CDN چیست و چگونه کار میکند؟

شبکه CDN

CDN یا شبکه توزیع محتوا به یک گروه از سرورهای توزیع شده در مکان های جغرافیایی مختلف گفته می شود که با یکدیگر همکاری می کنند تا محتوای سریع اینترنت را ارائه دهند. CDN که مخفف عبارت Content Delivery Network است برای انتقال سریع اطلاعات مورد نیاز برای بارگذاری محتوای اینترنتی از جمله صفحات HTML، فایل های جاوا اسکریپت، شیوه نامه ها، تصاویر و فیلم ها، استفاده می شود. محبوبیت سرویس های CDN در حال رشد سریعی است و امروزه اکثر ترافیک وب از طریق CDN ها صورت می گیرد. سایت های مهم مانند فیس بوک ، Netflix و آمازون امروزه از خدمات شبکه توزیع محتوا استفاده می کنند.

طبق آخرین آنالیزهای دریافت شده از میزان بازدید وبسایت ها مشخص شده که تأخیر بیشتر از چند ثانیه برای بارگذاری یک صفحه تا 14 درصد احتمال منصرف شدن افراد از بازدید آن صفحه را افزایش می دهد. در صورت تکرار زیاد موارد این چنینی احتمال افت بازدید سایت و در نتیجه از دست دادن مشتریان بیشتر خواهد شد. یکی از دلایل کندشدن سایت شما فاصله زیاد بین مکان سرور میزبان سایت و مکان بازدید کننده است. شبکه توزیع محتوا یا CDN می تواند تا حد زیادی این نقیصه را با استفاده از سرور های نزدیک تر به بازدید کنندگان رفع کند.

آیا CDN مشابه هاست است؟

یک CDN محتوا را میزبانی نمی کند و نمی تواند جایگزین نیاز به میزبانی وب یا هاست مناسب باشد، اما به محتوای cache در لبه شبکه کمک می کند که عملکرد وب سایت را بهبود بخشد. بسیاری از وب سایت ها با مشکلاتی برای رفع نیازهای خود توسط میزبانی سنتی رو به رو شده اند، به همین دلیل به استفاده از CDN ها روی آورده اند. استفاده از ذخیره سازی برای کاهش پهنای باند میزبانی، کمک به جلوگیری از وقفه در سرویس و بهبود امنیت، CDN ها را به انتخاب محبوبی، برای از بین بردن برخی از نقاط ضعف عمده که با میزبانی وب سنتی به وجود می آیند، تبدیل کرده است.

استفاده از CDN چه فایده ایی دارد؟

اگرچه مزایای استفاده از CDN بسته به اندازه و نیازهای یک کسب و کار اینترنتی متفاوت است، اما مزایای اولیه برای اکثر کاربران را می توان به 4 بخش مختلف تقسیم کرد:

1 – بهبود زمان بارگذاری وب سایت – با توزیع محتوای نزدیک تر به بازدیدکنندگان وب سایت با استفاده از سرور CDN ، بازدید کنندگان سریعتر می توانند صفحات را بارگذاری کنند. بازدید کننده بیشتر مایل به کلیک کردن از یک سایت با بارگیری سریعتر است ، یک CDN می تواند بانس ریت را کاهش دهد و مدت زمان صرف شده حضور کاربر در سایت را افزایش دهد. به عبارت دیگر، یک وبسایت سریعتر به این معنی است که بازدیدکنندگان بیشتر در سایت شما ماندگار خواهند شد.

2 – کاهش هزینه های پهنای باند – هزینه مصرفی پهنای باند برای میزبانی، هزینه اصلی برای وب سایت ها است. از طریق ذخیره سازی و بهینه سازی های مختلف، CDN ها قادر به کاهش میزان داده هایی هستند که یک سرور مبدأ باید ارائه دهد، بنابراین هزینه های میزبانی وب برای صاحبان وب سایت ها کاهش می یابد.

3 – افزایش میزان دسترسی و کارایی – مقدار زیاد ترافیک و یا خرابی های سخت افزاری می تواند کارکرد وب سایت را مختل کند. به لطف توزیع شدن محتوا، یک CDN می تواند ترافیک بیشتری را اداره کند و از مشکلات سخت افزاری نسبت به سرورهای مبدا ، بیشتر جلوگیری کند.

4 – بهبود امنیت وب سایت – CDN می تواند امنیت را با کاهش حملات DDoS ، بهبود گواهی های امنیتی و سایر بهینه سازی ها ، افزایش دهد.

CDN چگونه کار می کند؟

در واقع  یک CDN شبکه ای از سرورها  با هدف ارائه محتوا به صورت پر سرعت، ارزان، قابل اعتماد و ایمن است. به منظور بهبود سرعت و قابلیت اتصال، CDN سرورها را در نقاط مبادله بین شبکه های مختلف قرار می دهتد. این نقاط مبادله اینترنت (IXP) مکان های اصلی هستند که سرویس دهندگان مختلف اینترنت برای دسترسی به ترافیک ناشی از شبکه های مختلف خود به یکدیگر دسترسی دارند. با اتصال به این مکان های با سرعت بالا، ارائه دهنده CDN می تواند هزینه ها و زمان انتقال یا دریافت داده ها را کاهش دهد.

cdn چیست

چطور یک CDN زمان بارگذاری وب سایت را بهبود می بخشد؟

ماهیت توزیع جهانی CDN به معنای کاهش فاصله بین کاربران و منابع وب سایت است. در واقع CDN به کاربران اجازه می دهد تا به یک مرکز داده نزدیکتر از لحاظ جغرافیایی متصل شوند. فاصله کمتر به معنی خدمات سریعتر است. علاوه بر این CDN ها می توانند حجم داده هایی که منتقل می کنند را با کاهش اندازه فایل ها با استفاده از تاکتیک هایی مانند minification و فشرده سازی فایل، کاهش دهند. اندازه فایل های کوچکتر نیز به معنی جا به جایی سریعتر است.

چگونه CDN یک وب سایت را همیشه آنلاین نگه می دارد؟

مدت زمان Uptime بودن سایت مسئله مهمی برای هر کسی است که دارای کسب و کار اینترنتی است. خرابی های سخت افزاری و شوک ترافیکی، به دلیل وقوع حملات مخرب و یا افزایش ناگهانی ترافیک ، پتانسیل وب سرور را کاهش می دهد و از دسترسی کاربران به سایت یا سرویس جلوگیری می کند. CDN می تواند این مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهد.

متعادل کننده بار، ترافیک شبکه را به طور مساوی در سرورهای مختلف توزیع می کند و باعث می شود سرعت ترافیک افزایش یابد. Failover هوشمند سبب ارائه خدمات بدون وقفه می شود. با وجود این ویژگی مثبت حتی اگر یک یا چند سرور CDN به دلیل خرابی سخت افزاری آفلاین شوند؛ Failover می تواند ترافیک را به سرورهای عملیاتی دیگر توزیع کند.

چگونه CDN از داده ها محافظت می کند؟

امنیت اطلاعات بخشی جدایی ناپذیر از CDN است. CDN می تواند یک سایت را با گواهینامه های TLS / SSL جدید تأمین کند که استانداردهای بالا را برای احراز هویت، رمزنگاری و یکپارچگی تضمین می کند. بررسی نگرانی های امنیتی در مورد CDN ها نشان می دهد این سیستم تا حد زیادی نگرانی های امنیتی را رفع کرده است. هرچند همواره راه های جدیدی برای خرابکاران وجود دارد. به این دلیل توصیه می شود همواره دانش خود را در مورد امنیت اطلاعات به روز کنید.

نوشته های مشابه