کنترل پنل ZPanel

d985d8b9d8b1d981db8c daa9d986d8aad8b1d984 d9bed986d984 zpanel d988 d8a8d8b1d8b1d8b3db8c d982d8a7d8a8d984db8cd8aa d987d8a7db8c d8a2d986

ZPanel یک کنترل پنل مدیریتی برای میزبانی وب است که با زبان قدرتمند PHP نوشته شده است. این کنترل پنل دارای نسخه های مختلفی می باشد که با سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و مک سازگار است و به صورت متن باز (open source) در پکیج رایگان عرضه شده و نیازی به خرید لایسنس ندارد. با وجود ارائه رایگان این کنترل پنل ، ZPanel در بین کنترل پنل هایی که به طور رایگان عرضه می شوند از نظر امنیت امیدوار کننده تر نشان داده است. اما هیچگاه نباید فراموش کرد که کنترل پنل های رایگان مشکلات و کمبود هایی نیز دارند. به طور مثال در اکثر موارد پشتیبانی خوبی ارائه نمی کنند و ممکن است در صورت بروز برخی از مشکلات، برطرف کردن آن دشوار و زمان بر باشد. همچنین با وجود اینکه این کنترل پنل از سیستم عامل های ویندوزی و لینوکسی پشتیبانی می کند؛ در نسخه ویندوزی فقط از وب سرور Apache و دیتابیس MySQL پشتیبانی می کند و امکانات و عملکرد مناسبی در ویندوز ارائه نمی دهد.

شیوه کار با کنترل پنل ZPanel تقریبا مانند پنل معروف و محبوب cPanel است. شما می توانید از آن به طور تقریبی برای کنترل و مدیریت هر جنبه ای از وب سرورتان از جمله حساب های ایمیل، پایگاه های داده MySQL، دامنه ها، پورت FTP، DNS و پیکربندی پیشرفته تر مانند مدیریت سهمیه استفاده کرد. تمامی این موارد توسط یک رابط کاربری بسیار ساده و کارآمد قابل مدیریت است.

ZPanel یکی از رقیب های سر سخت کنترل پنل های دیگر است، زیرا شما می توانید از آن برای ایجاد دوباره نماینده فروش (reseller) یا حساب کاربری برای افرادی دیگر استفاده کنید. یعنی می توانید برای دوستان یا مشتریان یک دامنه تنظیم کنید و با ارائه دسترسی به آن جساب کاربری به خصوص، وارد ZPanel شوند و فقط بتوانند دامنه خود را کنترل و مدیریت کنند.

از برخی از قابلیت های کنترل پنل ZPanel می توان به متن باز (open source) بودن آن اشاره کرد که برای توسعه دهندگان اهمیت فراوانی دارد. پشتیبانی از وب سرور Apache و Nginx و نیز دیتابیس MySQL که نسبت به دیگر کنترل پنل های رایگان دیگر، مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. همچنین از دیگر امکاناتش می توان از سرویس ایمیل RoundCube و پشتیبانی از PHPMyAdmin یاد کرد و دارای Webalizer است که قابلیت نمایش آمار ترافیک از یک برنامه مشخص را داراست. برنامه Cron Manager نیز که این امکان را فراهم می کند، مشتریان برای اجرای دستورات یا اسکریپت ها به طور خودکار، فاصله زمانی مشخص تعیین کنند. محافظت از پسوردها و رمزنگاری اکانت باعث می شود نسبت به کنترل پنل های رایگان دیگر از اممنیت بالاتری برخوردار باشد.

نوشته های مشابه