موتور های جستجو چگونه کار میکنند ؟

موتورهای جستجو

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو ابزار بسیار قدرتمندی است که میلیاردها صفحه اینترنتی را بررسی و شناسایی کرده و در پاسخ به جستجویی که توسط کاربر انجام شده، صفحات مرتبط را نمایش می دهد.

موتورهای جستجو به صورت مداوم در حال تحول هستند تا بتوانند به صورت کارآمد و دقیق نتایج مرتبط با عبارت جستجو شده توسط کاربر را نمایش دهند.

برای تضمین موفقیت کسب و کارها در دنیای اینترنت، شناسایی سایت ها توسط موتورهای جستجو و نمایش آن به هنگام جستجوی عبارت توسط کاربر اهمیت خیلی زیادی دارد.

نه تنها برای افزایش ترافیک سایت بلکه برای تبدیل کاربران به مشتری، شناخت موتور جستجو و نحوه عملکرد آن اهمیت بالایی دارد. بدون این دانش، ممکن است اتفاقاتی رخ دهد. یکی از این مشکلات ممکن است رتبه پایین برای کلمات کلیدی مرتبط با حوزه کاری سایت باشد، در نتیجه سایت شما در صفحه اول گوگل نمایش نخواهد داشت. مشکل دیگری که به دنبال عدم شناسایی سایت توسط موتورهای جستجو ممکن است رخ دهد، نمایش سایت در پاسخ به جستجوهای نامرتبط کاربران با محتویات و حوزه فعالیت سایت است در نتیجه کاربران پس از ورود به سایت سریعا از آن خارج شده و نرخ پرش سایت را افزایش می دهند.

بررسی عملکرد موتور جستجو می پردازیم به شما کمک می کند تا سایت خود را ارزیابی کرده و روش هایی برای بهبود جایگاه خود پیدا کنید. با توجه به این که مجبوب ترین موتور جستجو در جهان گوگل است بنابراین محتوای این مقاله بیشتر بر روی این موتور جستجو محبوب متمرکز است.

موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟

خب اولین چیزی که باید به آن بپردازیم، نحوه عملکرد موتورهای جستجو در فرآیندهای Indexing و Crawling است. از طریق این فرآیند گوگل بر روی رتبه بندی صفحات کار کرده تا بتواند مفیدترین نتایج ممکن را نمایش دهد. در ادامه به بررسی عملکرد این دو عبارت می پردازیم:

– Crawling

بهترین روش برای درک پروسه Crawling، تصور عنکبوتی است که در سایت شما حرکت کرده و در حین حرکت لینک ها را جمع آوری می کند. وقتی ربات خزنده لینکی را در سایت پیدا کند، آن را دنبال کرده و لینک های موجود در آن را نیز جمع آوری می کند هنگامی که لینکی توسط خزنده پیدا شد، آن ها را حمل کرده و در دیتابیس گوگل ذخیره می کند.

چنانچه سایت ناوبری مناسبی داشته باشد، خزیدن آن برای این ربات ساده تر شده و به ربات کمک می کند تا در مدت زمان کوتاه تری داده های دقیقی را جمع آوری کند. دلیل اهمیت ناوبری ساده در سایت هم این است که گوگل به صورت مداوم به دنبال افزایش رتبه سایت هایی است که تجربه کاربری بالایی دارند بنابراین نمی تواند برای سایت هایی که ناوبری و پیمایش در آن برای کاربران دشوار است رتبه بالایی در نظر گیرد. با ایجاد یک نقشه سایت دقیق و قوی می توانید پروسه خزیدن سایت را بهبود بخشید.

چنانچه به هر دلیل تمایل ندارید برخی از صفحات سایت توسط این ربات خزیده شوند با افزودن تگ No indexing در هدر آن صفحه و یا با استفاده از فایل Robots.txt این کار را انجام دهید.

– Indexing

هنگامی که خزنده لینک های سایت را جمع آوری کرد سپس شروع به ایندکس کردن اطلاعات می کند. به عبارت دیگر Indexing به پروسه ذخیره سازی اطلاعات صفحه یا سایت در دیتابیس موتور جستجو می گویند. یک خزنده باید صفحه ای را ایندکس کند تا صفحه مذکور در نتایج جستجو موتور جستجو نمایش داده شود. پس به عبارتی صفحه یا سایتی که ایندکس نشده باشد در نتایج جستجوی هیچ عبارتی نمایش نخواهد داشت.

برای بررسی ایندکس شدن سایت در یک موتور جستجوی خاص مانند گوگل می توانید در همان موتور جستجو عبارت Site: و سپس URL سایت خود را جستجو کنید. به عنوان مثال چنانچه سایت شما Example.com است پس برای بررسی ایندکس شدن یا ایندکس نشدن آن باید site:example.com را در گوگل سرچ کنید. با این کار نتایجی شامل تمامی صفحات ایندکس شده سایت شما در گوگل نمایش داده خواهد شد.

در برخی موارد ممکن است تمایل به ایندکس شدن صفحاتتان توسط گوگل را نداشته باشید پس در این شرایط می توانید از تگ noindex استفاده کنید. گاهی صاحبان سایت این تگ را در صفحاتی که محتوای بسیار اندکی دارد همچون صفحه “درباره ما” و یا “ورود” استفاده می کنند.

بهترین موتور جستجو

نحوه رتبه بندی و نمایش نتایج در موتورهای جستجو چگونه است؟

در این بخش به بررسی مواردی که گوگل در هنگام جستجوی کاربر بررسی می کند، می پردازیم: اقداماتی که گوگل در حد فاصل زدن دکمه Enter و نمایش نتایج جستجو انجام می دهد تقریبا غیر قابل باور است. مواردی که در ادامه به آن پرداخته ایم تنها بخشی از مواردی است که گوگل در هنگام پیدا کردن صفحه ای مناسب با جستجوی کاربر بررسی می کند.

– ارتباط و کلیدواژه ها

گوگل با کمک کلیدواژه ها میتواند به سرعت سایت های ایندکس شده را فیلتر کرده و لیستی از نتایج مشابه با عبارت جستجو شده توسط کاربر را نمایش دهد.

گوگل  به عنوان بزرگترین موتور جستجو به صورت روزانه الگوریتم ها و قواعد خود را آپدیت می کند تا برای عبارات جستجو شده توسط کاربر صفحه ای از دقیق ترین و بهترین نتایج را ایجاد کند.

خب اولین چیزی که در ارتباط با کلیدواژه ها باید بدانیم این است که گوگل برای سازماندهی صفحه نتایج جستجو از کلیدواژه ها استفاده می کند.

کلیدواژه فاکتور مهمی در بحث بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو است. به عنوان مثال، اگر لاستیک دسته دوم می فروشید، قطعا تمایل دارید سایت شما در نتایج جستجوی عبارات “لاستیک دسته دوم ماشین”، “لاستیک برفی دسته دوم” و یا “لاستیک دسته دوم کامیون” نمایش داده شود. هنگامی که کاربران این عبارات را جستجو می کنند، گوگل سایت های دارای صلاحیت را از لیست ایندکس شده خود به کاربران نمایش میدهد.

در ارتباط با بحث کلیدواژه احتمالا اصطلاح کلیدواژه های long tail و short tail (کلیدواژه های کوتاه و بلند) را شنیده باشید. برگردیم به مثالی که بالاتر زدیم، فرض را بر آن بگیریم که شما فروشنده لاستیک دسته دوم هستید، پس قطعا در یک بازار بزرگ و پر رقابت فعالیت می کنید بنابراین کسب جایگاه در بالای صفحه اول نتایج گوگل کار چندان ساده ای نخواهد بود. در این شرایط بهتر است بر روی کلیدواژه های طولانی تمرکز کنید به دو دلیل ، اول این که با استفاده از کلیدواژه های طولانی نتایج کمتری برای رقابت وجود دارند و دوم این که چنانچه فردی کلیدواژه طولانی را جستجو کرده و وارد سایت شما شود احتمال زیاد تبدیل به مشتری می شود. به عنوان مثال، به جای هدف قرار دادن کلیدواژه “لاستیک ماشین” پیشنهاد می گردد بر روی کلیدواژه “لاستیک دسته دوم هوندا آکورد 2009” تمرکز کنید.

– جنبه های فنی

گوگل در هنگام بررسی برای نمایش سایت ها در نتایج جستجو، جنبه های فنی سایت و نحوه تاثیر آن در تجربه کاربری را نیز بررسی می کند. دو مورد از مهم ترین مواردی که گوگل آن را بررسی می کند شامل سرعت بارگذاری و موبایل فرندلی بودن سایت است.

– اعتبار صفحه

اعتبار یک صفحه در بررسی نحوه عملکرد آن در موتور جستجو اهمیت بالایی دارد. اعتبار صفحه (Page Authority) چیست؟ و چطور میتوانید آن را ارتقا دهید؟

اساسا اعتبار صفحه به معنای ارزش هر صفحه در دید گوگل است و بر جایگاه صفحه در SERP (صفحه نتایج موتور جستجو) تاثیر می گذارد.

یکی از روش های بهبود اعتبار صفحه استفاده از بک لینک است.

مجدد برمیگردیم به مثال لاستیک دسته دوم، چنانچه 20 سایت متفاوت به صورت مستقیم به صفحه فروش لاستیک دسته دوم در سایت شما لینک داده باشند در این شرایط هنگامی که خزنده گوگل این صفحات را بررسی می کند متوجه می شود که از دید افراد متعددی صفحه فروش لاستیک دسته دوم در سایت شما مفید است. در نتیجه، گوگل از این بک لینک ها به عنوان سیگنالی استفاده کرده و رتبه سایت را در نتایج جستجو افزایش می دهد.

یک بخش مهم از هر کمپین سئو ساخت بک لینک یا v است. در حقیقت دریافت لینک از سایت هایی معتبر از دید گوگل ارزشمند است. تا زمانی که از تکنیک های سئوی کلاه سفید پیروی کنید (در ادامه این مقاله نیز به آن خواهیم پرداخت) متوجه افزایش اعتبار صفحه خواهید شد.

– جستجوهای محلی یا ملی

آگاهی داشتن از تفاوت عملکرد سئو در جستجوهای محلی با ملیو حتی بین المللی اهمیت بالایی دارد. تفاوت زیادی در جستجو برای خرید کفش و سفارش غذا وجود دارد و گوگل اهمیت زیادی به برقراری تمایز بین این دو سرویس می دهد. گوگل جستجوهای ملی را براساس عواملی همچون کلیدواژه ها و بک لینک ها دسته بندی می کند. البته فاکتورهای دیگری برای سنجش جستجوی ملی و محلی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

  • ثبت کسب و کار در Google my business
  • ثبت آدرس کسب و کار در گوگل مپ
  • ثبت اطلاعات تماس واضح بر روی سایت
  • میزان فاصله سایت کسب و کار شما از موقعیت مکانی کاربر
  • کلیدواژه ها مبتنی بر مکان

چنانچه در حال تبلیغ کسب و کار خود هستید و فقط خدمات محلی ارائه می دهید، توجه داشته باشید حتما بر روی تبلیغات محلی تمرکز کنید. در این شرایط هزینه برای تبلیغات ملی می توانند سبب شکست پروژه تبلیغاتی و هدر رفت هزینه گردد.

search engine

درک صفحه نتایج جستجو گوگل

اکنون که متوجه شدید گوگل به چه صورت نتایج جستجو را نمایش می دهد، بیایید آناتومی صفحه نتایج جستجوی گوگل بررسی کنیم. در ادامه به بررسی ابتدایی عناصری که در صفحه نتایج جستجو مشاهده می کنید و تاثیر آن بر کاربران می پردازیم:

– نشانه گذاری اسکیما (schema markup)

نشانه گذاری اسکیما یک روش سئو است که متاسفانه غالبا توسط بیشتر کسب و کارها نادیده گرفته می شود.

این روشی است که از طریق آن می توانید اسنیپت های سایت خود را در SERP افزایش دهید. خب حالا تصور کنید تجارت فروش لاستیک دسته دومی که پیش تر به آن پرداختیم یک کسب و کار محلی است. برای این که اطلاعات بیشتری را در ارتباط با کسب و کارتان به کاربرها نمایش دهید تا تصمیم به کلیک بر روی سایت بگیرند می توانید اطلاعات میکرو دیتا را به کدهای HTML صفحات سایت خود اضافه کنید.

میکرو دیتا به گوگل کمک می کند تا محتوای سایت را مطالعه کرده و آن را بهتر درک کند. بنابراین هنگامی که کاربری عبارت “مغازه لاستیک دسته دوم نزدیک من” را جستجو می کند در صفحه نتایج جستجو می تواند تعداد Review های سایت شما، آدرس و شماره تماستان را مشاهده کند. به اسنیپت هایی که شامل نشانه گذاری اسکیما هستند، ریچ اسنیپت (rich snippets) گفته می شود.

– عنوان ها (Titles)

از آن جایی که عنوان صفحه اولین چیزی است که کاربر در صفحه نتایج جستجو آن را مشاهده می کند ، اهمیت خیلی بالایی دارد. غالبا صاحبان سایت با هدف جلب توجه کاربران از کلیدواژه های هدف خود در تگ تایتل یا همان عنوان صفحه استفاده می کنند.

نوشتن عنوان صفحه کار چندان ساده ای نیست، عنوان ها باید شفاف، مختصر و منحصربفرد باشند . در حالی که هیچ استانداردی از طرف گوگل برای طول عناوین اعلام نشده است با این حال برخی از افراد بر این باورند عنوان هایی با محدودیت کاراکتر 40-60، بهترین بازده را در پی دارند. چنانچه عنوان سایت خیلی طولانی باشد گوگل مطابق با سایز صفحه نمایش کاربر تنها بخشی از آن را نمایش می دهد که ممکن است در این حالت توجه کاربر به سایت شما جلب نگردد.

– متای توضیحات (Meta Descriptions)

توضیحات متا متنی است که به کدهای HTML صفحات سایت اضافه می شود تا توضیح شفافی در ارتباط با محتوای صفحه را به کاربران نمایش دهد. این توضیحات در زیر عنوان سایت در SERP نمایش داده می شود. توجه داشته باشید برای نوشتن متا دیسکریپشن باید اطلاعات حیاتی صفحه را در چند کلمه به صورت مختصر و البته شفاف بیان کنید. متنی که برای توضیحات متا دیسکریپشن استفاده می کنید باید قانع کننده و جذاب باشد همچنین باید به حدی کوتاه باشد که گوگل برای مطابقت آن با سایز صفحه نمایش کاربر آن را کوتاه نکند. غالبا محدودیت توضیحات متا بین 140 تا 160 کاراکتر می باشد.  در ادامه برخی از مواردی که متادیسکریپشن باید حاوی آن باشد را نام میبریم:

  • یک متن فراخوان (call to action)
  • کلیدواژه های مرتبط
  • توضیح شفافی از آن چه کاربر پس از کلیک در صفحه خواهد دید
  • متن قوی و منحصربفرد

– پاسخ برجسته (Featured Snippets)

یکی از مواردی که غالبا در صفحه نتایج جستجو مشاهده خواهید کرد، پاسخ های برجسته هستند. در حقیقت Featured Snippets یک جعبه ای است که در بالای صفحه جستجو (جایگاه صفر) به نمایش درآمده و به کاربران پاسخی که به دنبالش هستند را ارئه می دهد. غالبا صفحاتی که در قسمت Featured Snippets نمایش داده می شوند ترافیک بسیار بالایی دریافت می کند به حدی که دستیابی و نمایش سایت در بخش Featured Snippets می تواند برای هر کمپین سئویی ارزشمند باشد. در ادامه به بررسی انواع مختلف فیچر اسنیپت می پردازیم:

  • لیست: این نوع اسنیپت در حقیقت یک لیست عددی یا گلوله ای است که در آن سوالاتی همچون “common symptoms of a cold” (علائم رایج سرماخوردگی) و یا “the best museums in Chicago” (بهترین موزه های شیکاگو) را پاسخ میدهد.
  • پاراگراف: اسنیپت پاراگرافی در پاسخ به جستجوهایی که نیازمند پاسخ دقیق تر و کامل تری هستند نمایش داده می شود. به عنوان مثال، در جستجوهایی همچون “what does a carpenter do” (نجار چه کاری میکند) و یا “what is a featured snippet” (فیچر اسنیپت چیست)، ممکن است گوگل یک مقاله ای را با کلیدواژه های مناسب بررسی کرده و یک پاراگرافی را که اطلاعات مرتبط با عبارت جستجو شده توسط کاربر باشد را نمایش می دهد.
  • ویدئو: گاهی اوقات ممکن است در هنگام جستجوی عبارتی در جایگاه صفر، به جای متن یک ویدئو نمایش داده شود. این اتفاق زمانی میافتد که گوگل تشخیص میدهد پاسخ به عبارت جستجو شده توسط محتوای ویدئویی بهتر و دقیق تر است. به عنوان مثال، در پاسخ به عبارت “how to cut your own bangs” (چگونه موهای خود را چتری کوتاه کنیم) نمایش یک ویدئو خیلی کاربردی تر از متن است.

– تبلیغات در مقابل نتایج ارگانیک

هنگامی که یک عبارتی را در گوگل جستجو می کنید، غالبا در بالای نتایج ارگانیک، نتایج تبلیغاتی را مشاهده می کنید. این نتایج که با عبارت “Ad” در کنار آدرس سایتشان مشخص شده اند، مربوط به سرویس گوگل ادز می باشند.

با توجه به زمانبر بودن پروسه سئوی سایت و همچنین اهمیت رتبه های بالای گوگل از دید کاربران، بسیاری از سایت ها و کسب و کارها در حین اینکه برای بهبود رتبه سایت به صورت ارگانیک بر روی استراتژی های سئو کار می کنند، با استفاده از این سرویس به دنبال قرارگیری سریعتر در رتبه های بالای گوگل هستند. در ادامه برخی از مزایای نتایج ارگانیک و تبلیغاتی را بررسی می کنیم:

– نتایج تبلیغاتی

  • به محض پرداخت هزینه، نتایج تبلیغاتی به نمایش در میایند، این بدان معناست که نیازی نیست چندین ماه برای مشاهده نتایج و رسیدن به رتبه های بالای گوگل صبر کنید.
  • میتوانید تنها برای نمایش سایت با کلیدواژه های هدف خود هزینه پرداخت کنید. در این شرایط کاربران بالقوه وارد سایت می شوند.
  • میتوانید نتایج را در لحظه مشاهده کنید.
  • تنها به ازای دریافت کلیک هزینه پرداخت می کنید.

– نتایج ارگانیک

  • از دید برخی از کاربران سایت هایی که به صورت ارگانیک رتبه بالایی دارند مورد اعتمادتر از سایت هایی است که برای به دست آوردن جایگاه پول پرداخت کرده اند.
  • از آن جایی که در نتایج ارگانیک به ازای کلیک پول پرداخت نمی شود پس احتمال عدم نمایش سایت در هنگامی که بودجه آن اتمام یافته باشد نیز وجود ندارد.

الگوریتم های گوگل

درک الگوریتم های گوگل سخت ترین بخش این مقاله است و به ساعت ها زمان برای درک کامل تمامی نکات ریز آن نیاز است. اگرچه آشنایی سطحی با این الگوریتم ها میتواند منجر به بهبود کمپین های سئو گردد. مختصرا باید بگویم الگوریتم جستجو، ابزاری است که میلیارد ها صفحه وب ایندکس شده را فیلتر کرده و مرتبط ترین نتایج را پیدا می کند.

گوگل به صورت مداوم الگوریتم هایش را با هدف ارائه نتایج دقیق، واقعی و کاربر پسند، به روز رسانی می کند.

برخی از مواردی که الگوریتم های گوگل آن را بررسی می کنند عبارت اند از:

  • کلیدواژه ها
  • موقعیت کاربر
  • تنظیمات
  • صفحات معتبر

الگوریتم های گوگل

بروز رسانی الگوریتم ها

گوگل به صورت مرتب الگوریتم هایش را بروزرسانی می کند به همین دلیل دانستن تک تک جزئیات هر آپدیت کار دشواری است ولی هر یک از آپدیت ها بر روی پروسه جستجو تاثیر می گذارد.

گاهی بعضی از بروزرسانی های بزرگ میتواند تاثیر منفی بر روی برخی از سایت ها داشته باشد. با این حال میتوانید تشخیص دهید که آیا سایت شما در شرایط ایده آلی است و یا خیر. به عنوان مثال بروزرسانی Google Medic.

بروزرسانی مدیک گوگل در آگوست 2019 انجام شد. بیشتر سایت هایی که تحت تاثیر این بروزرسانی قرار گرفتند، سایت های فعال در حوزه فروش محصولات پزشکی بودند. اگرچه گوگل الگوریتمی را تنها برای هدف قرار دادن سایت های پزشکی منتشر نکرده است با این حال در این بروزرسانی بیشترین سایت های آسیب دیده مختص این حوزه بودند.

دلیل آن هم واضح است، گوگل تمایل دارد تنها سایت های معتبر و با کیفیت را به کاربران نمایش دهد. پس هر سایتی که محصولاتی را معرفی کرده و یا می فروشد که سلامتی افراد را به خطر انداخته و یا در سایت به نتایجی اشاره شده که تایید نشده اند، توسط این بروزرسانی افت رتبه را تجربه کرده اند. با این حال برای سایت هایی که از استراتژی سئو کلاه سفید استفاده می کنند نیازی به نگرانی نیست به این دلیل که این بروزرسانی ها هیچ صدمه ای به آن ها نخواهد زد.

انواع سئو از نظر نوع عملکرد

چنانچه میخواهید رتبه سایت خود را در صفحه نتایج جستجو گوگل ارتقا دهید ولی دانشی در ارتباط با سئو کلاه سفید ندارید، پیشنهاد می شود در این رابطه جستجو کرده و بررسی کنید آیا سایت شما از قوانین سئو کلاه سفید پیروی میکند یا خیر. هر فردی که بخواهد رتبه سایت را ارتقا داده و ترافیک را نیز افزایش بخشد باید از تفاوت بین سئو کلاه سفید، خاکستری و سیاه آگاه باشد. در ادامه مختصرا به بررسی این تکنیک ها می پردازیم:

– سئو کلاه سفید

هنگامی که می خواهید از قوانین سئو کلاه سفید پیروی کنید باید برای تولید محتوا ، تجربه کاربر را اولویت قرار دهید. برای انجام این کار باید پیرو قوانین گوگل باشید. سئو کلاه سفید شامل فاکتورهایی همچون ایجاد منظم محتوای با کیفیت، استفاده از کلیدواژه ها به صورت طبیعی و ارائه نقشه سایت صحیح است. محتوا تولید شده برای این استراتژی باید شفاف، صحیح و برای کاربران قابل درک باشد.

– سئو کلاه خاکستری

در سئو کلاه خاکستری از تکنیک هایی استفاده میشود که اگر گوگل متوجه آن شود سایت را جریمه می کند. در این تکنیک سئو هیچ پایبندی به قوانین گوگل وجود ندارد ولی به طوری اجرا می گردد که به سادگی توسط گوگل قابل شناسایی نباشد.

سئو کلاه خاکستری در واقع ما بین تکنیک های سئو کلاه سفید و سیاه قراردارد. امکان جریمه سایت هایی که از این تکنیک استفاده می کنند نیز توسط گوگل وجود دارد. سایت هایی که از این تکنیک استفاده میکند پروسه ی مرتبط با بک لینک ها را به صورت صحیح و مطابق با قوانین انجام نمی دهند.

– سئو کلاه سیاه

هر سایتی که از تکنیک های سئو کلاه سیاه استفاده کند در دید گوگل سایت معتبری نبوده و این سایت ها در هنگام بروزرسانی ها بیشترین صدمه را می بینند. غالبا در سایت هایی با این تکنیک محتوای بی کیفیت، استفاده بیش از اندازه از کلیدواژه و خرید بک لینک انبوه و بی کیفیت دیده می شود.

آیا میتوان از افت رتبه به خاطر بروزرسانی های گوگل جلوگیری کرد؟

خب در حقیقت از آن جایی که نمیتوان بروزرسانی های گوگل را حدس زد پس احتمالا نمیتوان جلوی صدمه دیدن سایت از بروزرسانی های گوگل را گرفت. اگرچه استفاده از تکنیک های سئو کلاه سفید می تواند بهترین محافظ در مقابل تاثیرات منفی باشد. در نهایت به یاد داشته باشید هر آپدیت گوگل با هدف ارتقا تجربه کاربری صورت می گیرد بنابراین اگر تجربه کاربری عالی اولویت شما باشد احتمال زیاد هیچ مشکلی در بروزرسانی های گوگل برای سایت شما رخ نخواهد داد.

نوشته های مشابه