Gzip چیست

فشرده سازی Gzip

Gzip یکی از الگوریتم های فشرده سازی است که بسیاری از مهندسین و توسعه دهندگان وب سایت ها به منظور ایجاد بهینگی از آن استفاده می کنند. فشرده سازی Gzip به طرز چشمگیری بر سئوی سایت و سرعت لود شدن صفحات وب سایت تأثیرگذار است. فشرده سازی اطلاعات به سرور اجازه می دهد فایل هایی که حجم کمتری دارند در مرورگر قرار بگیرند تا در نهایت وب سایت سبک تری داشته باشید.

فایل های css و html مجموعه ای از کد های تکراری هستند که در آنها بخش های مشابه زیادی وجود دارد. این بخش های تکراری به دلیل تعاریف مشابه از چارچوب‌ های وب سایت در طراحی وب سایت به تعداد زیادی مشاهده می‌شود. بنابراین طراحان و توسعه دهندگان وب سایت به دنبال کاهش کدهای تکراری و در نهایت کاهش حجم آنها از فشرده سازی Gzip استفاده می کنند تا با فشرده کردن کدهای مشابه و مشترک، بعضاً تا ۷۰ درصد موجب صرفه جویی و بهینه سازی شوند. این بهینه سازی موجب سبک تر شدن وب سایت، افزایش سرعت بارگذاری برای کاربران در نقاط مختلف دنیا و به طور ویژه افزایش حجم ترافیک را به دنبال خواهد داشت.

فشرده سازی Gzip

نحوه عملکرد Gzip در سایت ها :

سازوکار استفاده از فشرده سازی Gzip در سایت های مختلف بدین صورت است زمانی که مرورگر وب سرور را فراخوانی می کند، بررسی می شود که Gzip در سرور فعال یا غیرفعال است تا پس از آن درخواست خود را ارسال کند. چنانچه Gzip فعال باشد فایل فشرده ای دریافت می شود که حجم بهینه ای دارد و اگر این حالت فعال نباشند مرورگر تمام صفحات را بدون فشرده سازی و کاهش کد های مشابه به شکل واقعی دریافت خواهد کرد که فایل سنگین تری نسبت به حالت فعال بودن فشرده سازی Gzip خواهد بود. این فایل سنگین سرعت بارگذاری را در کاربران مختلف افزایش داده و چنانچه بسترهای اینترنت در برخی از نقاط به خوبی تعریف نشده باشد موجب کاهش حجم ترافیک و مراجعه کنندگان آنها خواهد شد.

به عنوان مدیر یک وب سایت یا کسب و کار اینترنتی اگر به دنبال سرعت بارگذاری صفحات هستید و زمان بارگذاری برای کاربران شما از اهمیت زیادی برخوردار است، استفاده از Gzip در طراحی سایت را هرگز فراموش نکنید چرا که سرعت در لود شدن بالا بدون شک تجربه ی ماندگاری برای کاربر خواهد بود و به طور مستقیم سئوی داخلی سایت شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

ساختار فشرده سازی Gzip :

‏html، css و جاوا اسکریپت زبان طراحی عمده ی وب‌ سایت‌ های سراسر دنیا را تشکیل می ‌دهند. نحوه ی عملکرد و مشاهده ی وب سایت شما توسط کاربران بدین صورت است که در زمان انتخاب وب سایت شما توسط کاربر، مرورگر کلیه ی فایل های موجود را برای بارگذاری صفحه در ابتدا به طور کامل دانلود می‌ کند و پس از رندرینگ به کاربر نشان داده خواهد شد. برنامه ها و کدهای نوشته شده توسط برنامه نویسان آن چیزی است که چارچوب ها و شرایط عناصر اصلی مانند نرم افزارها یا شکل کلی وب سایت را نمایش می دهند. بنابراین صورت های به کارگیری این کدها در ظاهر اهمیت ندارد و آن چیزی که مهم است روند تجزیه کردن کد های نوشته شده به صورت خط به خط است. چنانچه آشنایی اندکی با زبان‌های برنامه ‌نویسی دنیا داشته باشید خواهید دید که این برنامه ‌ها مجموعه ای از دستورالعمل ها و کد های مشخص و تکراری هستند. زبان های برنامه نویسی و به خصوص زبان های طراحی سایت های مختلف شامل الگوهای پرتکرار از دستورالعمل های محدودی هستند. Gzip مجموعه ای از الگوریتم های بهینه سازی و فشرده سازی است که الگوهای تکراری را به مجموعه‌های کوچک، سبک و فشرده ای تبدیل می کند. به عنوان مثال کد زیر توسط فشرده سازی Gzip فشرده شده است.

همانطور که مشاهده می‌کنید فشرده‌سازی Gzip به طور مشابه ۱2 کاراکتر بخش اول را به ۶ کاراکتر کاهش داده و حجم کل نوشته شده نصف شده است. علاوه بر مثال بالا Gzip قطعاً الگوریتم های پیچیده تری برای ساده سازی و کاهش حجم کدهای سنگین دارد که موجب کاهش فضای اشغال شده توسط کدهای نوشته شده در طراحی سایت می شود.

به کارگیری الگوریتم ‌های فشرده سازی Gzip به طور محسوس عملکرد وب سایت شما در بارگذاری را بهبود می بخشد. به ویژه اگر از آنالیزورهای آنلاین استفاده کنید. یکی از عناصر کلیدی و مهم در سرعت سایت شما فشرده سازی Gzip خواهد بود. پس از اینکه فشرده سازی Gzip را در وب سایت خود فعال کردید، آنالیزورهای آنلاین را مجددا فعال کنید تا شاهد افزایش محسوس سرعت بارگذاری وب سایت خود شوید. فشرده سازی Gzip الگوریتم های مختلفی دارد که بسته به نوع آن­ها می تواند بهینگی بیشتری نصیبتان کند.

فشرده سازی Gzip

فشرده کردن کدهای سایت:

فایل ها یا کدهای نوشته شده برای سایت با استفاده از شیوه ‌های مختلف فشرده سازی بهینه می شوند. این فرآیند بهینه سازی به اصطلاح Minify گفته می شود. فرآیند فشرده سازی به طور مستقیم تاثیرات بسیار خوب و مثبتی برای سئوی سایت دارد. الگوریتم های مختلف فشرده سازی با توجه به الگوریتم های موتور جستجوگر گوگل و با تمرکز بر روی پارامترهای اثرگذار آن شرایطی را در وب سایت های مختلف ایجاد می کنند تا مورد حمایت و تشویق گوگل قرار بگیرند.

فشرده سازی شیوه هایی است که علاوه بر کاهش حجم کدهای تکراری و طراحی الگوهایی برای آنها ، فضاهای خالی موجود در بین کدها به پایین‌ترین سطح خود می ‌رسند تا در نهایت فایل هایی سبک و بهینه داشته باشیم. Gzip یکی از الگوریتم های فشرده سازی است و به عنوان پسوند فایل هایی در نظر گرفته می شود که عملیات فشرده سازی بر روی آن اجرا شده بودند. یکی از نکات اثرگذار در مدیریت صحیح وب سایت های امروزی بدون شک ایجاد شرایطی است که در عین حفظ زیبایی و خلاقیت در طراحی، محیطی سبک و بهینه در اختیار کاربران قرار دهد. در حالی که تصور اشتباه، داشتن سایتی زیبا به همراه پارامترهای حجیم و سنگین در بین کاربران و دارندگان وب سایت های مختلف رواج دارد. فشرده سازی وب سایت و داشتن محیطی سبک خیلی زود موجب جذابیت شما برای کاربران و در نهایت افزایش کاربران شما خواهد شد.

نوشته های مشابه