لیست اشتباهات بزرگ در بازاریابی شبکه اجتماعی

شبکه های اجتماعی

1 – مطلع نبودن از ترند های روز

در سال 2016، وندی (رستوران فست فود زنجیره ای) پستی از قورباغه مشهور فضای مجازی (pepe the frog) را که لباسی همچون دخترک موجود در لوگوی این رستوران پوشیده است را منتشر کرد. چیزی که آن ها نمی دانستند این بود که این قورباغه بامزه کارتونی اخیرا تبدیل به سمبل نژاد پرستی و برتری سفید پوست ها شده است.

حدس باقی ماجرا سخت نیست.

برای جلوگیری از اشتباهاتی همچون این پیشنهاد می شود قبل از انتشار هر موردی در شبکه های اجتماعی حتما تحقیق کنید.

2 – ادغام کردن اکانت شخصی و شرکتی

انتشار پست های سرگرم کننده و جذاب اهمیت بالایی دارد ولی توجه داشته باشید تفاوتی بین پست های شخصی و تجاری قائل شوید. به عنوان مثال، تصویر غذایی که برای ناهار داشتید را در اکانت تجاری کسب و کار خود منتشر نکنید، مگر اینکه در صنعت غذایی فعالیت می کنید.

3 – عکس العمل نامناسب در مقابل انتقادات کاربران و فالوورها

هرچه برند شما رشد می کند، تعداد کامنت های دریافتی چه مثبت و چه منفی افزایش پیدا می کند. به یاد داشته باشید از انتقادات و کامنت های منفی می توانید به عنوان فرصتی برای رشد و ارتقا برند خود کمک بگیرید. با دید باز کامنت های منفی را بررسی کرده و سعی کنید با کاربر ارتباط برقرار کنید.

وقتی سعی می کنید تا به مشتری که به هر دلیل از محصولات و خدمات شما ناراحت است کمک کنید هم از مشتری دلجویی کرده و هم اعتبار نام تجاری خود را بهبود بخشیده اید.

4 – عدم ویرایش مطالب قبل از انتشار

قبل از اینکه هر پستی را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید، آن را با دقت ویرایش کنید. خطاهای تایپی و گرامری برای شهرت یک برند وجه خوبی ندارند.

5 – عدم اعتراف به اشتباه

مهم نیست چقدر قوانین کسب و کار خود را دقیق تنظیم کرده باشید به هر صورت در هر شرایطی امکان خطا و اشتباه وجود دارد. همه ی ما انسانیم و ممکن است گاهی اشتباه کنیم. اگر در اکانت شبکه های اجتماعی کسب و کارتان و یا در سرویس دهی به مشتریان اشتباهی رخ داد، آن را به صورت شفاف به کاربران خود توضیح دهید تا اعتماد آن ها را با خود به همراه داشته باشید.

6 – انتشار پست با فاصله زمانی زیاد و نامرتب

در اکانت های شخصی شبکه های اجتماعی، شما می توانید هر زمانی که تمایل دارد پست منتشر کنید و یا اصلا پستی منتشر کنید.

ولی در اکانت شرکتی باید طبق یک برنامه مشخص پست ها منتشر کرده و آگاهی افراد از برند خود را افزایش دهید.

آمار منتشر شده در سایت Volusion نشان دهنده تعداد دفعات انتشار پست در شبکه های اجتماعی است:

  • فیسبوک و اینستاگرام: یک تا دو پست روزانه
  • توییتر: 5 تا 10 توییت روزانه
  • پینترست: 5 تا 30 پین روزانه
  • لینکدین: 20 پست ماهانه

7 – استفاده از شبکه های اجتماعی فقط برای فروش محصول

هدف از فعالیت در شبکه های اجتماعی تنها نباید افزایش فروش و خدمات باشد. بنابراین سعی کنید در شبکه های اجتماعی در کنار معرفی محصولات و خدمات خود، مطالبی مفید و آموزنده نیز منتشر کنید. همچنین انتشار پست های مناسبتی می تواند در ایجاد حس مشترک بیش شما و کاربران مفید واقع شود.

اگرچه معرفی محصولات جدید در شبکه های اجتماعی ایده آل است ولی خیلی این کار را انجام ندهید. هیچکس اکانت هایی که کاربران را مجبور به خرید می کنند را دنبال نمی کند.

شبکه های اجتماعی

8 – اهمیت ندادن به کامنت ها

تعامل با کاربران اصلی ترین اولویت بسیاری از کسب و کارها در شبکه های اجتماعی است بنابراین چنانچه کاربران حتی به قصد تخریب در پست های شما کامنت می گذارند، حتما پاسخ آن ها را بدهید.

در هنگام پاسخ دادن به کامنت ها نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • دوستانه رفتار کنید ولی نه غیر حرفه ای.
  • منظور کاربر از کامنت را درک کرده و پاسخ مناسب به آن دهید، تنها با یک متن آماده مثل” ممنون از نظرتان “پاسخ کامنت ها را ندهید.
  • به کاربران کمک کنید. به یاد داشته باشید، هدف شما راضی کردن مشتریان است.

انتشار محتوای افراد دیگر که مرتبط با برند شما است نیز ممکن است برای مخاطبانتان مفید باشد. همچنین منجر می گردد تا برند شما به عنوان اکانتی که افراد و یا کسب و کارهای حرفه ای را معرفی می کند هم شناخته شود.

9 – محدود کردن خود به یک شبکه اجتماعی

فیسبوک امروز بزرگترین شبکه اجتماعی در سطح جهان با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال است. در حالی که باید در فیسبوک فعال باشید، حتما در باقی شبکه های اجتماعی محبوب دیگر به جز فیسبوک نیز فعالیت کنید.

10 – خرید فالوور

حتی اگر تمایل دارید تعداد فالوورهای خود را به سرعت افزایش دهید، بدانید که خرید فالوور بدترین ایده برای رسیدن به این هدف  است. اعداد همه چیز نیستند. یک فالووری که با برند شما تعامل برقرار می کند خیلی ارزشمندتر از صدها فالووری است که شما را نادیده می گیرند.

11 – انتشار پست های تکراری

سعی کنید پستی که منتشر می کنید حتما منحصربفرد بوده و از روی پست های کمپانی و یا افراد دیگر کپی نشده باشد. به عنوان مثال می توانید مصاحبه با مشتری های راضی خود را پست کرده و یا استوری های شخصی منتشر کنید یا حتی ویدئویی ایجاد کرده و به سوالات متداول مخاطبان خود پاسخ دهید.

12 – عدم استفاده از هشتگ

هشتگ برای کاربران شبکه های اجتماعی همچون نقشه عمل می کند و باعث می شود تا مطالب مرتبط و مدنظر خود را از طریق آن پیدا کنند. استفاده از هشتگ مناسب سبب جذب مخاطب و رشد برند می گردد.

d8a8d8b1d8b1d8b3db8c 16 d8a7d8b4d8aad8a8d8a7d987 d985d8b1d8b3d988d985 d8afd8b1 d8b4d8a8daa9d987 d987d8a7db8c d8a7d8acd8aad985d8a7d8b9

13 – رفتار رباتی

کلید موفقیت در شبکه های اجتماعی برقراری ارتباط با دنبال کننده هایتان است. کاربران هیچ علاقه ای به صحبت با یک ربات را ندارند. بنابراین سعی کنید پست هایی که منتشر می کنید دوستانه و سرگرم کننده بوده و به عنوان مثال در مناسبت های خاص تصویری یا ویدئویی از چهره انسانی پشت برند خود را منتشر کنید.

14 – عدم برگزاری رقابت

هر زمانی که امکانش را دارید در شبکه های اجتماعی خود مسابقه برگزار کنید حتما لازم نیست جوایز خیلی خارق العاده ای ارائه بدهید، گاهی حتی هدیه دادن یک بازی هم می تواند میزان تعامل با برندتان را افزایش دهد.

15 – مدیریت اکانت ها توسط افراد بی تجربه

چطور روزانه تمام شبکه های اجتماعی خود را منتشر می کنید؟ اگر تمام شبکه های اجتماعی کسب و کار شما توسط خودتان یا یک فرد کم تجربه مدیریت شود و مثلا هر روز 2 پست در فیسبوک، 1 استوری اینستاگرام، 30 تا پین و حداقل 10 توییت منتشر کنید قطعا کیفیت محتوای منتشر شده کاهش پیدا می کند. پیشنهاد می شود فردی با تجربه را برای مدیریت شبکه های اجتماعی خود استخدام کنید.

16 – عدم استفاده از اینفلوئنسرها

اینفلوئنسر مارکتینگ یک استراتژی قوی برای ارتقا نرخ بهره وری است. به عنوان مثال چند نفر از شما راجع به Proactiv (برند محصولات مراقبتی پوست) شنیده اید، آن هم تنها به این خاطر که کندال جنر آن را معرفی می کند؟

در هنگام استفاده از اینفلوئنسرها به دنبال همکاری با هر سلبریتی نروید. برای برند proactiv کندال جنر گزینه مناسبی بود آن هم به دلیل مشکل قدیمی که از پیش با آکنه هایش داشت. سعی کنید با اینفلوئنسری همکاری کنید که به مخاطبان هدف شما تسلط داشته باشد.

چگونه از این اشتباهات جلوگیری کنیم؟

قطعا همه کسب و کارها تمایل دارند شبکه های اجتماعی منجر به افزایش سودآوری آن ها گردد. یک مرز باریک بین استراتژی هایی که منجر به موفقیت و عدم موفقیت در شبکه های اجتماعی می شوند، وجود دارد.

به یاد داشته باشید :

  • دوستانه رفتار کنید ولی نه غیر حرفه ای.
  • صریح و شفاف صحبت کنید ولی نه بی احساس.
  • محتوای خود را منتشر کنید ولی نه محتوای خیلی شخصی.
  • محصولات خود را تبلیغ کنید ولی اصرار به خرید نکنید.

نوشته های مشابه