تگ canonical و تاثیر بر سئو

تگ canonicalتگ canonical یا “rel canonical” روشی برای اطلاع دادن به موتورهای جستجو می باشد که از طریق آن به موتورهای جستجو اطلاع می دهیم که صفحه ای که در حال crawl کردن هستند دارای محتوای اصلی نیست و محتوای اصلی در آدرس دیگری قرار دارد. استفاده از این تگ در زمانی انجام می شود که محتوایی از یک صفحه سایت را در صفحه دیگری قرار داده ایم. دلیل اصلی قرار دادن تگ canonical ، جلوگیری از شناسایی محتوا به عنوات محتوای تکراری و کپی (duplicate) می باشد. قه با استفاده از ایم تگ به موتورهای جستجو می گوییم که می بایست صفحه اصلی را در نتایج جستجوی خود نمایش دهند.

آیا استفاده از تگ canonical مهم است؟

محتوای تکراری یا Duplicate content یکی از مسائل بسیار دردسرساز برای سئوی سایت است و زمانی که ربات های موتورهای جستجو اقدام به خزیدن در صفحات و URL های مختلف و بررسی محتوای سایت ها می کنند ، محتوای تکراری می تواند برای سئوی سایت بسیار مخرب باشد. در ادامه به 2 مورد از مهمترین آسیب ها پرداخته ایم  :

در ابتدا باید گفت که در صورتیکه ربات ها با محتوای تکراری زیادی بر روی سایت شما مواجه شوند ، ممکن است بسیاری از محتوای یونیک و منحصر بفرد سایت را از دست داده و آنها را در نتایج جستجو نمایش ندهند، دلیل این موضوع ، بودجه خزش هر ربات است. به عبارت دیگر هر ربات برای خیدن در هر سایت یک میزان بودجه ای در نظر می گیرد و با توجه به این  میزان ، اقدام به خزیدن در هر سایت می کند.

ضرر دیگر داشتن محتوای تکراری زیاد در سایت ، اثرگذاری این موضوع بر روی رنکینگ سایت در میان نتایج موتورهای جستجو می باشد ، زیرا شما در مورد هر محتوای تکراری ، رقیب خود برای رنک دهی به سایت شده اید. در نهایت باید به این مورد اشاره کرد که حتی در حالتیکه موتورهای جستجو اقدام به رنک دهی به محتوای تکراری سایت شما کنند ، سایت اصلی و مرجع نسبت به سایت شما که از محتوای تکراری استفاده کرده اید دارای ارجحیت در زمینه رنک دهی است. استفاده از تگ canonical به شما در کنترل محتوای تکراری کمک مفیدی خواهد کرد.

مشکلات URL ها و ایجاد محتوای تکراری

ممکن است به این موضوع فکر کنید که چرا باید از تگ canonical استفاده کنیم! و در نهایت به این نتیجه برسید که در سایت شما مشکلی در این مورد وجود ندارد و بنابراین استفاده از این تگ را فراموش کنید. باید در جواب این سوال گفت که بهتر است اندکی صبور باشید و به مثال زیر توجه کنید :

مشکل اصلی بسیاری از وبمسترها این است که تنها از دید کاربر انسانی سایت خود را بررسی می کنند و این نکته را فراموش می کنند که ربات های موتورهای جستجو هستند که اقدام به ایندکس کردن صفحات مختلف سایت می کنند و در واقع می بایست سایت خود را از دید موتورهای جستجو نیز مورد بررسی قرار دهند. مهمترین نکته ای که در این زمینه باید مدنظر قرار دهید این است که ربات های موتورهای جستجو هر URL را به صورت مجزا و منحصر بفرد شناسایی می کنند.

به مثال زیر توجه نمایید :

  • http://www.example.com
  • https://www.example.com
  • http://example.com
  • http://example.com/index.php
  • http://example.com/index.php?r

معمولأ از دید یک کاربر عادی و یک وبمستر آماتور، تمامی این آدرس ها اشاره به صفحه اصلی سایت دارد اما برای یک ربات ، این آدرس ها کاملأ مجزا و منحصربفرد می باشد.

این مشکل در بسیاری از CMS های جدید به یک مشکل پیچیده تر تبدیل می شود و دلیل اصلی آن ، افزودن خودکار برخی تگ ها توسط این CMS ها و امکان قراردادن چندین path و URL برای یک محتوا می باشد. به بیان دیگر ، ممکن است چندین محتوا و URL تکراری بر روی سایت وجود داشته باشد ، بدون اینکه از وجود آنها اطلاعی داشته باشید!

تأثیر تگ canonical بر روی سئوی سایت چیست ؟

  • استفاده از تگ canonical برای خودارجاعی

به عنوان مثال URLهای X ، Y و Z دارای محتوای تکراری هستند و صفحه X محتوای اصلی را در بر میگیرد، در این حالت می توان از تگ canonical در صفحه X برای ارجاع به همان صفحه نیز استفاده کرد. این موضوع اگرچه از دید کاربر انسانی یک موضوع واضحی است که نیازی به انجام آن نیست اما از دید موتورهای جستجو انجام این موضوع سبب کاهش سردرگمی و بهبود دقت ربات ها در رنک دهی خواهد شد.

  • استفاده از تگ canonical برای صفحه اصلی سایت

داپلیکیت شدن صفحه اصلی یکی از مرسوم ترین موارد در میان طراحان و وبمسترهای آماتور می باشد و بنابراین استفاده از تگ canonical برای نسخه های مختلف صفحه اصلی سایت ، یکی از مواردیست که باید حتمأ مدنظر قرار دهید.

  • بررسی خطای احتمالی برای قراردادن تگ canonical به صورت داینامیک

در برخی از مواقع با توجه به اینکه نوشتن URL به صورت داینامیک انجام می شود ، باید این موضوع را حتمأ بررسی نمایید که اشتباه تایپی و یا املایی در قراردادن تگ کانونیکال رخ ندهد. این مورد عمومأ در CMS ها رایج می باشد.

  • خودداری از ایجاد تگ کانونیکال ترکیبی

موتورهای جستجو در مورد استفاده از تگ کانونیکال به صورت ترکیبی و غیرمرتبط بسیار حساس هستند. به عبارت دیگر در صورتیکه از این تگ برای ارجاع صفحه X به صفحه Y استفاده کرده اید ، نباید از این تگ برای ارجاع صفحه Y به X نیز استفاده نمایید. همچنین در صورتیکه با استفاده از تگ کانونیکال صفحه X را به صفحه Y ارجاع داده اید ، ریدایرکت کردن 301 صفحه Y به X ، اقدام کاملأ اشتباهی می باشد. به عنوان مورد آخر نیز باید عنوان کرد که از قراردادن تگ کانونیکال به صورت زنجیروار خودداری نمایید، زیرا این اقدام سبب سردرگمی ربات ها خواهد شد. (ارجاع صفحه X به Y ، Y به Z ، Z به R و…)

  • استفاده از تگ canonical برای محتواهای تقریبأ مشابه

اغلب کاربران در رابطه با تگ canonical بر این باورند که استفاده از این تگ تنها می بایست برای محتواهای کاملأ مشابه انجام شود ، در حالیکه پیشنهاد می شود از تگ کانونیکال برای محتواهای نسبتأ مشابه نیز استفاده شود ، اما می بایست قبل از بکارگیری این تگ ، به اندازه کافی دقت نمایید.(به عنوان مثالی برای محتوای تقریبأ مشابه می توان به صفحات مختلف یک محصول با واحدهای ارزی مختلف و… اشاره کرد.) این مورد را برای محتوای تکراری در نظر داشته باشید که در صورتیکه برای یکی از صفحاتی که دارای محتوای تکراری می باشد ، از این تگ استفاده نکنید ، آن صفحه رنک دهی نخواهد شد. به این موضوع نیز توجه نمایید درصورتیکه محتواهای صفحات اختلاف زیادی با هم داشته باشند و به نوعی با هم مرتبط نباشند ، ربات مورتوهای جستجو ، تگ کانونیکال شما را نادیده خواهند گرفت.

  • استفاده از تگ canonical برای مدیریت چند سایت با محتوا و موضوع مشابه

در صورتیکه چندیدن سایت با محتوا و موضوع مشابه را مدیریت میکنید ، استفاده از این تگ می تواند ایده بسیار مناسبی جهت کنترل رنک و اعتبار محتواهای سایت ها باشد. به عنوان مثال برای یک شرکت که دارای چند سایت مشابه است ، براحتی و با استفاده از تگ کانونیکال ، می توان تمرکز رنکینگ را بر روی یک سایت قرار داد.

تفاوت تگ canonical و ریدایرکت 301

آیا تگ canonical مانند ریدایرکت 301 می تواند اعتبار لینک (PageRank ، اعتبار دامنه و…) را منتقل نماید؟

پاسخ دقیق به این سوال در برخی از مواقع می تواند بسیار خطرناک و ریسک پذیر باشد. این نکته را مدنظر قرار دهید که این 2 مورد ، 2 راه حل کاملأ مجزا با نتایج مختلف برای موتورهای جستجو و کاربران عادی را شامل می شود.

در صورتیکه صفحه A را به صفحه B ریدایرکت 301 کنید ، کاربران عادی به صورت خودکار به صفحه B منتقل می شوند و به هیچ عنوان صفحه A را مشاهده نخواهند کرد. اما در حالتیکه صفحه A را به صفحه B با استفاده از تگ کانونیکال منتقل کرده باشید، موتورهای جستجو متوجه این موضوع خواهند شد اما کاربران عادی کماکان صفحه A را مشاهده خواهند کرد. با توجه به موارد مذکور ، در صورتیکه در میان انتخاب یکی از این موارد دچار تردید بودید ، باید به این موضوع دقت کنید که هدف شما از انتقال صفحات چیست و آیا تمایل دارید که علاوه بر موتورهای جستجو ، کاربران عادی نیز به صفحه مقصد هدایت شوند یا خیر!

نوشته های مشابه