آموزش ساخت لینک UTM

لینک UTM یا Urchin tracking module یک ماژول ردیابی است که توسط گوگل در سال 2005 معرفی شد و از آن به بعد توسط این موتور جستجو برای ردیابی urlهای ویژه مورد استفاده قرار می گیرد. پارامترهای ماژول ردیابی UTM برای ردیابی اثرگذاری کمپین های بازاریابی آنلاین از بین منابع ترافیکی و رسانه های توزیع کننده توسط بازاریابان استفاده می ‌شود.

اگر یک کاربر همیشه آنلاین هستید و روزانه به لینک های زیادی از وب سایت های مختلف مراجعه می کنید، باید بدانید که روزانه هزاران لینک جدید در حال انتشار هستند. بدین ترتیب کدهای UTM موجب می شوند تا عملکرد لینک های تولید شده را ردیابی کنید و متوجه شوید که ترافیک های تولید شده از کجا می آیند. همچنین می توانید از متغیرهای ماژول ردیابی UTM در داخل لینک ها برای ردیابی اطلاعات کلی استفاده کنید. این اطلاعات کلی می توانند پاسخ سوالات زیر باشند:

ترافیک حاصل شده در وب سایت چگونه به اینجا رسیده است؟

ترافیک حاصل شده چرا به سمت وب سایت شما سرازیر شده است؟

ترافیک حاصل شده از کجا به سمت وب سایت شما هدایت شده است؟

لینک UTM به سوالات مهمی نظیر سوالات بالا پاسخ می دهد و مشخص می کند که هر فرد حقیقی که وارد سایت شما شده چند صفحه از وب سایتتان را مشاهده کرده یا اینکه چه مدت در وب سایت شما مانده و نرخ تبدیل آن چقدر بوده است.

هنگامی که یک وب سایت یا یک صفحه ی ویژه برای بازاریابی آنلاین طراحی می کنید برای تصمیمات بعدی و اثربخشی کارهایی که انجام می دهد نیاز دارید تا بدانید به طور مثال محتواهای تصویری و پوسترهایی که برای صفحات مختلف خود تهیه کردید تا چه میزان بر روی جذب مخاطب تاثیر داشته و چه میزان موجب افزایش ترافیک شما شده است؟ به این منظور از پارامترهای UTM استفاده می کنیم. پارامترهای UTM در حقیقت چه عناصری را تشکیل می‌دهند؟ به طور کلی هر عنصری که در آدرسش یک علامت سوال در url داشته باشد یک پارامتر است و یک پارامتر UTM یک تگ است که به انتهای url اضافه می‌شود تا هنگامی که بر روی آن کلیک می شود، داده به گوگل آنالیتیکس منتقل شود و به شما این اجازه را می دهد تا بفهمید کدام استراتژی بازاریابی شما اثرگذارتر از سایرین است. یک پارامتر UTM از یک پارامتر و اندازه ی آن تشکیل شده است.

ساخت لینک UTM :

در ساخت لینک UTM پارامترهایی وجود دارند که تعدادی از آنها کلیدی و الزامی بوده و برخی از آنها به طور اختیاری قرار می گیرند که برای کمپین های ردیابی کردن درون گوگل آنالیتیکس استفاده می ‌شوند.

UTM_Source, UTM_medium, UTM_campaign پارامترهای الزامی در ساخت لینک UTM هستند و UTM_content  و UTM_term پارامترهای اختیاری در ساخت لینک UTM محسوب می شوند. این پارامترها هر یک پاسخ سوال هایی هستند که کاربر به آن منظور اقدام به ساخت لینک UTM خود می کند.

UTM_Source به منظور شناسایی این مساله که ترافیک شما از کجا می آید توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال نام وب سایت یا صفحه ای که شما را تبلیغ می کند یا خبری که در آن به شما پرداخته می شود.

UTM_medium عناصر خاصی را که منجر به بازدید از شما شده اند را نشان می دهد. به عنوان مثال پوستر یا تصویر خاصی که در خبرنامه یا تبلیغ مورد استفاده قرار گرفته باشد.

UTM_campaign پارامتری است که به کمپین هایی که راه انداخته اید منتسب می شود.

لینک UTM

پارامترهای اختیاری در ساخت لینک UTM :

UTM_term پارامتری است که برای جستجو های پولی مورد استفاده قرار می گیرد و کلمات کلیدی که شما بر روی تبلیغ خاصی پیشنهاد می کنید را مشخص می‌کند و برای تبلیغ جمله ها یا عبارات خاص با تگ های مشخص شده ای به اصطلاح تگ دهی می شوند.

UTM_content استراتژی های مقایسه ای را مشخص می کند تا تفاوت بین نوع A و B تعیین گردد.

پس از اینکه به اطلاعات کاملی در مورد پارامترهای UTM دست پیدا کردید می توانید به راحتی اقدام به ساخت لینک UTM کنید. به منظور ساخت یک لینک UTM کافی است با مراجعه به صفحه ی ایجاد کننده ی URL گوگل آنالیتیکس موسوم به Google Analytics url Builder و پر کردن فرم های لازم کد های ساخته شده را کپی کنید. پس از آن تنها چیزی که نیاز دارید این است که لینک تولید شده را در عنصری که در حالت عادی قصد دنبال کردن آن دارید پیوست کنید. در زمینه ی ساخت لینک UTM دقت داشته باشید که پارامترهای UTM به حروف بزرگ و کوچک حساس هستند و حروف کوچک و بزرگ را به عنوان دو آدرس در گوگل آنالیتیکس می شناسند.

دستیابی به نتایج حاصل شده از ساخت لینک UTM :

داده های موجود با مراجعه به گوگل آنالیتیکس و از طریق رفتن به مسیر Traffic>Source>Campaign به راحتی قابل دستیابی است. در این صفحه لیستی از کمپین هایی که در حال گشتن به دنبال آن ها بودید نمایش داده خواهند شد و شما می توانید با کلیک بر روی هر کدام از آنها که نیازمند دستیابی به اطلاعات بیشتر هستید، اطلاعات جزئی تری را مشاهده کنید. بنابراین می توانید معیارهای مهم و اثرگذار بر روی صفحه ی خودتان، تبادلات داده ای، تعداد مشاهده ها و … را ببینید و تعیین کنید که کدام عنصر تاثیر بیشتری بر روی کمپین شما داشته است.

استفاده از لینک UTM :

لینک UTM زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که قصد دارید بدانید چه عناصری در استراتژی بازاریابی آنلاین شما از میزان اثرگذاری بهتر و مفیدتری برخوردار بوده است. شیوه های بسیار زیادی وجود دارد که بتوان از لینک های UTM در شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد. شما می‌توانید به منظور استفاده از UTM در شبکه های اجتماعی به راحتی لینک وب سایتتان را درون پروفایل با هایلایت کردن، بخشی از پروفایلتان قرار دهید و سپس url را داخل پست هایتان با پارامترهای UTM مختلف تگ کنید. این شیوه به طور مثال اجازه می دهد تا تعیین کنید لینک های وب سایت شما در پروفایل شما از اثرگذاری بیشتری برخوردار است یا در پست هایتان؟

نوشته های مشابه