اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به یکی از اجزای مهم در کسب و کارهای امروزی تبدیل شده است و به همراه استفاده از دیگر خدمات دیجیتال مارکتینگ ، به پیشبرد اهداف شما در کسب و کار کمک می کند. علاوه بر این که بازاریابی محتوا سبب تغییر استراتژی های جلب مشتری شده ، سبب تغییر نحوه تاثیر پذیری کاربران در قبال استراتژی های مختلف نیز شده است. به همین دلیل بسیار مهم است که شما با اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا آشنا شوید و سعی کنید از آن ها در کسب و کار مد نظر خودداری کنید و اگر دچار چنین مشکلاتی شده اید آن ها را رفع کنید. این موضوع به خصوص با تغییرات الگوریتم گوگل که سبب شده است محتوا در جایگاه اول قرار گیرد، اهمیت دو چندانی پیدا کرده است.

اگر در بازاریابی محتوا تا به حال موفق نبوده اید یا به اهداف از پیش تعیین شده خود نرسیده اید، در اینجا لیستی از اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا را برای شما تهیه کرده ایم تا با شناخت و حل آن ها به وضعیت بازاریابی محتوا خود سر و سامان دهید.

1. ظاهر نامناسب سایت

زمانی که افراد از سایت شما بازدید می کنند، در اولین نگاه آن ها سایت شما را از لحاظ ظاهری مورد بررسی قرار می دهند. در این صورت اگر سایت شما زشت، بد فرم یا دارای اسپم های زیادی باشد تاثیر بسیار بدی بر مخاطب شما خواهد گذاشت و مطالب خوب شما کمتر به چشم خواهند آمد.

امروزه سایت های ریسپانسیو که در دستگاه های مختلف به خوبی محتوا را به نمایش می گذارند و به خصوص سایت هایی که با موبایل همخوانی بیشتری دارند معمولا دارای وضعیت بهتری از نظر بازاریابی محتوا هستند و در رقابت معمولا راحت تر پیروز می شوند.

اگر سایت شما نیز دارای مشکلات ظاهری یا تبلیغات زیاد و بی کیفیت است سعی کنید این مشکلات را سریعا رفع کنید. سعی کنید سایت خود را کاربرپسند و واکنش گرا طراحی کنید تا نتایج بهتری کسب کنید.

البته بعضی از کاربران طراحی ساده و سریع را ترجیح می دهند. این به معنای پایین آوردن کیفیت طراحی نیست. شما می توانید با استفاده از نظرسنجی ها، از میزان رضایت کاربران سایت خود و نظر آن ها در مورد طراحی سایت خود با خبر شوید و انتخاب بین طراحی های مختلف را به آن ها بسپارید.

2. استفاده از تبلیغات پاپ آپ و خودکار

یکی از آزار دهنده ترین انواع تبلیغات که تاثیر بسیار بدی بر روی بازاریابی محتوا دارند، تبلیغات پاپ آپ و خودکار هستند. در این نوع از تبلیغات ،کاربران بعد از وارد شدن به سایت مجبور می شوند تبلیغاتی که به محض ورود به صورت خودکار اجرا می شوند را تماشا کنند. حتی پاپ آپ ها نیز می توانند در زمان خواندن یک محتوا آزار دهنده باشند.

به این ترتیب بازدید کنندگان شما بعد از ورود به سایت شما مدت زمان کمی را در آن می گذرانند و معمولا بدون کلیک کردن بر روی لینک ها یا بخش های مختلف سایت از آن خارج می شوند. این یک مشکل بسیار بزرگ است. زیرا این موضوع میزان پرش را در سایت شما بالا می برد و سبب می شود که از نظر سئو آسیب زیادی ببینید.

علاوه بر این سایت شما را در لیست سیاه کاربران قرار می دهد و با دیدن نام سایت شما بر روی لینک های شما کلیک نمی کنند. برای جلوگیری از این مشکلات سعی کنید این گونه تبلیغات را تا حد امکان کاهش دهید و اگر مجبور به استفاده از آن ها هستید ، به کاربر این امکان را بدهید که بتواند سریعا این تبلیغات را ببندد.

3. استفاده از اقدام های سریع برای فروش محصولات به بازدیدکنندگان

این موضوع که شما بخواهید بازدیدکنندگان سایت را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید یک موضوع کاملا عادی و قابل درک است. اما زمانی که تنها بر روی فروش تمرکز کنید ، بر روی کیفیت محتوای خود تاثیر منفی می گذارید. اقدام های سریع و واضح برای فروش محصولات سبب می شود که از نظر کاربر محتوای شما با ارزش و کاربردی نباشد. علاوه بر این سبب می شود که محتوای شما قابلیت به اشتراک گذاری و لینک پذیری نداشته باشند.

به این ترتیب کاربران سعی می کنند مطالب کاربردی تر با محتوای تبلیغاتی کمتر را در جای دیگری جستجو کنند. اگر شما می خواهید نرخ تبدیل بیشتری برای تبدیل کاربران به مشتریان داشته باشید، باید استراتژی خود را تغییر دهید. ایجاد یک پیچ تبلیغاتی قبل از این که کاربر بتواند اصل محتوای شما را مشاهده کنید به بازاریابی محتوایی آسیب می زند.

پس سعی کنید ابتدا اطلاعات کاربردی و محتوای قوی را در اختیار کاربران خود قرار دهید و در کنار بیان نکات مهم به او کمک کنید تا درک کند شما و محصولات شما همان چیزی هستند که او احتیاج دارد.

4. عدم درک درست از قیف بازاریابی محتوا

علاوه بر این که شما باید مواظب باشید که چگونه نقطه فروش خود را در محتوا قرار دهید، باید مخاطبان خود را نیز درک کنید. یکی از مدل های پر استفاده در این مورد قیف بازاریابی ، محتوا است. زمانی که شما در حال تولید محتوا هستید باید بدانید که مطلب شما در کدام قسمت از این قیف قرار می گیرد.

بر این اساس داشتن محتوای کافی در هر مرحله از این قیف برای اثر گذاری نهایی یا همان فروش لازم  و ضروری است. برای انجام این کار همانطور که گفته شد شما باید بدانید که هر محتوا در چه مرحله ای قرار می گیرد.

بازاریابی محتوایی

5. صفحه بندی بیش از حد

دلایل خوبی برای قرار دادن محتوا در صفحات مختلف وجود دارد. برای مثال زمانی که مقاله شما بسیار طولانی است یا دارای بخش های متفاوت است ، صفحه بندی آن می تواند به خوانندگان کمک کند. اما زمانی که برای کلیک کردن بر روی لینک های خود بدون دلیل خاصی مطالب خود را در صفحات مختلف سایت قرار می دهید ، سبب می شود کاربران شما ناراضی باشند.

برای مثال خیلی از سایت ها یک صفحه اولیه به شما نشان می دهند و از شما می خواهند برای دیدن ادامه مطلب به صفحه دیگری بروید. این کار زمانی برای گرفتن کلیک از کاربران یک عمل خوب به نظر می رسید اما وقتی که کاربران بازخورد های منفی را شروع کردند ادامه دادن این روش به قیمت از دست دادن کاربران شما خواهد بود. تا جایی که ممکن است استفاده از این صفحات به صورت هرز و با تعداد بالا ، باعث دریافت پنالتی از طرف گوگل شود. پس سعی کنید فقط در صورت لزوم این کار را انجام دهید.

6. محتوای ضعیف و یا بسیار طولانی

در حال حاضر در بازاریابی محتوا هیچ مقدار خاصی برای اندازه و طول محتوا تعیین نشده است تا نشانگر نیاز دقیق بازدیدکنندگان باشد. گاهی اوقات محتوای کوتاه می تواند بسیار کاربردی باشد و می تواند پیام یا اطلاعاتی را به سرعت منتقل کند. اندازه محتوا شما به کسب و کار و نیاز کاربران شما بستگی دارد.

اگر هدف اصلی محتوای شما این است که به یک سری از سوالات پاسخ دهد، پس باید این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهد. در چنین مواردی جواب های کوتاه می توانند کاربری که بر روی لینک صفحه شما کلیک کرده است را راضی کنند و نیازی به یک محتوای طولانی برای پاسخ مشابه نباشد.

اما اگر مبحث شما پیچیده است مطمئنا نیاز به اطلاعات و جزئیات بیشتری دارد. پس زمانی که در حال تولید محتوا هستید باید مطمئن باشید که میزان اطلاعات ارائه شده کافی باشد. در غیر این صورت افرادی که بر روی لینک این صفحه کلیک می کنند ناراضی خواهد بود. محتوای ضعیف سبب می شود افراد بازدیدکننده ، اطلاعات بیشتر را در سایت رقبای شما جستجو کنند.

سعی کنید محتوای کاربردی و قوی تولید کنید که همه اطلاعات ضروری را در کوتاه ترین زمان ولی به شکل قابل فهم به کاربر ارائه کند. این موضوع تاثیر بسیار خوبی بر روی سئو سایت شما نیز خواهد گذاشت.

7. محتوای غیرمرتبط

یکی از اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا ، استفاده از محتوای نامربوط با کل سایت است. صرفاً علاقه شما به یک موضوع یا داشتن اطلاعات جالب در مورد آن به این معنی نیست که شما می توانید چنین محتوایی را در سایت خود قرار دهید. این کار سبب می شود که کاربران شما دچار سردرگمی شوند.

با این که یک مطلب خوب می تواند ترافیک خوبی نیز به سایت شما جلب کند و میزان بازنشر و لینک های دریافتی را افزایش دهد، در صورتیکه ارتباطی با کسب و کار شما نداشته باشد ، شما را به اهاداف خود نزدیکتر خواهد کرد. از همه مهمتر اینکه ، قراردادن محتوای غیرمرتبط در سایت های فروشگاهی ، کمکی به تبدیل بازدیدکننده به مشتری نخواهند کرد. به همین دلیل بهتر است که زمان خود را صرف ایجاد محتوایی کنید که به اهداف بازاریابی محتوا شما کمک بیشتری می کند.

موضوعات مورد علاقه کاربران خود را پیدا کنید و محتوای خود را حول محور این موضوعات ایجاد کنید. اگر واقعاً یک موضوع  داغ  پیدا کردید که به موضوعات سایت شما مربوط بود حتما از آن برای بالا بردن میزان بازدید خود استفاده کنید.

8. مشکلات نگارشی و غلط های املایی

تقریبا همه افراد با این موضوع آشنا هستند و در بیشتر موارد آن را رعایت می کنند. با این حال خیلی از محتواها دارای مشکلات ادبی و نگارشی فراوانی هستند. وجود چنین اشتباهاتی سبب می شود محتوای شما از نظر کاربر غیر قابل اعتماد باشد و میزان حرفه ای بودن شما را در چشم او کاهش خواهد داد.

حل این مشکل با استفاده از ابزار های جانبی که از لحاظ غلط املایی متن شما را مورد بررسی قرار می دهند بسیار آسان شده است. با این حال هنوز ابزار فارسی قابل اعتمادی برای پیدا کردن مشکلات قواعدی و دستوری وجود ندارد. پس بهتر است قبل از منتشر کردن متن چند بار آن را مطالعه کنید و تا جای ممکن مشکلات آن را رفع کنید. فراموش نکنید فقط غلط های املایی مهم نیستند و شما باید محتوای روان و کاربر پسندی تولید کنید.

اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا

9. نشانه گذاری و اتصال بد مطالب

یکی از بهترین راه ها برای تولید محتوای درگیرانه ، لینک دهی داخلی و خارجی و همچنین قرادادن منابع، مثال ها و همینطور نکات ضروری است.

نشانه گذاری و لینک دهی مطالب ، کار بسیار ساده ای است. با این حال اشتباهات کوچکی که مخصوصا در لینک دهی می شود، منجر به کاهش کیفیت سایت از دید کاربران و حتی موتورهای جستجو خواهد شد.

این مورد از اشتباهات رایج در بازاریابی محتوا ، شامل قرارندادن منبع برای محتوا نیز می شود. به عنوان مثال می تواند شامل ویدیوهایی باشد که از  یوتیوب دانلود شده و منبع آن ذکر نشده است و همین طور توییت هایی که به جای متن کامل همراه با لینک ، به عنوان متن ساده جاسازی شده اند.

چنین مشکلاتی به سادگی قابل حل هستند، کافی است که به دنبال پیدا کردن آن ها در سایت خود باشید و چنین مواردی را حل کنید.

10. سرفصل هایی که برای جلب کلیک کاربران ایجاد می شوند

این موضوع که بخواهید کاربران شما محتوا هایی که تولید کرده اید را ببینند یک موضوع کاملا منطقی است. به همین دلیل شما می خواهید که افراد را جذب کنید تا بر روی لینک ها و سر فصل های شما کلیک کنند. اما راه های زیادی برای این کار وجود دارد که می توانید به جای تاکتیک های مستقیم از آن ها استفاده کنید.

به این فکر کنید که چه چیزی سبب می شود محتوای شما جذاب باشد، سپس آن را در عنوان و سرفصل خود برجسته کنید. سعی کنید به جای این که فقط یک سرفصل جذاب ایجاد کنید که تعداد کلیک های افراد روی آن زیاد باشد اما دارای متن نامربوط است، مطالب هیجان انگیز بنویسید و سرفصل مناسب با آن را انتخاب کنید. کاربران خیلی خوب تفاوت یک محتوای واقعی و جذاب و سرفصل جذاب بدون محتوای مناسب را متوجه می شوند. پس سعی کنید به جای فریب دادن مخاطبان، آن ها را از خود راضی نگه دارید.

مدیریت پشتیبانی کانفیگ و پیاده سازی سرور های لینوکسی و ویندوزی

نوشته های مشابه