دیجیتال مارکتینگ چیست؟

مارکتینگ در لغت به معنای بازرایابی است و دیجیتال مارکتینگ هم طبیعتاً نوعی از بازاریابی است که بصورت دیجیتالی و عموما در بستر اینترنت انجام می‌شود. دیجیتال مارکتینگ به همه فعالیت‌های آنلاین شما برای جذب مشتری در زمینه کسب و کارتان اطلاق می‌شود. کسب و کارهایی که از قدرت نفوذ کانال‌هایی مثل جستجوی گوگل، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، وب‌سایت و … برای جذب مشتریان خود استفاده می‌کنند، دیجیتال مارکتینگ می‌کنند.

حقیقت این است که میزان فعالیت مردم در دنیای اینترنت نسبت به ۱۲ سال گذشته دو برابر شده است. درصد زیادی از این زمان هم صرف خرید و فروش محصولات و دریافت خدمات می‌شود که طبیعتاً قدرت نفوذ کسب و کارهای آفلاین را کاهش می‌دهد. می‌توان گفت بازرایابی به معنای جذب مشتری در مکانی مناسب و زمانی درست است. این مکان درست در دیجیتال مارکتینگ گستره‌ی وسیعی به اسم اینترنت را شامل می‌شود و می‌تواند در هر زمانی انجام شود.

دیجیتال مارکتینگ چطور عمل می‌کند؟

گرفته از وب‌سایت شما تا سایر فعالیت‌های آنلاین‌تان به منظور شناسایی برندتان شامل تبلیغات دیجیتالی، بازیابی‌های ایمیلی، بروشورهای آنلاین و فعالیت‌هایی از این قبیل همگی زیر چتر دیجیتال مارکتینگ قرار می‌گیرند. بهترین بازاریاب‌های دیجیتالی تصویر واضحی از دارایی‌ها و تاکتیک کاری‌شان در زمینه کسب و کار خودشان دارند. در ادامه به برخی از متداول‌ترین دارایی‌ها و تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

دارایی‌‌ها

– وب‌سایت شما

– پست‌های وبلاگتان

– کتاب‌های الکترونیکی

– اینفوگرافی‌ها

– ابزارهای تعاملی (interactive tools)

– کانال‌های شبکه‌های اجتماعی (فیسبوک، لینکداین، توییتر، اینستاگرام، تلگرام و …)

– بروشورهای آنلاین

– ویژگی‌های خاص برندینگ شما (لوگو، فونت و …)

تاکتیک‌ها

– بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو (SEO)

سئو عبارت است از پروسه‌ بهینه‌سازی وب‌سایتتان به منظور دستیابی به رتبه بهتر در موتورهای جستجو. در صورت بهینه‌سازی وب‌سایت، میزان بازدید افزایش می‌باشد و برای شما مشتریان بالقوه و بالفعل به ارمغان خواهد آمد.

– بازاریابی محتوا (Content Marketing)

کانتنت مارکتینگ عبارت است از ایجاد محتوا در زمینه با کسب و کار شما به منظور شناخته شدن برند شما و افزایش مراجعین آنلاین وب‌سایتتان.

– بازرایابی شبکه‌های اجتماعی (Social network Marketing)

سوشال نتورک مارتینگ تاکتیک دیگری در زمینه دیجیتال مارکتینگ است که به تولید محتوا و ایجاد تعامل در شبکه‌های اجتماعی به منظور دیده‌شدن برند و افزایش بازدید وب‌سایت و مشتری انجام می‌شود.

– بازاریابی شبکه‌ای (Affiliate Marketing)

افیلیت مارکتینگ گونه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که در ازای جذب مشتری منجر به فروش محصولات یا ارائه خدمات توسط دیگران برای جذب کننده پورسانت در نظر می‌گیرد. در این میان شما می‌توانید ارائه‌دهنده محصول یا خدمات و یا جذب‌کننده مشتری باشید.

– پرداخت در ازای کلیک (Pay Per Click)

PPC متدی است که به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغات شما در سایت‌های دیگر و هدایت کاربر به وب‌سایتتان هزینه مشخصی از اعتبارتان که پیش از این به وب‌سایت تبلیغ کننده پرداخت کرده‌اید، کسر می‌گردد. متداول‌ترین نوع تبلیغات کلیکی سرویس Adwords گوگل می‌باشد.

– بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

ارسال ایمیل‌ نیز یکی از تاکتیک‌های دیجیتالی جذب مخاطب است. ایمیل مارکتینگ اغلب برای ارسال محتوای، تخفیف‌ها، رویدادها و مواردی از این قبیل انجام می‌شود. در نظر داشته باشید ایمیل مارکتینگ و اسپم مارکتینگ دو مفهوم متفاوت می‌باشند. ارسال حجم بالای ایمیل به دیگران بدون اینکه درخواستی از شما جهت دریافت ایمیل داشته باشند دیجیتال مارکتینگ نیست و باعث آزار دیگران می‌شود.

– بازاریابی اتوماسیون (Automation Marketing)

اتوماسیون مارکتینگ عموما نرم‌افزاری است که به صورت خودکار فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی را در بستر اینترنت انجام می‌دهد. بسیاری از واحدهای بازاریابی دیجیتالی تاکتیک‌های بازاریابی مثل ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و … را از طریق این نرم‌افزارها و بصورت اتوماسیون انجام می‌دهند.

– تبلیغات محلی (Native Advertising)

این دسته از مارکتینگ دیجیتالی عموما به صورت درج محتوای تبلیغاتی (شامل متن، عکس، بنر و …) از شما در محل‌هایی دیگر مثل وب‌سایت‌های پرمخاطب صورت می‌پذیرد. هدف از این نوع تبلیغات هم شناخته‌شدن برند و دریافت بازدید‌کننده برای وب‌سایت شماست. از جمله تبلیغات این‌چنینی می‌توان به تبلیغات فیسبوک و توییت‌های تبلیغاتی توییتر اشاره کرد.

نوشته های مشابه