریل سال 2011، حوزه ی آسیا (APNIC)، در 14 سپتامبر 2012 اروپا، خاورمیانه و آسیای مرکزی (RIPE NCC)، در 10 ژوئن سال 2014 آمریکای لاتین و کارائیب  (LACNIC) و در 24 سپتامبر 2015 برای آمریکای شمالی و در نهایت چند روز پیش برای اروپا اختصاص یافت.

این خبر توسط ایمیلی از طرف نیکولاس پدیادیتیس یکی از مدیران RIPE NCC منتشر گردید.

متن ایمیل به شرح زیر است:

همکاران گرامی، امرزو 25 نوامبر سال 2019، در ساعت 15.35 ساعت هماهنگ جهانی UTC+1، ما آخرین آدرس IPv4 خود را اختصاص داده و دیگر آدرس IPv4 برای ما باقی نمانده است.

این اعلامیه، خبری شوکه کننده برای اپراتورهای شبکه نمی باشد به این دلیل که از مدت ها پیش انتظار اتمام آدرس های جهانی IPv4 می رفت. لازم به ذکر است به دلیل نظارت مسئولان جامعه RIPE اختصاص های 22/ برای هزاران شبکه ی جدید پس از اتمام آخرین 8/ در سال 2012 نیز میسر گردیده است.

به صورت تئوری اتمام آدرس های IPV4 به معنای این است که دیگر هیچ دستگاه جدید IPv توانایی اتصال به اینترنت را نخواهد داشت ولیکن در عمل این مشکل با برخی از فاکتور ها قابل حل می باشد.

اولین مورد، قابلیت بازیافت و استفاده ی مجدد از آدرس های IPv4 توسط ISP ها می باشد. دومین مورد این است که با  استفاده از NAT (ترجمه نشانی شبکه) امکان استفاده ی از آی پی های مشابه به طور اختصاصی و در پشت روتر های ISP وجود دارد و آخرین مورد هم راه اندازی IPv6 می باشد که اجازه ی اختصاص ۱۰۳۸×۳/۴  آدرس را فراهم می کند.

منبع : mspoweruser

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه