در مورد Page Speed چه می دانید؟

بهینه سازی Page Speed

در واقع Page speed مقدار انداره گیری این است که محتوای موجود در صفحه سایت شما چه زمانی را برای بارگذاری نیاز دارد.

معمولا Page speed را با سرعت سایت (site speed) به اشتباه می گیرند، و می توان آن را به “سرعت بارگذاری یک صفحه” توصیف کرد (زمانی که طول می کشد صفحه مورد نظر با تمام محتوای آن به طور کامل نمایش داده شود) یا “سرعت گرفتن اولین بایت” ( چه زمانی طول می کشد که مرورگر شما اولین بایت از اطلاعات وب سرور را دریافت کند).

برای برخی از افراد، سرعت بارگذاری صفحات هر سایت بازتابی از ارائه دهندگان سرویس اینترنتی (ISP) خودشان است و هیچگاه آن را به عنوان یک مشکل داخلی یا بهینه نبودن وب سایت ها تصور نمی کنند. درحالی که سرعت دانلود و بسته های اینترنتی قطعا نقش مهمی در سرعت بارگذاری وب سایت ها دارند اما یک لیست جداگانه از فاکتورهای مختلف وجود دارد که تعیین می کند محتوای موجود در صفحه سایت شما، در مرورگر اشخاص دیگر به چه زمانه احتیاج دارد تا به طور کامل نمایش داده شود.

در سال 2010، گوگل اعلام کرد که Page speed یک جنبه بسیار مهمی در مورد چگونگی ارتباط کاربر با یک وب سایت و تجربه استفاده از آن است. این فاکتورها در رتبه بندی و اینکه سایت شما چگونه در موتورهای جست و جو ظاهر می شود تاثیر زیادی دارند. نزدیک به نیمی از تمام مصرف کنندگان انتظار دارند که یک وب سایت در کمتر از دو ثانیه باید به طور کامل بارگذاری شود در صورتی که متخصصان در گوگل بر این باورند که یک سایت بهینه سازی شده که می خواهد در بالای لیست قرار بگیرد باید این عدد را به زیر نیم ثانیه برساند.

این اعداد و ارقام با مطالعه های بیشماری بدست آمده که نشان می دهد Page speed می تواند تا حد زیادی در مواقع تراکنش و خرید آنلاین باعث ضرر شود. به طوری که زمان زیادی را مشتری پشت سر می گذارد و در حالی که سبد خرید خود را انتخاب کرده به دلیل سرعت پایین لود صفحه از پرداخت آن منصرف می شود و سایت را ترک می کند.

به همین دلایل از که ما از دیدگاه کسب و کارهای کوچک به موضوع نگاه می کنیم و در ادامه به بررسی آن ها و همچنین تست آن می پردازیم.

چه فاکتورهایی سرعت بارگذاری صفحات را مشخص می کند ؟

در واقع، برای اغلب مالکان سایت ها غیر ممکن است که بدانند چه مواردی باعث جلوگیری از بارگذاری مناسب صفحات سایت آن ها می شوند.

1- میزبانی وب شما : ممکن است مبلغ زیادی برای میزبانی پرداخت کنید که به نظرتان مبلغی هنگفتی باشد، در مقایسه با دیگر ارائه دهندگان که بسیار ارزانتر شما را به میزبانی دعوت می کنند. اما این اشتباه اول است بدین دلیل که اکثریت آن ها Page seed پایین و کند را برایتان به ارمغان می آورند. برای دوری کردن از این مورد می توانید میزبانی خود را از Bertina.ir تهیه کنید و یا تغییر دهید.

2- عکس های بزرگ : تفاوت بزرگی میان رزلوشن (resolution) مناسب و مورد نیاز ما بین چاپ کردن و تصاویر روی صفحه (Online Images) وجود دارد. برای بیشتر اهداف، عکس هایی با 1000 پیکسل در 72 DPI به طور کلی برای احتیاجات شما مناسب است اگرچه عکس های سایز بزرگ تر را می توان برای بارگذاری غیر ضروری داده ها فشرده سازی کرد.

3- رسانه های دیگر (external media) : جاگذاری ویدیوهای یوتیوب و دیگر محتویات ایده خوبی است، اما قبل از آن مطمئن شوید که اندازه آن محتوا به همان اندازه که می خواهید باشد. در غیر این صورت ممکن است مشکلات دیگری برای سایتتان رقم بزند.

4- بهینه سازی برای مرورگرها / دستگاه های خاص : وب سایت شما در هر مرورگر وب و دستگاه های مختلف، رفتار متفاوتی نشان می دهد. در حالی در بیشتر مواقع مشکلی پیش نمی آید، اما اگر وب سات شما در مرورگر گوگل کروم به خوبی کار کند ولی در مرورگر سافاری به طرز صحیح قالب بندی نشود، سایت شما در رتبه بندی دچار نمره منفی می شود.

5- تبلیغات زیاد: تبلیغات زیاد باعث طولاتی تر شدن زمان لود سایت می شود. پس قبل از استفاده اینگونه تبلیغات مطمئن شوید پردازش آن ها برایتان با ارزش باشد.

6- قالب سایت : اگر شما از قالب هایی مثل وردپرس استفاده می کنید، قالب انتخابی شما ممکن است دارای کدهای پیچیده باشد که سرعت لود شما را کندتر کند.

7- ابزارها و پلاگین ها (widgets) : ویجت ها یا ابزارک ها می توانند بسیار پر جنب و جوش باشند و نیازمند قدرت پردازش قابل توجهی باشند.

8- کدهای سایت : پشت هر وبسایتی به برنامه نویس آن بستگی دارد. اگر کدهای HTML یا CSS شما سنگین باشد سرعت بارگذاری سایت شما را کاهش می دهد.

چگونه Page speed سایت را تشخیص دهیم؟

خوشبختانه چندین ابزار وب معتبر وجود دارد که به شما کمک می کند که بتوانید نقاط ضعف وب سایت را در زمینه Page speed پیدا کنید. اولین پیشنهاد به شما ابزار Page speed insights گوگل به است. هدف اصلی از بهینه سازی وب سایت خوشحال کردن گوگل است و از این روش می توان فهمید که کدام یک از فاکتورهای سایتتان در وضعیت وخیم است و کدام یک برای گوگل دارای ارزش بیشتری است. لینک این ابزار

منبع های بیشتری برای آنالیز کردن سایت شما در زیر قرار دادیم :

Google webmaster tools برای چک کردن ماهانه سرعت سایتتان

افزونه Google analytics plugin برای وردپرس

بهترین روش ها برای بهینه سازی Page speed

1- بهینه سازی تصاویر سایت

اگر از یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) خاصی مثل وردپرس یا جوملا استفاده می کنید. احتمالا متوجه شدید که می توانید عکس را با سایز اصلی بارگذاری کنید و بعد آن را به اندازه دلخواه و قابل نمایش تغییر دهید.

2- حذف پلاگین های اضافی

تعداد زیاد پلاگین ها و اسکریپت های رایگان موجود، امروزه مدیران سایت ها را وسوسه می کند تا بیش از نیاز اصلیشان آن ها را به پنل خود اضافه کند. این را به خاطر بسپارید که هر پلاگینی که نصب می کنید نیازمند یک منبع خصوصی برای اجرا شدن است و منبع های بیشتر یعنی سایت کندتر.

قبل از اینکه یک پلاگین روی سایت خود نصب کنید از خودتان بپرسید آیا واقعا ارزش دارد سرعت سایتم را با منبع همچنین پلاگینی مبادله کنم؟

3- به روز بودن اسکریپت های سایت

نسبت به اینکه سایت شما از CMS یا پلتفرم تجارت الکترونیک (e-commerce) استفاده می کند، ممکن از نیازمند باشید که با چک کردن دوباره به طور مرتب، مشخص کنید کدام یک از اسکریپت های موجود جدید برای سایت شما مناسب و کار آمد است.

اگر اسکریپتی موجود بود، حتما سایت خود را به روز ( قبل از به روز رسانی حتما یک نسخه پشتیبان از حالت فعلی سایت خود تهیه کنید ). توسعه دهندگان اسکریپت سایت همیشه برای نسخه آینده که قرار به منتشر شدن است کدهای خود را بهبود می دهند. در مورد سرعت بارگذاری باید گفت، وقتی صحبت از به روز رسانی اسکریپت ها می شود می تواند در رابطه با آن مسیر زیادی را طی کند.

4- استفاده از CDNها

شبکه های تحویل محتوا یا CDN، شبکه های بزرگی از سرورهای موجود در سراسر جهان هستند. به طور معمول اگر شما از CDN استفاده نمی کنید، کاربران شما مجبور می شوند به سرور میزبان خودشان در محل مرکزی دسترسی داشته باشند. این می تواند سرعت سایت را کاهش دهد، مخصوصا اگر بازدیدکنندگان سایت شما به دور از محدوده سرور شما قرار گرفته اند. به علاوه اگر شما از یک سرور استفاده می کنید، این امکان دارد که سرور شما Overloaded کند و باعث شود کرش کردن سایتتان شود.

5- فعال کردن کش (cache) مرورگر

کش مرورگر یک تکنولوژی است که به بازدیدکنندگان اجازه می دهد یک کپی از صفحات به طور جداگانه ذخیره کند، وقتی بازدیدکنندگان در آینده دوباره به سایت مراجعه می کنند، محتوا آن صفحه به جای بارگذاری مجدد از کش فراخوان می شود. این امکان شما را از بارگذاری دوباره برای نمایش محتوا صفحه نجات می دهد و در نتیجه باعث می شود سرعت لود بازدیدکنندگان بیشتر شود.

6- فعال کردن فشرده سازی Gzip

فشرده سازی Gzip یک تکنولوژی است که پاسخ های مرورگر مبتنی بر HTTP را به حداقل می رساند. بعضی وقت ها این عدد به 70 درصد می رسد. به زبان ساده تر، استفاده از این متد فشرده سازی می تواند به اندازه قابل توجهی سرعت سایت را افزایش دهد.

سه روش برای روشن کردن فشرده سازی Gzip وجود دارد.

  • کدهای زیر را در فایل htaccess. وارد کنید.

# compress text, html, javascript, css, xml:
AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript

# Or, compress certain file types by extension:

<files *.html>
SetOutputFilter DEFLATE
</files>

  • قطعه کد زیر را در بالای صفحه PHP یا HTML وارد کنید.

 <?php if (substr_count($_SERVER[‘HTTP_ACCEPT_ENCODING’], ‘gzip’)) ob_start(“ob_gzhandler”); else ob_start(); ?>

  • پلاگین فشرده سازی Gzip را نصب کنید.

7- قراردادن فایل های CSS در بالای صفحه و کدهای جاوا اسکریپت در پایین

اضافه کردن فایل های CSS در بالای صفحه از بهبود رندر جلوگیری می کند و در بازخوانی و بارگذاری عناصر صفحات صرفه جویی می کند. اضافه کردن جاوا اسکریپت در پایین، از اجرای تمام کدها قبل از بارگذاری جلوگیری می کند و این دو در کنار هم برای افزایش سرعت سایت قدم بزرگی است.

نوشته های مشابه