چگالی کلمات کلیدی چقدر مهم است؟

بهترین چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی (Keyword Density) به نسبت تکرار شدن یک کلمه کلیدی به کل کلمات در یک صفحه از سایت گفته می شود. ممکن است که شما جزء آن دسته از نویسندگانی باشید که به طور کامل با این مفهوم آشنا هستید و به آن اعتقاد دارید. اما بطور کلی می توان گفت که در مورد این موضوع خاص در میان سئوکارها اختلاف نظر وجود دارد.

عده ای از متخصصان در امر سئو معتقدند که چگالی کلمات کلیدی تأثیر بسزایی در سئوی وب سایت دارد اما عده ای دیگر تصور می کنند که تفاوتی ندارد که از کلمه کلیدی یک بار استفاده شود یا صد بار؛ چرا که تأثیری بر سئوی وب سایت نخواهد داشت. بطور عمومی در مبحث بهینه سازی وب سایت، از چگالی یا تراکم کلمات کلیدی به عنوان فاکتوری نام برده می شود که از طریق آن می توان برای ربات های موتورهای جستجو و همچنین کاربران ثابت کرد که هر صفحه در مورد چه موضوعی است.

نحوه محاسبه چگالی کلمات کلیدی

برخی از متخصصان در زمینه سئو معتقدند که شما باید حدود 1 تا 3 درصد از کل محتوای یک صفحه را به کلمات کلیدی اختصاص دهید. شاید تصور کنید که استفاده هرچه بیشتر از این کلمات کلیدی ممکن است که باعث بهبود رتبه بندی و سئوی مثبت وبسایت شما شود اما به این کار اصطلاحاً Keyword Stuffing گفته می شود و دقیقاً نتیجه ای برعکس خواهد داشت و گوگل با شناسایی این صفحه شما به عنوان اسپم، رتبه آن را کاهش دهد.

به طور کل از یک روش می توان برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی استفاده کرد، این فرمول معمولاً به شکل زیر عنوان می شود :

NKR/TKN * 100

که در اینجا NKR به معنی تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن و TKN تعداد کل کلمات است. در واقع شما باید تعداد دفعاتی را که کلمه کلیدی تکرار شده است را تقسیم بر تعداد کل کلمات یک متن کرده و سپس آن را در صد ضرب کنید، بدین صورت چگالی کلمه کلیدی مورد نظر شما به دست می آید.

کلمه کلیدی تک کلمه ای یا کلمات کلیدی طولانی؟

کلمه کلیدی از یک کلمه تشکیل شده است که معمولاً همین یک کلمه در متن به عنوان کلمه اصلی شناخته می شود. این کلمه در عنوان نیز به کار رفته است. اما عبارت کلیدی یا کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) در واقع از دو یا چندین کلمه تشکیل شده است که این عبارات می توانند توسط کاربران در گوگل سرچ شده و سپس با توجه به این عبارات سایت شما در نتایج جست و جو پدیدار شود.

جالب است بدانید که اگر این کلمات کلیدی طولانی و یا عبارات به تعداد مناسب در محتوای شما موجود باشند باعث افزایش نرخ کلیک و رتبه بندی شما در گوگل می شود. شاید تصور کنید که کلمات کلیدی به علت کوتاه بودن و اختصار برای استفاده راحت تر هستند اما دقت داشته باشید که کلمات کلیدی طولانی نسبت به کلیدواژه های تک کلمه ای، رقابت بسیار کمتری داشته و نتایج مرتبط کمتری برای این عبارات ظاهر می شود که همین باعث می شود تا نیاز کاربر نزدیک به 80 درصد برطرف شود. شما می توانید با استفاده از کلمات کلیدی طولانی و استفاده صحیح آن ها در متن، محتوای خود را به کاربران بیشتری عرضه کنید که در نتیجه باعث سئوی مثبت می شوند.

فرمول محاسبه چگالی عبارات کلیدی یا کلمات کلیدی طولانی

در بخش قبل با فرمول چگالی کلمات کلیدی آشنا شده ایم، اما این فرمول برای کلمات طولانی غیرقابل استفاده است چرا که عبارات کلمات بیشتری را در خود جای می دهند.

برا محاسبه چگالی کلمات طولانی باید تعداد کلمات در عبارت کلیدی (NWP) را در تعداد دفعات تکرار عبارت کلیدی (NKR) ضرب کنید و سپس این مقدار را بر تعداد کل کلمات موجود در محتوا (TKN) تقسیم کنید که در نهایت با ضرب کردن این مقدار در صد چگالی عبارات کلیدی به دست می آید.

فرمول این عبارت به این شکل نوشته می شود:

(NKR * NWP / TKN) * 100

روش توزیع کلمات کلیدی؛ متمرکز یا پراکنده؟

شاید تصور کنید که استفاده از کلمات کلیدی در متن باید به گونه ای باشد که تمامی کلمات به صورت متمرکز در یک بخش نوشته شوند. پس از اینکه با چگالی کلمات و عبارت کلیدی آشنا شدیم هم اکنون نوبت این است که با نحوه توزیع آن ها آشنا شویم. در واقع این کلمات و عبارات باید به گونه ای در متن استفاده شوند که هم برای مخاطب جذاب و قابل خواندن باشد و هم اینکه توسط موتورهای جستجو قابل تشخیص باشد. دقت کنید که توزیع بسیار پراکنده نیز قابل قبول نیست چرا که در این صورت ممکن است که کلمه کلیدی حتی به عنوان کلمه اصلی نیز شناخته نشود.

بهتر است که کلمه کلیدی مورد نظر خود را در موارد زیر توزیع و استفاده کنید:

  • عنوان یا تگ تایتل؛ استفاده کلمه کلیدی در عنوان به نوعی ضروری محسوب می شود چرا که توسط موتورهای جستجو به راحتی شناخته می شوند.
  • تگ های H1 تا H6
  • متا تگ های صفحات؛ یکی دیگر از مواردی که توسط موتورهای جست و جو شناخته می شوند و باید از کلمات کلیدی در آن ها استفاده کرد، متا تگ ها هستند.
  • متن اصلی؛ به جز دو موردی که ذکر شد میتوانید بقیه کلمات کلیدی را با توجه به چگالی در متن مورد استفاده قرار دهید.
  • لینک های داخلی سایت
  • تگ ALT تصاویر سایت
  • آدرس صفحه یا URL سایت

چگالی کلمه کلیدی برای هر صفحه چقدر باشد؟

تا اینجای مقاله با توجه به اینکه برخی بر روی اهمیت چگالی کلمه کلیدی تاکید دارند، به تعریف چگالی کلمات کلیدی، نحوه محاسبه آن و روش استفاده صحیحتر از کلمات کلیدی در بخش های مهم هر صفحه برای بدست آوردن چگالی مناسب و کسب رتبه بهتر در گوگل صحبت کردیم.

اما همانگونه که در ابتدای مقاله عنوان شد، در میان وب مسترها و فعالان حوزه سئو در رابطه با مقدار چگالی کلمات کلیدی و میزان اهمیت آن اختلاف نظر وجود دارد. در صورتیکه معتقدید چگالی کلمات کلیدی اهمیت چندانی ندارد و برای آن یک دستورالعمل خاص در نظر نگرفته اید، ویدئوی زیر از matt cutts را مشاهده کنید :

بر اساس نظر مت کاتس، چگالی کلمات کلیدی در واقع یک فاکتور و دستورالعمل خاص ندارد و بهتر است تنها به فکر این موضوع باشید که محتوای شما عادی و طبیعی بنظر برسد و برای رسیدن به یک چگالی بیشتر ، کلمات کلیدی را بصورت مصنوعی در متن استفاده نکنید و همچنین مراقب این باشید که دچار استفاده بیش از حد کلمات در هر صفحه یا Keyword Density نشوید که بر روی رتبه آن صفحه از سایت شما تأثیر بدی خواهد گذاشت.

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه