آموزش انتشار اپ در گوگل پلی استور

 

آموزش انتشار اپ در گوگل پلی

گوگل پلی استور google play store

گوگل پلی استور یکی از بزرگترین مراجع جهان برای جستجو، دانلود و نصب اپ و برنامه های اندروید و متعلق به کمپانی بزرگ google است.

این سرویس از گوگل شامل هزاران برنامه و اپلیکیشن رایگان و پولی است که توسط دولوپر ها و کمپانی های تولید کننده آنها ارائه میشوند.

برای درک بهتر میتوانید گوگل پلی را یک نمایشگاه بزرگ از انواع application و game با هزاران غرفه مختلف در نظر بگیرید.

نمونه های کوچکتر داخلی از این پلت فرم ها ، تحت عنوان اپ استورهای ایرانی مانند کافه بازار ، مایکت و …در ایران وجود دارد .

این برنامه های ایرانی با وجود موفقیت زیاد خود ، به هیچ عنوان قابل مقایسه با گوگل پلی استور و اپ استور جهانی نیستند.

 

گوگل پلی استور یا اپ استور ؟

گوگل پلی استور معروف ترین برنامه دانلود و نصب اپلیکیشن برای اندروید و اپ استور بزرگترین برنامه دانلود و نصب برنامه برای آیفون است. با این اوصاف میتوانید حدس بزنید که جنگ همیشگی بین طرفداران اندروید و آیفون بین کاربران این دو پلت فرم ارائه نرم افزار هم وجود دارد.

هر دو این سرویس ها توسط دو غول بزرگ دنیای وب و نرم افزاریعنی گوگل (google) و اپل (apple) تولید شده و به نوبه خود فوق العاده اند.

2 e1613366098174

 

با یک سرچ ساده در گوگل میتوانید جانب داری ها و کامنت های مختلف این دو گروه را خوانده و تا حدی متوجه شوید که هر کدام از این دو پلت فرم چه نقاط قوت و نقاط ضعفی دارند.

در حالت کلی میتوان گفت اپ استور از سادگی بیشتری برخوردار بوده و با استفاده از احراز هویت کاربران قبل از نصب برنامه ها ( با اثر انگشت) امنیت بیشتری برای تولید کنندگان اپلیکیشن ها در دانلود برنامه های ایشان ایجاد میکند.

همچنین بسیاری از برنامه هایی که از نظر جغرافیایی در گوگل اپ استور قابل دانلود نیستند را، در اپ استور میتوان پیدا کرده و دانلود کرد.

در مقابل گوگل پلی استور طیف وسیعتری از کاربران را پوشش داده و ساپورت میکند و به دلیل ارائه نرم افزار های اندرویدی برای موبایل های مختلف از تنوع بیشتری در برنامه های خود برخوردار است.

همچنین محدودیت حجمی دانلود بازی ها نیز در این پلت فرم برای کاربران وجود ندارد .

هر تولید کننده ای نیز با پرداخت هزینه اندک و صرف زمان کوتاه 1 تا 2 روزه میتواند اپ خود را در این پلت فرم ارائه نماید.

 

شرایط لازم برای انتشار برنامه در گوگل پلی

روش انتشار برنامه و اپلیکیشن در گوگل پلی استور بسیار ساده اما برای کاربران ایرانی حساس نیز هست.

چرا که دغدغه آشنای تحریم ها و محدودیت های ایرانیان در استفاده از امکانات جهانی (بیشتر امکانات متعلق به آمریکا مانند گوگل) در این مورد نیز وجود دارد.

گوگل پلی استور برای انتشار اپلیکیشن های کاربران خود قوانین خاصی را در نظر گرفته است که بایستی توسط پابلیشرها و دولوپرها کاملا رعایت شود. وگرنه ممکن است برنامه و اپ آنها از این پلت فرم حذف شده و پلن های فروش یا بازاریابی آنها را دچار مشکل کند.

3 e1613366144578

 

قوانین تایید اپلیکیشن در گوگل پلی استور

در این قسمت به مهمترین قوانین گوگل پلی استور برای انتشار اپلیکیشن میپردازیم:

  • برنامه ها باید متناسب با قوانین محتوایی محلی و جهانی باشد.
  • اپلیکیشن های دارای محتوای UGC که کاربر آن را تولید میکند باید شرایط را برای کنترل رفتار این کاربران محیا کنند و محتوا و رفتارهای ناشایست را ارائه و ترویج ندهند.
  • محتوای اپ ها نباید برای کودکان یا افراد جامعه نامناسب و یا آزار دهنده باشد.
  • استفاده و امکان ایجاد محتوای جنسی یا فحاشی، تعرض به گروه های خاص، نژاد پر ستی، تروریستی و خشونت در برنامه ها ممنوع میباشد.
  • برنامه ها و توسعه دهندگان آنها نباید شامل جعل هویت یا موارد قانونی مشابه باشند.
  • برنامه ها نباید بر مبنای سوء استفاده از نام، منافع و منابع و برند مجموعه های دیگر ایجاد شده باشند یا امکان این کار را به کاربران خود بدهند.
  • حریم خصوصی کاربران بایستی در برنامه های گوگل پلی استور به طور کامل و درست رعایت شده و اطلاعات آنها محفوظ باشد.
  • دسترسی ها و مجوزهایی که از کاربر در این برنامه ها گرفته میشود باید استاندارد و منطقی بوده و از ایشان مجوز های لازم را برای دسترسی به منابع و اطلاعاتشان را بگیرند.
  • برنامه های و اپلیکیشن ها نباید حاوی کد های مخرب و ویروس یا بدافزارها و کدهای جاسوسی باشند.

 

آموزش انتشار اپلیکیشن در گوگل پلی استور

شما برای انتشار برنامه خود در پلی استور دو راه پیش رو دارید:

  1. با نام خودتان یک اکانت ساخته و برنامه را در آن انتشار دهید.
  2. به عنوان توسعه دهنده برنامه با اکانت شخص دیگری برنامه را منتشر کنید.

هر دو روش برای برنامه نویسان اندروید قابل انجام و کاملا هم استاندارد میباشد. اما تفاوت این دو روش در چیست؟

  • در روش اول شما نیاز دارید تا تمام مراحل احراز هویت را در گوگل پشت سر گذاشته و مدارک شناسایی، کارت بانکی و حتی IP و هاست شما باید مربوط به کشوری غیر از ایران باشد.

خب… این مساله میتواند برای بسیاری از ما پر دردسر و پر ریسک باشد.

چرا که اگر در هر مرحله از ثبت نام در گوگل پلی استور و حتی پس از اینکه برنامه را در اکانت خود قرار دادید گوگل هویت جعلی شما را تشخیص دهد بلافاصله برنامه شما از پلی استور گوگل حذف و اکانت شما suspend میشود و نمیتوانید پول خود را نیز دریافت کنید.

هزینه این روش بیشتر از روش دوم است اما اگر قصد دارید برنامه های متعددی را در پلی استور قرار دهید بهتر است اکانت اختصاصی خود را بسازید .

  • اما روش دوم که ریسک و دردسر کمتری نیز دارد این است که برنامه خود را به یک شخص یا شرکت که دارای اکانت در پلی استور هست بدهید تا آن را به عنوان محصول خود انتشار دهد.

در این روش باید دقت کنید که هزینه نصب برنامه به کارت دارنده اکانت واریز میشود و باید مطمئن شوید که این شرکت یا شخص این پول را به شما خواهد داد.

همچنین بهتر است تاکید نمایید که نام شما را به عنوان Developer در آن اپلیکیشن قید کنند تا حقوق قانونی محصول خود را بتوانید داشته باشید.

 

برای انتشار برنامه در پلی استور نیاز به چه چیزهایی داریم؟

  • از 1 تا 8 عدد اسکرین شات با کیفیت و مهم از برنامه خود گرفته و در ابعاد 1 در 2 عمودی آماده کنید تا در صفحه اپلیکیشن به کاربران نمایش داده شوند.
  • یک بنر کامل برای نمایش اپلیکیشن با ابعاد 500 * 1024 طراحی کنید.
  • یک لوگوی مربعی شکل با عرض 512 که منحصرا برای شما بوده و کپی نباشد.
  • انتخاب نام برای اپلیکیشن (به سئوی این نام فکر کنید)
  • توضیحات کوتاه تا 80 کاراکتر برای جذب کاربران به دانلود برنامه
  • توضیحات کامل محصول تا 4000 کاراکتر برای ذکر تمام کارایی ها و ویژگی های برنامه و پاسخ به سوالات احتمالی کاربران
  • آدرس سایت یا در صورت نداشتن سایت ساخت یک صفحه حریم خصوصی از طریق سایت websitepolicies.com
  • فایل اصلی اپلیکیشن با حجم حداکثر 50 مگابایت و فرمت apk
  • 24 تا 48 ساعت زمان انتظار برای تایید توسط گوگل پلی استور

 

ASO یا سئو اپ استور چیست؟

اپلیکیشن ها هم مانند سایت ها برای دیده شدن و جذب کاربران بسیار تلاش میکنند. همانطور که ترتیب نمایش صفحات سایت ها در گوگل میتواند باعث بیشتر یا کمتر شدن مخاطبان و بازدید کنندگان این سایت ها شود، ترتیب نمایش اپلیکیشن ها نیز در اپ استورهایی مانند گوگل پلی استور میتواند روی بازخورد این برنامه ها و تعداد دانلود ها و نصب این اپ ها تاثیر بگذارد.

5 e1613366189930

 

برای بهبود وضعیت رتبه بندی اپلیکیشن ها در گوگل پلی استور و اپ استور از راهکارهای ASO یا app store optimization استفاده میشود. (مانند A/B تست)

این راهکارها و روش ها مانند روش های مورد استفاده در SEO (search engine optimization) به بهینه کردن و مورد پسند کردن اپلیکیشن ها میپردازد تا در پلی استور در معرض دید کاربر قرار گیرد یا به او پیشنهاد شود.

پس از اینکه برنامه خود را در گوگل پلی استور آپلود کردید نیاز دارید تا با استفاده از سئو اپلیکیشن یا ASO تعداد نصب های برنامه خود را افزایش دهید . بدون این کار اپلیکیشن شما مانند سوزنی در انبار کاه گم خواهد شد.

بدون ASO  تنها با ارسال لینک اپلیکیشن برای کاربران و صرف هزینه و زمان روی تبلیغات میتوانید دانلود های برنامه خود را افزایش دهید.

 

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره – ثبت دامنه

نوشته های مشابه