معرفی فیلم های با موضوع کلان داده و هوش مصنوعی

امروزه یکی از سرما سرگرمی‌های جذاب بشر تماشا کردن فیلم های سینمایی است. ولی انتخاب هدفمند فیلم‌های سینمایی به غیر از سرگرمی می تواند نگرشهای عمیق و تخصصی تری را در رابطه با موضوعات مختلف در انسان ایجاد کند. چرا که فیلم های با زمینه دانشی معمولاً با مشاوره با افراد خبره و متخصص آن حوزه مایه‌گذاری کمپانی‌های بزرگ فیلم‌سازی تولید می شوند.

گاه این فیلم ها از پاینده دور یا نزدیک به ما ارائه میدهند یا اینکه زاویه نگاه متفاوتی در رابطه با موضوعات برای ما ایجاد می کنند که می تواند با احتمال قابل قبولی درست باشد.

مجموعه از بهترین تولید های سینمایی جهان در حوزه نرم افزار و هوش مصنوعی در این مبحث برای علاقه مندان آن گردآوری شده است.  البته این مجموعه که به مرور نیز تکمیل تر خواهد شد.

فیلم سینمایی او (her)

این فیلم جذاب تحت تاثیر گرفتن احساسات آدمی را در تعامل  با ماشین به نمایش می گذارد. بیننده در اواسط این فیلم به این می‌اندیشد که شاید بهترین گزینه برای ابراز احساسات می تواند یک ماشین هوشمند باشد. ماشینی که که برخلاف انسان دروغ نمی گوید، بی احترامی نمی کند، عصبانی و کم حوصله    نمی‌شود و و در حد توانش برای انسان دلسوزی می کند. آنچه که امروز در فرهنگ برخی از انسان ها نیز دیده می شود که به جای زندگی با یک انسان ترجیح می‌دهند با یک حیوان خانگی روزگار خود را را سپری کند.

این فیلم با بهره گیری از شیوه های روانشناسانه موضوع ارتباط عاطفیِ انسان با ماشین را بسیار باورپذیر  جلوه می دهد. این فیلم بدون بهره گیری از هیچ جلوه ویژه ای میتواند انسان را تا لحظات آخر با خود بکشاند.

her
her

فیلم سینمایی جستجوگر (Searcher)

دیدن این فیلم به همه افراد یا خانواده هایی که به نحوی درگیر فضای مجازی هستند پیشنهاد می شود. این فیلم داستان پدری است که دختر مفقود شده خود را از طریق کنکاش در فضای مجازی می یابد. این فیلم با یک روش معما گونه مخاطب را تا آخر فیلم به دنبال خود میکشاند. یکی از نکات با ارزش این فیلم و باور پذیری و عدم تخیل در آن است. این فیلم از جمله فیلم هایی است که می تواند برای افراد علاقمند به اوسینت جذاب باشد.

Searcher
Searcher

فیلم سینمایی فرا ماشین

این فیلم بسیار جذاب نیز نمونه دیگری از درگیر شدن انسان آن با یک ماشین است. ماشینی که می توان با عشوه گری احساسات یک انسان را مغلوب کند. این فیلم نمایش می دهد د حتی یک انسان با هوشمند خبری باند با بهره گیری از تکنیک های روانشناسی توسط ماشین گرفته شود. شاید پیام دیگر این فیلم برای بیننده باهوش این باشد که شاید زمانی، سازمان های اطلاعاتی از این روش برای اغوا کردن آدمها آموزش دیده استفاده کنند. این فیلم زنگ خطری برای تمام افرادی است که به آینده کشور خود می‌اندیشد.

شاید اکثر ما هنگام بازی کردن با یک کامپیوتر از کامپیوتر شکست خورده باشیم. به عنوان مثال اغلب انسان ها در بازی شطرنج مغلوب کامپیوتر می شود ولی در این فیلم نشان داده می شود که چگونه ماشین می توان انسان را را فریب دهد و احساسات او را تحت کنترل خود قرار دهد.

ex machina
ex machina

فیلم سینمایی درخواست نهایی (margin call)

موضوع این فیلم داستان شرکتی بسیار بزرگی است که در حال ورشکستگی است ولی مدیران آن از این موضوع  بی اطلاع هستند. یک دانشمند علم داده که در شرکت فعالیت می کند در آخرین لحظات با تحلیل بیگ دیتای آن شرکت متوجه این موضوع مهم می شود.  تمامی مهندسان علم داده در این شرکت دور هم جمع میشوند تا راه حلی برای نجات این شرکت بزرگ بی اندیشند.

margin call
margin call

فیلم سینمایی هوش مصنوعی (َAI)

نکته قابل توجه این فیلم این است که بیننده در آخر فیلم احساس می‌کند دلش برای  یک ربات با هوش ماشینی که شبیه بچه انسان است می سوزد. این که کارگردان در موفق شده است بیننده را به این مرحله برساند که برای یک ماشین ترحم کند، میتوان آن را یک نوع موفقیت تلقی کنیم.

اما شاید در فیلم های شبیه به این موضوع برعکس این داستان  نمایش داده شده باشد که انسانی عاشق ربات شود ولی در اینجا داستان کاملاً برعکس است. در این فیلم نمایش داده می شود که چگونه هوش مصنوعی احساسات یک ربات را برانگیخته می کند. گویا یک ماشین مانند انسان از وقایع تلخی اطراف خودش درد میکشد. زجر کشیدن هوش ماشینی در این فیلم نکته ای است که بیننده کامل آن را احساس می‌کند.

AI

فیلم سینمایی نارفیق تاریک ۲۰۱۸ (unfriended dark web)

پیشنهاد می شود افرادی که به خطرات حضور در وب تاریک آشنا نیستند حتما این فیلم را را تماشا کنند. این فیلم به ظاهر تخیلی خیلی هم دور از واقعیت نیست. می توان به جرات گفت که امروز یکی از خطرناک ترین مکان های دنیا ورود به وب تاریک است هر چند که وب تاریک قسمتی از فضای مجازی است.

وب تاریک محل ناامنی و بی رحمی است که در این فیلم به خوبی نمایش داده شده است. داستان این فیلم به شکلی خاتمه می‌یابد که بیننده انتظار آن را ندارد. دیدن این فیلم تواند برای جوانان ماجراجو درس عبرت خوبی باشد.

unfriended dark web
unfriended dark web

فیلم سینمایی گزارش کوتاه ()

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی پیش بینی آینده یا پیشگویی است. موضوع این فیلم  نیز پیش بینی کردن جرائم خطرناک است. در فیلم با بهره گیری از سامانه های هوشمند و کلان داده سعی می شود مجرمین را قبل از ارتکاب جرم شناسایی و دستگیر کنند. این فیلم هم مثل خیلی از فیلم های دیگر در این حوزه از جمله موضوعاتی است که در آینده نه چندان دور می تواند برای بشر دست یافتنی باشد.

MINORITY-REPORT
MINORITY-REPORT

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره – ثبت دامنه

نوشته های مشابه