بازاریابی در توییتر را جدی نگیریم!

بازاریابی در توییتربازاریابی در توییتر با توجه به محبوبیت شبکه اجتماعی توییتر در میان کاربران ایرانی به یکی از راه های موفق در زمینه بازاریابی و تبلیغات تبدیل شده است. مدیران مرتبط با امور تبلیغات و برندینگ باید این شبکه اجتماعی را به خوبی بشناسند و با آگاهی از ویژگی های آن استراتژی بازاریابی در توییتر را در کمیپن های تبلیغاتی خود جای دهند.

توییتر یک شبکه اجتماعی موفق با حدود 300 میلیون نفر کاربر فعال تا پایان سال 2017 بوده که بر اساس آمار تعداد کاربران آن با رشدی 12 درصدی در حال افزایش است. از میان رقبای توییتر می توان به فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، اسنپ چت، لینکدین، گوگل پلاس و پینترست اشاره نمود اما در میان این شبکه های اجتماعی، توییتر در میان افراد مشهور، سلبریتی و افراد موفق در کسب و کار و تجارت جایگاه بالاتری دارد.

عوامل موثر در موفقیت بازاریابی در توییتر

همان طور که اشاره شد وجود کاربران فراوان و آمار افزایش تعداد کاربران بهانه ای برای ترغیب مدیران کسب و کار ها برای بازاریابی در توییتر است؛ اما برای موفقیت در این راه برخی عوامل اثرگذار را باید مورد توجه قرار داد.

در ابتدا باید هدف اصلی خود را بازاریابی در توییتر تعیین کنید و با آنالیز مداوم شرایط با ابزار هایی مانند Analytics وضعیت خود را در روند بازاریابی در توییتر مورد بررسی قرار دهید.

توییت های درست با محتوای هدف دار و بر اساس استراتژی های تبلیغاتی نتیجه مناسبی در بر خواهد داشت. شناخت مخاطبین و وضعیت بازار مرتبط با کسب و کاری که دارید در این راه می تواند کمک بزرگی تلقی گردد؛ مانند همه راه های تبلیغاتی مبتنی بر محتوا، در بازاریابی در توییتر نیز ارزش و اعتبار محتوا را نباید دست کم گرفت. محتوای طولانی و با تعداد کلمات بالا برای مخاطبین جذابیتی نداشته و بزرگان عرصه تبلیغات اینترنتی مانند فیسبوک و توییتر این محدودیت را برای پست های تبلیغاتی مخاطبان اعمال کرده اند. شما برای ارسال محتوا در بازاریابی تعدتد محدودی کلمه در اختیار دارید که باید با استفاده از آن ها محتوا و پیام اصلی را به مخاطبان خود منتقل کنید.

حساب کاربری شما می تواند اعتبار شما باشد پس برای توییتر خود یک حساب کاربری معتبر تعریف کنید و با آن بازاریابی در توییتر را پیش ببرید.

تولید محتوا برای بازاریابی در توییتر را جدی بگیرید

مانند بسیاری از روش های مختلف دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی در توییتر وابسته به تولید محتوای مختصر و مفید است. توجه نکاتی در خصوص تولید محتوا در توییتر می تواند نتایج خوبی برای مدیران مارکتینگ به همراه داشته باشد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

* اهمیت پروفایل کاربری : یکی از مواردی که در بازاریابی در توییتر و جذب مخاطبان اثرگذار است، موضوع پروفایل کاربری شخص یا سازمانی است که در حال تبلیغات است؛ مثلا و عنوان و تصویر پروفایل امری بسیار مهم هستند. نام کاربری باید کوتاه بوده و یاد آوری آن برای افراد آسان باشد. عنوان نباید پیچیده باشد و باید به راحتی توسط دیگر افراد تگ شود. برای بازاریابی در توییتر یا دیجیتال مارکتینگ موفق عکس پروفیل اهمیت زیادی دارد. باید تصویری کامل از صورت خودتان باشد.

در قسمت بیو توضیحاتی که مربوط به سازمان و محصول و خدمات است درج می گردد. در این بخش باید توضیحی کوتاه به شکلی کاملا گویا برای محصول یا خدمات خود درج نمایید.

* معجزه ترند شدن : ترند شدن در توییتر به سادگی انجام نمی شود. سعی کنید به ترند های موجود با توجه به علایق و نظریات خود ملحق شده و حتی می توانید خیلی زیرکانه عکس پروفایل خود را مطابق آن ها تغییر دهید. اهمیت این امر جایی مشخص می شود که بتوانید ارتباطی احساسی با دنبال کننده ها برقرار کنید و از این طریق اعتماد آن ها را به خودتان جلب نمایید.

* استفاده از Pin Post : گاهی اوقات برخی از محتواهای ارسالی شما می تواند حاوی یک سری از اطلاعات مهمی باشد که می خواهید همواره یا برای مدت خاصی جلوی چشم مخاطبان باشد؛ مثلا اطلاع رسانی در مورد جشنواره های تخفیف یکی از محتواهای جذاب در بازاریابی در توییتر محسوب می شود. برای این کار از قابلیت Pin Post استفاده کرده و مطلب مورد نظر را بالای صفحه نگه می دارید.

* از Analytics توییتر استفاده کنید : توییتر برای بررسی وضعیت مارکتینک گزینه ای را برای کاربران فراهم نموده که Analytics نام دارد. گزینه تحلیل و بررسی شامل بررسی وضعیت کلیک ها و لینک ها و واکنش کاربران به توییت های شما می باشد؛ مثلا نشان دادن ریپورت یکی از قابلیت های مهم و کاربردی Analytics جهت بازاریابی در توییتر است. تبلیغات شما نباید به گونه ای برای مخاطبان آزار دهنده باشد تا باعث ریپورت شدن شما شود.

* هشتگ کلید موفقیت بازاریابی در توییتر : هشتگ ها رابطه مستقیمی با میزان بازدید مخاطبان از توییت شما دارند. در نتیجه استفاده صحیح از آن ها را نباید فراموش کرد. البته نباید در استفاده از این ویژگی افراط کنید. حداکثر 3 هشتگ برای یک توییت می تواند استفاده شود و استفاده بیش از آن توصیه نمی شود. از هشتگ ها می توانید برای اطلاع رسانی اخبار مهم مربوط به کسب و کارتان استفاده کنید.

* ویدئو های 360 درجه منحصر به فرد : از دیگر قابلیت های بازاریابی در توییتر امکان استفاده از ویدئو های 360 درجه است. البته بسته به محصول و خدمات باید تصمیم بگیرید این ویژگی برای کار شما مناسب است یا خیر؟

* تگ کنید : قابلیت تگ کردن افراد و مکان های مشخص بر روی عکس ها و فایل های گرافیکی در بیشتر شبکه های اجتماعی وجود دارد و توییتر هم از این امر مستثنی نیست. می توانید شعب دیگر کسب و کار خود را روی تصاویر تگ کرده و یا افراد مختلف را بر اساس موضوعات خاص روی فایل ها تگ کنید.

* تنها 280 حرف فرصت دارید : محدودیت تعداد حروف در توییتر را باید برای بازاریابی در توییتر و محتوایی که مد نظرتان هست در نظر بگیرید. راهکارهای ساده ای برای حل این مشکل در حد افزودن چند حرف وجود دارد مثلا استفاده از نیم فاصله به جای فاصله در برخی از کلمات و یا سر هم نوشتن کلمات. با این کار می توانید چند کلمه دیگر به پیام خود اضافه کنید.

نوشته های مشابه