در سئو تقلید احمقانه نکنید…!

d8aad982d984db8cd8af daa9d988d8b1daa9d988d8b1d8a7d986d987 d8afd8b1 d8b3d8a6d988 d985d985d986d988d8b9

اخیراً جان مولر از تیم گوگل (مدیر آنالیز وبمسترهای گوگل) پیشنهاد کرده است که تمامی نکات سئویی که سایت های بزرگ آن را اجرا کرده اند را کورکورانه دنبال نکنید.

یکی از کاربران سایت Reddit سوالی با این مضمون پرسیده است که آیا افراد باید توصیه های گوگل را دنبال کرده و یا مواردی از سئو که سایت های بزرگ اجرا می کنند را دنبال کنند؟ پرسش مطرح شده به صورت دقیق در ارتباط با نحوه ی استفاده از تگ کنونیکال (Canonical Tag) برای صفحه بندی سایت (pagination) است.

در ارتباط با تگ کنونیکال در صفحه بندی، گوگل پشنهاد می کند که تگ کنونیکال را در هر صفحه به همان صفحه لینک کنید ولی وقتی سایت های بزرگ رو بررسی میکنم میبینم که تگ کنونیکال در هر صفحه را به صفحه اصلی سایت خود ارجاع داده اند!

جان مولر در پاسخ به این سوال در ابتدا پیشنهاد داده است که از مواردی که سایت های بزرگ در غالب سئو انجام میدهند پیروی نکنید به این دلیل که بسیاری از این سایت ها تمامی اقداماتشان صحیح نیست. گاهی سایت های بزرگ با همین شرایط رتبه ی بالایی به دست می آورند و این در حالی است که تمامی موارد سئو را به صورت صحیح اجرا نمیکنند ولی ممکن است همان اقدامات برای سایت های دیگر پاسخگو نباشد و چه بسا سایت های کوچک با کپی برداری از اقدامات سئوی سایت های معتبر، توسط گوگل جریمه شوند.

به گفته ی جان مولر، سئوکاران می بایست پروسه های منطقی را دنبال کنند هرچند که برای اجرای هر یک از آن ها قطعا روشی صحیح و روشی اشتباه وجود دارد.

خوشبختانه، پروسه ی سئو نیازمند هیچ اعتماد کورکورانه ای نیست، در حقیقت سئو یک جعبه ی جادویی نیست که بدون اطلاع از داخل آن نیاز باشد به آن اعتماد کنید. یا تنها به این دلیل که یک فرد یا سایت معتبر روشی را به پیشنهاد داده است، پس باید بی چون و چرا به آن اعتماد کنید. در واقع سئو یک پروسه ی کاملا قطعی است و میتوانید در هر شرایطی پاسخی منطقی برای آن پیدا کنید. همچنین می توانید هر پاسخی را برای سایت خود تست کنید و از عملکرد آن بر روی سایت خود اطمینان حاصل کنید و در نهایت میتوانید یک روش که کاملا صحیح است را اجرا کنید. (هرچند موتورهای جستجو سعی می کنند در صورت این که در انجام این پروسه دچار خطا شدید به شما کمک کنند، به این دلیل که بسیاری از سایت ها اشتباه می کنند).

در ادامه پاسخ به این سوال، جان مولر نوشته است که استفاده از تگ کنونیکال بستگی به هدف شما دارد. این که دقیقا میخواهید کدام صفحه ایندکس شود در استفاده از این تگ خیلی مهم می باشد. با قرار دادن لینک همان صفحه در تگ کنونیکال، مطمئن می شوید که تمامی صفحات به صورت مجزا ایندکس می شوند.

همچنین جان مولر اشاره کرده است که مزایا و معایبی نیز در استفاده از تگ کنونیکالی که به خود صفحه ارجاع می شود وجود دارد.

مزیت استفاده از این نوع کنونیکال در هر صفحه آن است که مطمئن می شوید تمامی لینک های موجود در هر صفحه توسط ربات های گوگل مورد خزش قرار میگیرند. ایرادی که دارد هم این است که صفحات بیشتری برای خزیدن به وجود می آیند و برای ما درک نحوه ی رتبه بندی این نوع صفحات اندکی سخت تر می شود. (به عنوان مثال، اگر دسته بندی با عنوان “کفش ورزشی” وجود داشته باشد، کدام یک از صفحات در این دسته بندی باید در جواب جستجوی کفش ورزشی نمایش داده شود؟)

در نهایت بهتر است بدانید که بسیاری از کاربران سایت Reddit در پاسخ به سوالات مشابه با این سوال کاربر، استفاده از تگ های کنونیکال با لینک به خود صفحه در صفحه بندی را پیشنهاد داده اند.

منبع : searchenginejournal

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه