تفاوت مودم و روتر

فرق بین مودم و روتر

به صورت خلاصه فرق بین مودم و روتر (Modem/Router) : یک روتر وظیفه متصل کردن کامپیوترهایتان را در خانه به عهده دارد و مودم این شبکه خانگی و کامپیوترهایتان را به اینترنت متصل می کند. زمانی که شما به WiFi متصل می شوید، در واقع به روترتان وصل شده اید که ترافیک را بین شما و اینترنت انتقال می دهد. در حال حاضر تقریبا همه ISP ها یا همان ارائه دهندگان اینترنت پر سرعت دستگاهی را به شما پیشنهاد می کنند که هر دو عمل را انجام دهد.(Modem/Router)

“حالا سوال پیش میاد که وقتی یه دستگاه هر دو کار رو انجام میده دیگه چرا فرقش رو بدونم؟”

دانستن فرق بین مودم و روتر به شما در تصمیم گیری بهتر برای خرید دستگاه مورد نظر کمک می کند.

کار روتر (Router) چیست؟

یک روتر چندین شبکه را به یکدیگر متصل و ترافیک را مابین آنها مسیر دهی می کند. واقعا به همین سادگی. شبکه منزل شما بدین شکل می باشد که روتر از یک طرف به شبکه اینترنت متصل بوده و از طرف دیگر به شبکه داخلی خانه شما متصل می باشد. علاوه بر آن اکثر روتر ها دارای یک سوییچ داخلی نیز می باشند که امکان اتصال چندین دستگاه سیمی را به آن فراهم می سازند و بسیاری نیز دارای شبکه بی سیم WiFi می باشند.

راحترین راهی که می توانید به یک روتر فکر کنید – مخصوصا در منزلتان- این گونه می باشد:

روتر بین ارتباط اینترنت شما و شبکه داخلیتان قرار می گیرد. به شما اجازه می دهد تا چندین دستگاه را از طریق یک اتصال فیزیکی به اینترنت متصل کنید و همچنین این امکان را فراهم می سازد تا این دستگاه ها در یک شبکه داخلی با یکدیگر نیز در ارتباط باشند. همچنین روتر دستگاه های شما را تا حدی در برابر اتصال مستقیم با اینترنت محافظت می کند. از دیدگاه اینترنت ، تمام ترافیکی که از خانه شما به بیرون فرستاده می شود، از یک دستگاه می باشد. این روتر است که مشخص می نماید که کدام ترافیک به کدام دستگاه می بایست ارجاع داده شود.

اما شما به صورت مستقیم نمی توانید تنها با استفاده از یک روتر به اینترنت متصل شوید. در واقع به دستگاه دیگری به نام مودم جهت فرستادن این ترافیک دیجیتال به اتصال فیزیکیتان نیاز دارید.

کار مودم (Modem) چیست؟

مودم به عنوان پلی بین شبکه داخلیتان و شبکه اینترنت عمل میکند.

کلمه مودم مخففی از دو کلمه modulator-demodulator می باشد.

چگونگی اتصال این دستگاه (مودم) به شبکه داخلیتان، به نوع اتصال شما بستگی دارد. یک مودم به هر نوع زیرساخت ارتباطی ای – کابل،تلفن،ماهواره و یا فیبر –  که در منزلتان راه اندازی شده متصل می شود و خروجی را از طریق یک کابل شبکه – Ethernet – در اختیارتان قرار می دهد و شما می توانید این کابل را به یک روتر و یا مستقیما به یک کامپیوتر متصل نمایید و ارتباط اینترنت را دریافت کنید.

از آنجاییکه مودم وظیفه صحبت کردن با ISP را دارد پس مطمئنا به مودمی نیاز دارید که قابلیت مکالمه با زیر ساخت آن ISP را داشته باشد.

GPRS Modems

3G/4G Modems

WiMax Modems

مودم و روتر در یک دستگاه :

تعدادی از ISP ها دستگاهی را پیشنهاد می دهند که هم مودم و هم روتر می باشد. این دستگاه سخت افزاری را در خود دارد که عملیات مربوط به هردو دستگاه را انجام می دهد. عملکرد به عنوان یک مودم برای مکالمه با ISP و عملکرد به عنوان روتر برای مسیر دهی ترافیک به شبکه داخلیتان.حتی بعضی از ISP ها (دیده نشده در ایران) مودم/روتر را در بسته ای همراه با یک دستگاه تلفن ارائه می دهند تا کاربر امکان استفاده از VOIP را نیز داشته باشد.

همانطور که استفاده از یک دستگاه مودم/روتر جذابیت هایی دارد، دارای معایبی نیز می باشد. استفاده از دو دستگاه مجزا به عنوان مودم و روتر مسلما انعطاف بیشتری را به کاربر می دهد و همچنین شما می توانید در هنگام خرید بهترین نوع آن دستگاه را بسته به نیازتان تهیه نمایید.

نوشته های مشابه