دامنه یا Domain چیست ؟

domain name gtld

نام دامنه یا دامین، نام وبسایت شماست و آدرسی که کاربران در اینترنت می توانند به کمک آن به وبسایت شما دسترسی داشته باشند. هر نام دامنه ای بر اساس “سیستم نام دامنه” که در زبان انگلیسی به آن DNS (Domain Name System) گفته می شود تعیین می شود. هر اسمی که در DNS ثبت نام شود نام آن دامین است. در مجموع، نام دامین نماینده یک IP است؛ مانند یک کامپیوتر شخصی که برای متصل شدن به شبکه اینترنت استفاده می شود. به عبارت دیگر این نام ، یک آدرس منحصربفرد است و توسط یک سرور یا هاست میزبانی می شود. ثبت نام domainها معمولا توسط شرکت هایی که خدمات ثبت دامنه، هاست و سرور ارائه می دهند و در اختیار عموم می گذارند انجام می شود.

شرایط ثبت نام domainها با یکدیگر متفاوت است و هرکدام قوانین، قیمت و شرایط  مخصوص به خود را دارند. ثبت با پسوند های معمول مانند com، org، net، برای همگان مقدور است اما به عنوان مثال پسوند .edu که در واقع کوتاه شده کلمه Education است برای کسانی قابل ثبت است که خدمات آموزشی ارائه دهند.

دامین ها به طور کلی به 4 بخش تقسیم می شوند:

domain با سطح عمومی بالا یا gTLDs

این دامین ها معمولا معروف و شناخته شده توسط عموم مردم هستند و نسبت به دیگر سطوح در رده بالاتری قرار دارند. به عنوان مثال دامین .com که کوتاه شده کلمه Commercial است و برای شرکت های تجاری ثبت می شود و یا .org که کوتاه شده کلمه organization است و برای سازمان ها استفاده می شود.

domain با سطح عمومی جدید یا NEW gTLDs

این دامین ها معمولا بر اساس تجارت های مختلف جدید و برای رفع کمبود اسامی برای ثبت دامنه ایجاد شده اند. برخی از این نام دامنه ها عبارتند از .info، ,aero، .school، .club و .biz هستند؛ به عنوان مثال دامنه .biz برای شرکت های تجاری و بازرگانی ارائه می شود و کوتاه شده کلمه business است.

domain با سطح خصوصی بالا یا sTLDs

این نوع دامین ها به اصطلاح دامنه های مخصوص یا سلطنتی اینترنت حساب می شوند. از جمله دامین های مخصوص می توان به .edu و .org اشاره کرد که هرکدام به ترتیب برای آموزش و دیگری دامنه ای برای دولت است.

domain بین المللی کشور ها یا ccTLDs

این دامین ها برای یک کشور خاص یا یک منطقه به کار میرود. دامنه های ccTLDs از دو حرف تشکیل شده که مختصر به آن کشور اشاره دارد. مانند دامین .ir که مختص به کشو ایران است و همچنین .uk که کوتاه شده کلمه United Kingdom و اشاره به بریتانیا دارد.

نوشته های مشابه