دستورات کاربردی در لینوکس

برای کار با سیستم عامل لینوکس شما باید با تعدادی از پرکاربردترین دستورات لینوکس آشنا باشید. این دستورات بسیاری از کارها را برای شما ساده تر خواهند کرد و به صورت پایه باید آن ها را فرا بگیرید. اگر دستورات درست را بدانید، مدیریت فایل ها نیز آسان تر می شود. گاهی اوقات، دستورات نیز به عنوان “برنامه ها” نامیده می شوند، زیرا هر بار که یک دستور را اجرا می کنید، کد برنامه مربوطه است که برای دستور نوشته شده است که اجرا می شود. در ادامه قصد داریم چند نمونه از پرکاربردترین دستورات لینوکس را برای شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

فهرست کردن فایل ها (ls) در لینوکس

یکی از اولین و مهمترین دستورات لینوکس که باید با آن آشنا باشید فهرست کردن فایل ها است. اگر می خواهید لیستی از فایلهای موجود در سیستم UNIX یا لینوکس خود را مشاهده کنید، از دستور ‘ls’ استفاده کنید. این دستور فایل ها / دایرکتوری ها را در دایرکتوری فعلی شما نشان می دهد.

دستور ls در لینوکس

همانطور که مشاهده می کنید، دایرکتوری ها به رنگ آبی نشان داده شده است. و فایل ها به صورت سفید مشخص می شوند. شما طرح های مشابه رنگی را در در ورژن های مختلف لینوکس پیدا خواهید کرد. همچنین شما می توانید از ‘ls -R’ برای نشان دادن تمام فایل ها نه تنها در دایرکتوری ها بلکه در زیر پوشه ها نیز استفاده کنید.

دستور ls لینوکس

ایجاد و مشاهده فایلها در لینوکس

ایجاد و مشاهده فایلها یکی دیگر از مهمترین دستورات لینوکس است. از دستور ‘cat’ برای نمایش فایل های متنی استفاده می شود. همچنین می تواند برای کپی، ترکیب و ایجاد فایل های متنی جدید مورد استفاده قرار گیرد.

برای ایجاد یک فایل جدید، از این دستور به این شکل استفاده کنید:

  1. cat> filename
  2. اضافه کردن محتوا
  3. برای بازگشت به خط فرمان، دکمه Ctrl + D را فشار دهید.

دستور cat در لینوکس

برای مشاهده یک فایل، از این دستور استفاده کنید:

دقت کنید که این دستور تنها برای فایل های متنی است. همینطور با استفاده از این دستور می توانید دو فایل را با یکدیگر ترکیب کنید. به دستور زیر دقت کنید :

نتیجه برای مثال این چنین خواهد بود :

ترکیب 2 فایل در لینوکس

زمانی که شما از این فرمان استفاده می کنید نمی توانید فایل جدید را مشاهده کنید. هیچ پیغام خاصی نیز دریافت نخواهید کرد، مگر این که خطایی رخ داده باشد. برای مشاهده فایل جدید باید از دستور جدیدی استفاده کنید. برای مثال برای دیدن فایل نمونه ایی که در مثال بالا ایجاد کردیم باید از این دستور استفاده کنید:

پاک کردن فایل ها در لینوکس

دستور ‘rm’ فایلهای سیستم را بدون تأیید حذف می کند. این مورد نیز از کلیدی ترین دستورات لینوکس است که کار با آن بسیار ساده است. برای حذف فایل ها کافی است از دستور زیر استفاده کنید:

به همین سادگی! فقط کافی است rm را قبل از اسم فایل مورد نظر قرار دهید. به مثال زیر توجه کنید:

دستور پاک کردن فایل ها در لینوکس

انتقال و تغییر نام فایل ها در لینوکس

انتقال فایل ها با یک دستور کاربردی لینوکس ساده انجام می گیرد. برای انتقال فایل ها در لینوکس کافی است از این دستور استفاده کنید:

فرض کنید می خواهیم فایل “sample2” را به location / home / guru99 / Documents منتقل کنیم. دستور به این شکل خواهد بود:

انتقال و تغییر نام فایل ها در لینوکس

مشاهده می کنید که دستور mv نیاز به اجازه کاربر فوق العاده دارد. برای حل این مشکل از این دستور باید استفاده کنید:

این دستور به کاربران معمولی اجازه می دهد برنامه را با سطح دسترسی بالاتری اجرا کنند. اگر چه احتمالا نیاز به وارد کردن پسورد خود خواهید داشت ولی نیاز نیست حتما پسورد روت را وارد کنید.

خب حالا که با نحوه انتقال فایل آشنا شدید لازم است دستور تغییر نام فایل ها را نیز بدانید:

تغییر نام در لینوکس

به همین سادگی فایل تستی به تستی 1 تغییر پیدا کرد.

تغییرات در دایرکتوری ها در لینوکس

دستورات کاربردی زیادی برای تغییرات در دایرکتوری ها وجود دارد. به چند مورد پرکاربرد و پایه در این زمینه به صورت مختصر اشاره خواهیم کرد. اولین دستور کاربردی برای دایرکتوری ها، دستور ایجاد یک دایرکتوری جدید است. این دستور ساده mkdir نام دارد. این فرمان یک زیر شاخه را در دایرکتوری فعلی شما ایجاد می کند، که معمولا “دایرکتوری اصلی” شماست. مانند :

تغییرات در دایرکتوری ها در لینوکس

اگر می خواهید دایرکتوری را در مکان دیگری غیر از دایرکتوری اصلی ایجاد کنید، می توانید از دستور زیر استفاده کنید:

برای مثال در دستور بالا دایرکتوری MUSIC در زیر شاخه tmp ساخته خواهد شد.

دستور mkdir در لینوکس

حذف دایرکتوری ها در لینوکس

برای حذف دایرکتوری ها در لینوکس از یک دستور کاربردی ساده دیگر استفاده می شود. مانند تمام دستورها این دستور نیز قبل از نام دایرکتوری قرار می گیرد. نحوه اعلام دستور حذف دایرکتوری ها به شکل زیر خواهد بود:

به مثال زیر دقت کنید :

حذف دایرکتوری ها در لینوکس

نکته: اطمینان حاصل کنید که زیر دایرکتوری که میخواهید حذف شود، دارای هیچ فایل / زیر شاخه نباشد. قبل از حذف پوشه اصلی ابتدا پوشه ها / sub-directory را حذف کنید. در غیر این صورت حذف دایرکتوری اصلی صورت نخواهد گرفت.

تغییر نام دایرکتوری ها در لینوکس

تغییر نام یکی از دستورات لینوکس است که قبلا به آن اشاره کردیم. فرمان ‘mv’ علاوه بر تغییر نام و انتقال فایل ها می تواند برای تغییر نام پوشه ها استفاده شود. برای این کار از فرمت زیر استفاده کنید:

مثال زیر نحوه کار این دستور را به خوبی نشان خواهد داد:

تغییر نام دایرکتوری ها در لینوکس

فرمان “MAN” در لینوکس

این فرمان مشابه استفاده از راهنما در سایر نرم افزار ها است. با استفاده از این دستور کاربردی لینوکس می توانید کاربرد هر دستوری را که نمی دانید کشف کنید. استفاده از این فرمان نیز مانند فرمان های قبلی بسیار ساده است کافی است MAN را تایپ کنید. بلافاصله ترمینال صفحه توضیحات را برای این دستور را باز می کند.

برای مثال زمانی که از فرمان “MAN MAN” استفاده کنید اطلاعات مربوط به دستور MAN برای شما نمایش داده خواهد شد.

دستور MAN لینوکس

 دستور history در لینوکس

همانطور که از نام این دستور مشخص است با استفاده از این دستور می توانید تاریخچه ای از دستورات لینوکس که استفاده کرده اید را مشاهده کنید. فرمان History تمام دستوراتی را که در گذشته برای دوره فعلی ترمینال استفاده کرده اید نشان می دهد. این دستور لینوکس می تواند به شما کمک کند که دستورات قدیمی خود را وارد کرده و دوباره آنها را در عملیات خود استفاده کنید.

دستورات کاربردی که در اینجا اشاره کردیم می تواند به شما کمک کند که بسیاری از فرمان های پایه را در لینوکس اجرا کنید. همانطور که مشاهد کردید استفاده از این فرمان ها بسیار ساده است و در آینده می توانید با چند بار تمرین و تکرار همه این فرمان ها را به راحتی به خاطر بسپارید.

نوشته های مشابه