هرچه درباره الگوریتم BERT گوگل باید بدانید

الگوریتم bert گوگل

الگوریتم BERT گوگل را می توان بزرگترین و هوشمندترین الگوریتم گوگل در 5 سال اخیر نامید. گفته شده است این الگوریتم از هر 10 کوئری یکی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و با معرفی این الگوریتم و استفاده از پردازش زبان، گوگل تصمیم به بهبود تفسیر خود از سوالات پیچیده و طولانی داشته و در نتیجه نتایج مرتبط تر و مناسب تری را به کاربران نمایش دهد.

در حقیقت گوگل الگوریتم بِرت را با هدف شناسایی زبان محاوره ای معرفی کرده است. هر چند که در سال 2015 با معرفی الگوریتم RankBrain با استفاده از تکنولوژی یادگیری ماشین تا حد زیادی زبان طبیعی را جایگزین زبان ماشینی کرد، با این حال الگوریتم BERT به عنوان مکمل رنک برین، نتایج خیلی دقیق تر و کاملا مرتبطی را به کاربران نشان میدهد.

الگوریتم BERT گوگل

نام BERT در حقیقت مخفف عبارت “Bidirectional Encoder Representations from Transformers” است و به الگوریتمی مبتنی بر شبکه عصبی اشاره دارد. در این الگوریتم سیستم های ماشینی با کمک پردازش زبان طبیعی انسان در تلاش برای تفسیر پیچیدگی های زبان می باشند.

به بیان دیگر گوگل الگوریتم برت را فقط برای درک بهتر عبارت های جستجو شده و تفسیر معنای دقیق تر برای هر کلمه ایجاد کرده است. این موفقیت با استفاده از مدلسازی ریاضی بر پایه ی ترانسفورمرها ساخته شده است. در واقع این الگوریتم یک کلمه را با در نظر گرفتن ارتباط آن با باقی کلمات در جمله آنالیز می کند و در نهایت معنای هر کلمه را به صورت ایزوله بررسی نمی  کند. این کار به خصوص در درک بهتر حروف اضافه همچون “از، به، را و …” و جایگاه هر کلمه در عبارت های جستجو شده خیلی مفید است.

به گفته ی پاندو نایاک (Pandu Nayak)، معاون ارشد گوگل، الگوریتم BERT در تاریخ 24 اکتبر سال 2019  فعال گردید اگرچه تاثیر آن در تمامی کشورها و نتایج جستجو یکسان نمی باشد ولی در حالت کلی تاثیرات آن به شرح زیر است:

نتایج جستجوی ارگانیک: در ابتدا الگوریتم BERT گوگل با هدف بهبود نتایج جستجو در آمریکا برای دامنه Google.com فعال شده و در باقی کشورها هنوز الگوریتم برت در نتایج جستجوی ارگانیک فعال نشده است. به گفته ی پاندو نایاک برنامه ریزی شده است که این الگوریتم در بیشتر کشورها اجرا گردد. دنی سالیوان (Danny Sullivan) مدیر ارتباطات گوگل سرچ اعلام کرده است که زمان دقیقی برای پیاده سازی الگوریتم گوگل برت در نتایج جستجوی باقی کشورها وجود ندارد.

پاسخ برجسته (Featured Snippets): آپدیت الگوریتم گوگل برت در برابر پاسخ های برجسته متفاوت عمل میکند به این صورت که زین پس در رتبه ای بالاتر از نتایج جستجوی ارگانیک با نام رتبه صفر، متون جداول و یا لیست هایی مرتبط تر به نمایش در می آیند. دنی سالیوان در تویتتی در این باره گفته است که الگوریتم bert در 25 زبان که گوگل پاسخ برجسته برای آن به نمایش در می آورد مورد استفاده قرار گرفته است.

دلیل اهمیت الگوریتم Bert برای گوگل

بر طبق گفته ی گوگل، چیزی در حدود 15 درصد از عبارت های جستجو شده جدید هستند و برای اولین بار جستجو شده اند و به مرور زمان به ارتباطات انسان نزدیک تر می شود که در حقیقت بخشی از آن تحت تاثیر پیشرفت های فنی همچون جستجوی صوتی است.

بر طبق گزارش سرویس آماری Comscore، میزان جستجوی صوتی 50 درصد افزایش داشته است. فاکتور دیگر افزایش طول عبارت های جستجو شده می باشد. امروزه بیش از 70 درصد از عبارت های جستجو شده طولانی می باشند. امروزه افراد در گوگل سوال هایی با ادبیات پیچیده تایپ کرده و در کسری از ثانیه، انتظار یافتن پاسخ صحیح و کوتاهر را دارند. به لطف الگوریتم برت پاسخ به این انتظار کاربران امکان پذیر شده است.

برای سالیان متمادی گوگل در حال کار بر روی شبکه ی عصبی بوده تا بتواند به صورت صحیح پاسخ عبارت های جستجو شده  را نمایش و درک خود از محتوا را بهبود بخشد:

  • الگوریتم مرغ مگس خوار (Hummingbird): در سال 2013، Hummingbird در الگوریتم گوگل گنجانیده شد. این الگوریتم امکان تفسیر بهتر عبارت های جستجو شده به جای نمایش نتایج برای هر عبارت به صورت مجزا را فراهم کرد.
  • الگوریتم رنک برین(Rank Brain): در سال 2015، Rank Brain تبدیل به بخشی از الگوریتم گوگل گردید و تبدیل به سومین فاکتور مهم رتبه بندی شد. با فعال سازی این الگوریتم امکان تفسیر عبارت هایی با چند معنی و عبارت های پیچیده و طولانی فراهم شد. الگوریتم Rank Brain توانایی تفسیر عبارت هایی که برای اولین بار جستجو می شوند، عبارت های محاوره ای، دیالوگ ها و نو واژه ها را دارد.

چه عبارت های جستجو شده ای تحت تاثیر BERT قرار میگیرند؟

الگوریتم برت بر روی عبارت های طولانی تاثیر میگذارد. گوگل برت درک و تفسیر عبارت های طولانی که تایپ شده و یا از طریق جستجوی صوتی در نوار جستجو به عنوان سوال یا گروهی از کلمات وارد شده اند را امکان پذیر کرده است.

در وبلاگ رسمی گوگل مثال هایی از عبارت های جستجو شده که BERT به فهم بهتر آن کمک کرده و حالا این موتور جستجو برای آن ها نتایج مرتبط تری را به نمایش در می آورد گردآوری شده است.

مثال اول: 2019Brazil traveler to USA need a visa

تاثیر الگوریتم برت گوگل بر روی نتایج جستجو

در این مثال برای نتایج جستجوی ارگانیک، به گفته ی گوگل در گذشته کلمه ی “To” و ارتباط آن با باقی کلمات در نظر گرفته نمی شد. اگرچه کلمه ی “To” در مفهوم جمله نقش اساسی دارد. در حقیقت عبارت جستجو شده در ارتباط با فردی است که از برزیل میخواهد به آمریکا سفر کند و نه برعکس آن. آپدیت جدید برت به گوگل این امکان را میدهد تا به صورت صحیح این تمایز را درک کرده و نتایجی مطابق با هدف اصلی جستجو ارائه دهد.

مثال دوم: parking on a hill with no curb

تاثیر الگوریتم bert گوگل بر روی نتایج جستجو

در گذشته گوگل در مقابل چنین جستجوهایی به صورت کامل بر روی عبارت curb توجه میکرد و این در حالی است کلمه ی no قبل از آن را در پردازش نمی کرد. حالا با کمک برت گوگل باهوش تر شده و به صورت دقیق به این سوال کاربران را پاسخ می دهید.

 

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه