تفاوت بین دارک نت ، دارک وب ، دیپ وب و سرفیس وب چیست

دارک وب ، دارک نت ، دیپ وب ، سرفیس وب ( وب سطحی ) : همه علاقه مندان به تکنولوژی با این واژه ها برخورد کرده اند و خیلی از آنها معنی واقعی آنها را نمی دانند. گاهی اوقات متخصصین هم در مورد این واژگان و معنی درست آنها دچار سردرگمی می شوند. امیدواریم که در این مقاله بتوانیم شفافیت لازم برای درک معانی دارک نت، دارک وب، دیپ وب و سرفیس وب را برای شما بوجود آوریم.

تفاوت بین هر کدام از این قسمت های مختلف شبکه جهانی وب

به طور کلی می توان گفت که هر کدام از این پدیده ها بخشی از World Wide Web  یا همان شبکه جهانی اینترنت هستند با این تفاوت که وب سایت های موجود در هر کدام حق دسترسی های متفاوتی دارند. در این تقسیم بندی دارک نت قسمت تاریک وب و سرفیس وب روشن ترین قسمت آن است.

آیا این واقعیت را می دانستید که تنها ۴% از اینترنت از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ ، گوگل و یاهو قابل دسترسی است ؟ این یعنی ۹۶% از محتویات اینترنت تنها با ابزار و نرم افزارهای خاصی با پروتکل ها و جستجو گرهای متفاوتی قابلیت دسترسی دارند.

حالا می توانید که حدس بزنید که چه اتفاقاتی ممکن است در قسمت عظیم تاریک اینترنت رخ دهد، جایی که مجرمان ، هکرها ، آژانس های امنیتی و نظامی ، بازاهای سیاه مانند جاده ابریشم ، مواد مخدر و خیلی چیزهای دیگر وجود دارد.

حالا شروع می کنیم به توضیح از تاریک ترین لایه وب به روشن ترین آن :

تفاوت بین دارک نت ، دارک وب ، دیپ وب و سرفیس وب

دارک نت و دارک وب :

دارک نت Darknet یک شبکه پوششی است : شبکه ای که برروی اینترنت یا به بیانی دیگر در بالای آن ساخته شده و طراحی آن براساس ناشناس ماندن صورت گرفته است. معنی آن این است که دارک نت برای مخفی کردن است. دو مدل از از مدلهای دارک نت عبارت است از شبکه های  Friend-to-Friend  و شبکه های خصوصی مانند Tor ، I2P ، Freener ، DN42 و غیره.

حالا شاید با خود بگویید که چرا ما دارک نت و دارک وب Dark Web را در یک قسمت تعریف می کنیم. در این خصوص باید گفت که در واقع هر دوی این پدیده ها به یکدیگر وابسته هستند. همانگونه که گفتیم دارک نت شبکه ای است که در بالای اینترنت ساخته شده است و دارک وب به وب سایت هایی گفته می شود که در دارک نت وجود دارند. دارک وب صفحاتی برروی سرورهایی هستند که بدون مجوزهای خاصی قابل دسترسی توسط موتورهای جستجوگر نیستند. فعالیت های غیر قانونی بزرگ سایبری در دارک وب رخ می دهند.

مرتبط : دارک وب چیست؟ آیا DARK WEB غیرقانونی است؟ چگونه از آن بازدید کنیم؟

 

چگونه می توان به دارک نت یا دارک وب دسترسی پیدا کرد ؟   

از آنجاییکه دسترسی به این قسمت از اینترنت برای موتورهای جستجوگر معمولی محدود شده است، برای ورود به آن نیاز به ابزار مخصوصی می باشد. مشهورترین و مورد استفاده ترین ابزارها برای ورود به قسمت تاریک تر اینترنت تور “Tor” می باشد. واژه TOR مخفف عبارت The Onion Router است که ترافیک را از طریق لایه های رمزگذاری شده به وب سایت های تاریک می رساند. دلیل اینکه این لایه ها رمزگذاری شده اند، ماهیت دارک نت یعنی ناشناس ماندن است.

شبکه TOR یا همان جستجوگر تور تمام داده ها از جمله مقصد را چندین بار رمزگذاری می کند و آن را از طریق مدار تصادفی رله Tor ارسال می کند. اتفاقی که در هنگام رمزنگاری و رمزگشایی اطلاعات توسط رله های Tor می افتد بسیار پیچیده است و برای همین است که TOR محبوبترین جستجوگر برای دسترسی به دارک وب است.

سایت های موجود برروی دارک وب گاهی از آنجا حذف می شوند و این ماهیت تاریک آنها را نشان می دهد. آنها می توانند یک روز کار کنند و کلاه برداری کنند و فردا هیچ ردی از آنها نباشد. اگر شما به دنبال خدمات خوب هستید از دارک وب فاصله بگیرید.

دیپ وب چیست :

حالا کمی پیش می رویم و در قسمت بالاتر از دارک وب با دیپ وب Deep Web آشنا می شویم. دیپ وب نیز مانند دارک وب در قسمت تاریک تر اینترنت قرار دارد. اطلاعات موجود در دیپ وب نیز به صورت مستقیم از طریق موتورهای جستجوی وب مانند گوگل و بینگ قابل دسترسی نیست.

همانگونه که گفتیم ۹۶% از محتویات آنلاین در دیپ وب و دارک نت هستند. دیپ وب شامل استفاده های بسیار معمول از وب مانند ایمیل ، بانکداری آنلاین و دیگر سرویس های پرداخت و خیلی چیزهای قانونی دیگر است. اعمال غیرقانونی بسیار کمی در دیپ وب رخ می دهد.

برخلاف دارک وب، برای دسترسی به دیپ وب نیاز به جستجوگری مانند TOR وجود ندارد. به جای آن لینک های دسترسی مستقیم وجود دارد. در این قسمت از اینترنت، سایت هایی وجود دارند که طراحی آنها به منظور غیرقابل دسترس بودن توسط موتورهای جستجو انجام شده است.

 

سرفیس وب چیست :

سرفیس وب Surface Web همچنین به نام وب قابل مشاهده ، لایت نت و یا وب فهرست شده نیز شناخته می شود. این قسمت از شبکه جهانی وب برای عموم قابل دسترسی است و توسط موتورهای جستجو گر استاندارد مانند گوگل شناسایی می شود. لایت نت نقطه مقابل دارک نت است و سایت های موجود برروی این قسمت، سایت های معمولی هستند که توسط تجارت ها و افراد مختلف که هویت مشخصی دارند ساخته شده اند.

  خلاصه تفاوت ها میان دارک نت/دارک وب ، دیپ وب و سرفیس وب :

تفاوت میان دارک نت ، دارک وب ، دیپ وب و سرفیس وب
دارک نت / دارک وب محدود به برخی از جستجوگرها
غیر قابل دسترس برای موتورهای جستجوگر استاندارد
بخش عظیمی از عملیات غیر قانونی بزرگ
ماهیت پنهان ماندن
دیپ وب قابلیت دسترسی با پسوورد ، رمزنگاری ، نرم افزارهای Gateway
در موتورهای جستجوگر فهرست نمی شوند
فعالیت های غیرقانونی بسیار کمی اتفاق می افتد
بسیار گسترده و در حال رشد
سرفیس وب قابل دسترس
فهرست شده توسط موتورهای جستجو
قسمت کوچکی از اینترنت

نوشته های مشابه