نقش توییتر در دیجیتال مارکتینگ – بخش دوم

اولین مورد مربوط به دریافت ناگت رایگان به مدت یکسال در ازای دریافت تعداد مشخصی ریتوئیت برای یک فست‌فود معروف امریکایی است.

Wendys Twitter Marketing

کارتر ویکرسون یک کاربر ناشناس و کم فالوئر در توئیتر بود. کارتر یک روز تصمیم گرفت به کمپانی فست فود Wendy’s منشن ارسال کند و بپرسد که در ازای دریافت چند ریتوئیت می‌تواند به مدت یک سال ناگت رایگان دریافت کند؟ این که این منشن به صورت برنامه‌ریزی شده  و با هماهنگی توسط کمپانی ویندی ارسال شده است (که بعید به نظر نمی‌رسد) و یا کارتر 16 ساله آن را به صورت خودجوش ارسال کرده است دقیقا مشخص نیست، اما ویندی پاسخ این منشن را با ذکر عدد 18 میلیون اعلام کرد.

کارتر هم سریعا دست به کار شدن و از منشن ارسال به ویندی و پاسخ ویندی یک اسکرین‌شات تهیه کرد و دنبال کنندگان خود را با عبارت، “بهم کمک کنید، یک مرد به ناگت‌هایش احتیاج دارد” دعوت به ریتوئیت توئیتش کرد.

توئیت کارتر با اقبال مواجه شد و ظرف مدت زمانی کوتاه توسط افراد بسیار زیادی ریتوئیت شد. این توئیت در حدود سه میلیون و ششصد هزار بار ریتوئیت شد و توانست رکورد پرریتوئیت‌ترین توئیت توئیتر که مربوط به الن دیجنرس مجری معروف امریکایی که در شب اسکار سال 2014 ارسال کرده بود را بشکند. اگرچه این توئیت 18 میلیون بار ریتوئیت نشد، اما با توجه به این رکوردشکنی ویندی کارتر را برنده‌ی این چالش اعلام کرد و تصمیم گرفت یک‌سال ناگت رایگان در اختیار کارتر قرار دهد. اما معروف‌تر شدن کمپانی معروف ویندی تنها نتیجه‌ی این بازی توئیتری نبود، کارتر هم از این فرصت استفاده کرد و یک ساعت به آدرس زیر ایجاد کرد.

https://nuggsforcarter.com

کارتر در این وب‌سایت اقدام به فروش تیشرت‌هایی با طرح ناگت برای ناگت‌دوستان کرده است.

این چالش و بازی توئیتری قدرت هرچه بیشتر ای شبکه‌ی اجتماعی و تاثیر موثر آن بر دیجیتال مارکتینگ را مشخص می‌کند.

‌مورد دوم اقدام شرکت مبین‌نت برای جذب مخاطب در توئیتر است که پیشنهاد آن توسط توحید ارسطو یکی از کاربران توئیتر فارسی مطرح شد.

Mobinnet Twitter Marketing

توحید ارسطو یک برنامه‌نویس است. (قبل از هرچیز از ایشان تشکر می‌کنیم که اجازه‌ی استفاده از عکس و اسم‌شان را در این مطلب به ما دادند.)

توحید هم به تقلید از کارتر به اکانت مبین‌نت در توئیتر منشنی با محتوای در صورت دریافت چند ریتوئیت می‌تواند اشتراک یک‌ساله‌ی اینترنت مبین‌نت هدیه بگیرد ارسال کرد. پاسخ مبین‌نت به شکل زیر بود

“۱۰۰۰تا ریتوئیت بگیرین مودم و طرح ۵۰۰گیگ رو می‌دیم”

توحید هم از این توئیت مبین‌نت یک اسکرین‌شات تهیه کرد و به همراه توئیت زیر در توئیتر خودش منتشر کرد.

“هم توئیتریای عزیز، لطفا کمکم کنید، من ۱۰۰۰ تا ریتوئیت نیاز دارم واسه یه سال اینترنت رایگان از @mobinnet ?

#ریتوئیت لطفا”

همانطور که انتظار می‌رفت توئیت توحید توانست رکورد ۱۰۰۰ عدد ریتوئیت پیشنهادی مبین‌نت را بشکند و طبق وعده، مبین‌نت یکسال اینترنت پر سرعت با 500 گیگابایت ترافیک در اختیار توحید قرار داد. اما این حرکت مبین‌نت محدود به توحید نشد و چهار نفر توانستند با کسب ۱۰۰۰ ریتوئیت و استفاده از هشتگ #1krt4tdlte از مبین‌نت اینترنت یکساله رایگان LTE دریافت کنند. هرچند چهارکاربر توانستند اینترنت رایگان یکساله دریافت کنند، اما با توجه به بازخورد این چالش در توئیتر فارسی و جلب توجه تعداد بسیار زیادی کاربر در توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی، برنده‌ی بزرگ این بازی قطعا شرکت مبین‌نت بود.

اما این بار به بررسی یک تلاش گسترده‌تر و متفاوت با دو مورد قبلی توسط یک کمپانی بسیار بزرگ‌تر در زمینه دیجیتال مارکتینگ در توئیتر می‌پردازیم.

Samsung Twitter Marketing

الن دیجنرس مجری بسیار سرشناس و معروف امریکایی که احتمالا بسیاری از شما با برنامه معروفش Ellen show او را می‌شناسید، مجری مراسم اسکار در سال 2014 بود. همانطور که استحضار دارید اسکار یک برنامه‌ی بین‌المللی در زمینه‌ی صنعت سینما است که هر ساله در کشور امریکا برگزار می‌شود و به معرفی برترین فیلم‌ها و هنرپیشه‌های سال از جنبه‌های مختلف می‌پردازد. اهمیت اسکار از آن نظر است که به صورت همزمان در بیش از ۱۰۰ کشور جهان به صورت زنده پخش می‌شود و طبیعتا مخاطب چند صد میلیونی دارد.

الن که مجری برنامه‌ی اسکار در سال 2014 بود در اواسط برنامه و در اقدامی خلاقانه تعدادی از چهره‌های مطرح و سرشناس هالیوود را در اطراف خود جمع کرد و از بردلی‌کوپر درخواست کرد که یک عکس سلفی از افرادی که الن دور و بر خودش جمع کرده بود بگیرد. پس از تهیه سلفی الن اعلام کرد که همین الان تصویر را در توئیتر خودش منتشر خواهد کرد. با توجه به حجم بالای مخاطب این برنامه به محض ارسال توئیت حاوی تصویر توسط الن که در آن نوشته شده بود اگر بازوهای بردلی بلندتر بودند این بهترین عکس تاریخ می‌شد، توئیت با سرعتی غیرقابل باور توسط کابران توئیتر شروع به چرخش در تایم‌لاین‌های مختلف و ریتوئیت شدن کرد.

در مدت زمان کمی تعداد ریتوئیت‌های این توئیت به بالای سه میلیون توئیت رسید و توانست تا قبل از ارسال توئیت کارتر ویکرسون رکوردداری بیشترین ریتوئیت در توئیتر باشد.

اما این پایان کار توئیت الن نبود، بلافاصله الن توئیت دیگری ارسال کرد و در توئیت خود نوشت که عکس سلفی توسط Samsung Galaxy Note 3 گرفته شده است. اینجا بود که مشخص شد تمامی سناریوی تهیه عکس سلفی بصورت برنامه‌ریزی شده و با هماهنگی کمپانی سامسونگ انجام شده است. خودتان می‌توانید حساب کنید که با توجه به تعداد مخاطبین اسکار و همچنین افرادی که توئیت الن را در توئیتر دیده‌اند، این تبلیغ تا چه حد در فروش Samsung Galaxy Note 3 و سایر محصولات این کمپانی موثر بوده است.

اما چه عواملی باعث می‌شوند که دیجیتال مارکتینگ شما در توئیتر با موفقیت همراه باشد؟

در ادامه به بررسی برخی از این عوامل خواهیم پرداخت.

جذب مخاطب در توئیتر یک امر نسبی است و مسلما فرمول قطعی و مشخصی ندارد. ممکن است هر لحظه ایده‌ای خلاقانه به ذهن شما برسد که باعث جذب چندین فالوئر برای اکانت توئیترتان شود. در ادامه سعی کرده‌ایم برخی از مواردی که حاصل تجربه می‌باشند و می‌توانند بر جذب مخاطب شما در توئیتر فارسی موثر باشند، را ذکر کنیم.

– پیوسته توئیت کنید:

یکی از عواملی که باعث شناخته شدن برند شما در توئیتر می‌شود توئیت پیوسته و دائمی است. البته این امر نباید به شکلی باشد که باعث آزردگی خاطر فالوئرهای شما باشد. ارسال تعداد زیاد و خارج از عرف توئیت احتمالا آنفالو شدن را در توئیتر افزایش می‌دهد. این که اعلام کنیم چه تعداد توئیت در روز یا هفته برای بیزنس شما کافی است به طور قطع مشخص نیست و بستگی به نوع بیزنس شما دارد. توصیه ما این است که حتی‌المقدور روزانه یک توئیت را داشته باشید.

– فالو/آنفالو نکنید:

بسیاری از برندها در شروع کار در توئیتر شروع به فالو کردن کاربران بسیار زیادی می‌کنند. این کار علاوه بر این که از نظر کاربران توئیتر جالب نیست، باعث می‌شود توئیتر شما را به عنوان اسپمر شناخته و برای فالوئینگ‌های جدیدتان نوتیفیکیشنی مبنی بر این که شما آن‌ها را فالو کرده‌اید ارسال نکند. همچنین برخی نیز به طور مکرر به منظور دریافت فالوئر از فالوئینگ‌های خود و یا اصلطاحا فالوبک به صورت مکرر افرادی را فالو/آنفالو می‌کنند. این کار در توئیتر صورت خوشایندی ندارد و حتی ممکن است توسط کاربران توئیتر اکانت شما بلاک و ریپورت شود.

– اسم برندتان را جستجو کنید:

با جستجوی اسم برندتان در توئیتر علاوه بر این که می‌توانید نظرات کاربران را در مورد خودتان بدانید، می‌توانید با لایک کردن توئیت‌هایی که اسم برند شما در آن‌هاست توجه کاربران را به خودتان جلب کنید و همچنین در صورتی که توئیتی نیاز به توضیحاتی از جانب شما دارد توضیحات لازم را اعلام کنید.

– در ژانر توئیت کنید:

تعداد کاربران توئیتر فارسی کم نیست، اما زیاد پیش می‌آید که کاربران بسیار زیادی در خصوص موضوع مشخصی (یا به اصلاح توئیتر فارسی در ژانر مشخصی) توئیت می‌کنند. سعی کنید ژانرهای فعال توئیتر را بشناسید و در بستر این ژانرها توئیت کنید تا جذب مخاطب زیادی داشته باشید.

– ادبیات طنز بکار بگیرید:

یکی از جذابیت‌های توئیتر فارسی ذوق شوخ‌طبعی بسیار زیاد کاربران آن است. اگر بتوانید مقصود مورد نظر خود را به صورت طنز توئیت کنید بازخورد بسیار بیشتری خواهد داشت. یکی از اکانت‌های توئیتر فارسی که در زمینه ارسال توئیت‌های طنز در ژانرهای فعال توئیتر فارسی بسیار معروف است اکانت کبریت توکلی است که توانسته است با این شیوه مخاطب مناسبی پیدا کند.

– آنلاین باشید:

سعی کنید اگر منشنی خطاب به شما ارسال می‌شود، آن را سریعا پاسخ دهید. آنلاین بودن شما و پاسخ زودهنگام علاوه بر این که امکان داشتن مکالمه را  افزایش می‌دهد باعث جلب اعتماد کاربران نیز می‌شود.

– کارمندان خود را تشویق به استفاده از توئیتر کنید:

اگر در کمپانی شما کارمندانی مشغول به کار هستند سعی کنید آن‌ها را تشویق به عضویت و استفاده از توئیتر کنید. سعی کنید کاربرانتان از فعالیت‌های روزمره‌شان در شرکت شما توئیت کنند. می‌توانید با تعیین پاداش برای فعالیت‌های توئیتری کارمندانتان را مجاب به معرفی برندتان در توئیتر کنید.

نوشته های مشابه