مزایای آی پی اختصاصی (Dedicated IP) و مقایسه با آی پی اشتراکی

مزایای آی پی اختصاصی

تفاوت بین آی پی اشتراکی (Shared IP) و آی پی اختصاصی (Dedicated IP)

تفاوت بین آی پی اشتراکی و آی پی اختصاصی بسیار ساده است. آی پی اشتراکی توسط یک وب سرور و چندین سایتی که برروی آن میزبانی می شوند مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت می بایست وب سرور یک فعالیت بیشتری را انجام دهد و هر درخواست کاربر را به سایت موردنظر کاربر ارجاع دهد که این مورد سبب افزایش بار سرور خواهد شد در حالیکه استفاده از آدرس آی پی اختصاصی به این معنی است که هر فضای میزبانی سایت ، دارای آی پی مختص به خود است.

آی پی اختصاصی و اشتراکی

فواید آی پی اختصاصی (Dedicated IP) چیست؟

مزایا و دلایل متعددی وجود دارد که یک سایت از آدرس آی پی اختصاصی استفاده کند که در ادامه ، مهمترین آن ها را بیان کرده ایم:

– امکان دسترسی به سایت با واردکردن آی پی اختصاصی :

گاهی اوقات لازم است که قبل از ست کردن نام دامنه بر روی سرور و راه اندازی وبسایت بر بستر وب ، نحوه بارگذاری وب سایت را بررسی کنید. یک آدرس IP اختصاصی ، توانایی دسترسی به سرور به طور مستقیم بدون نیاز به ایجادکردن تغییر در تنظیمات DNS برای نام دامنه را فراهم می کند. به عبارت دیگر در صورتیکه از آی پی اختصاصی استفاده کنید می توانید سایت خود را بدون اینکه نیاز به ست کردن DNS داشته باشید مشاهده کنید. در هاست اشتراکی امکان اینکه با واردکردن آی پی اشتراکی بتوانید سایت خود را مشاهده کنید وجود ندارد.


– اسپم نشدن ایمیل ها :

همانگونه که عنوان شد ، استفاده از آی پی اشتراکی می تواند اثرات مخربی بر روی سایت شما داشته باشد. یکی از این اثرات مخرب در زمان استفاده از سرویس ایمیل می تواند مشکل ساز باشد. زمانیکه سایت شما بر روی یک هاست اشتراکی میزبانی می شود و چندین سایت از یک آی پی اشتراکی استفاده می کنند ، ممکن است یکی از این سایت ها از سرویس ایمیل برای ارسال ایمیل های هرز و اسپم استفاده نماید و تمامی ایمیل های ارسالی از این آدرس آی پی ، به عنوان ایمیل های اسپم شناخته خواهد شد که این مورد بر روی ایمیل های ارسال شده توسط شما نیز اثرگذار است. استفاده از آی پی اختصاصی این امکان را برای شما فراهم می کند که با اطمینان از سرویس های ایمیل بر روی هاست سایت خود استفاده کنید.


– افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو :

اگرچه استفاده از آی پی اختصاصی برای هر سایت هیچگاه از جانب گوگل به عنوان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر روی سئوی سایت تایید نشده است ، اما احتمالاً استفاده از آی پی اشتراکی توسط چند سایت و انجام فعالیت های هرز توسط یکی از این سایت ها سبب قرارگرفتن آن آی پی در لیست سیاه گوگل می شود که این مورد می تواند بر روی سایت شما اثرگذار باشد.

نوشته های مشابه