آموزش کاهش Server Response Time – افزایش سرعت

کاهش Server Response Timeکاهش Server Response Time یکی از پارامترهای مهم برای حفظ مراجعه کنندگان و مخاطبین وب سایت شما محسوب می شود. بدون شک زمان پاسخ و کاهش آن می تواند حجم بیشتری از کاربران را به ادامه ی استفاده از خدمات یا بازدید از وب سایت شما مجاب کند.

زمانی که کاربران یا در حقیقت مراجعه کنندگان آدرس صفحه ی خاصی را در مرورگرها درج می کنند یک درخواست از سمت آنها به سرور ارسال می شود. پس از این درخواست، سرور به کاربر پاسخ خواهد داد. به فاصله ی زمانی طی شده بین ارسال درخواست توسط کاربر و زمان بالا آمدن صفحه ی مورد نظر به اصطلاح زمان پاسخگویی سرور یا Server Response Time می گویند. واضح است وب سایت هایی که به دنبال افزایش مراجعه کنندگان و ترافیک خود هستند باید به دنبال کاهش Server Response Time و روش هایی برای بهینه سازی آن باشند.

کاهش Server Response Time به معنی کاهش زمان لود شدن وب سایت شماست که یکی از امکانات جذاب و دوست داشتنی برای بازدیدکنندگان محسوب می شود.

Server Response Time در وب سایت های مختلف

ارتباط مستقیم زمان پاسخگویی با تعداد مراجعه کنندگان و سطح رضایت آنها بسیاری از صاحبان مشاغل و مدیران وب سایت ها را به دنبال کاهش Server Response Time و یافتن راه هایی برای انجام این مهم سوق داده است.

در زمان مورد نیاز برای دریافت پاسخ از سوی سرور کاربران منتظر مشاهده ی اطلاعات هستند. بنابراین هرچه این میزان کمتر باشد اثرات منفی کمتری بر روی وب سایت خواهد داشت. به طور معمول سایت ها با زمان پاسخگویی سرور 4 تا 7 ثانیه به کاربران سرویس می دهند. در این بین پارامترهای بسیار زیادی وجود دارد که بر این میزان اثرگذار خواهد بود. به منظور تعیین این زمان می توان از ابزارهایی که در اینترنت برای کاربران موجود است استفاده کرد. یکی از شناخته شده ترین ابزارها برای شناسایی Server Response Time وب سایت Webpage test است. با وارد کردن صفحه ی مورد نظر خود در این وب سایت زمان های مورد نیاز برای کاربر به نمایش در خواهد آمد.

چنانچه بتوانید به خوبی موجب کاهش Server Response Time شوید احساسی در کاربران خود ایجاد می کنید که تمام پروسه ها و درخواست های آنها به محض ارسال، پاسخ داده می شود و در حال ارائه ی باکیفیت ترین خدمات به آنها هستید. کاهش زمان پاسخگویی به 1 ثانیه یا کمتر از این میزان سرعت بالایی به تبادل و انتقال اطلاعات از سوی سرور به کاربر ارائه می دهد.

ابزارهای کاهش Server Response Time

بررسی و سنجش دوره ای سرعت پاسخ سرور وب سایت شما یکی از نکاتی است که می تواند شما را به بهترین سطح ممکن برای مراجعه کنندگان نزدیک کند. یکی از پارامترهای مهمی که موجب کاهش ترافیک وب سایت و مراجعه کنندگان شما خواهد شد به طور قطع افزایش Server Response Time است.

عوامل زیادی وجود دارند که از طریق آنها می توانید به کاهش Server Response Time وب سایت خود بپردازید.

برخی از پارامترهایی که بر Server Response Time وب سایت شما اثرگذار هستند عبارتند از:

  • ترافیک وب سایت و حجم روزانه ی آن
  • مصرف وب سایت از منابع موجود سرور
  • نرم افزار و بسترهای موجود برای وب سرور
  • وب هاستینگ

بدون شک هر چه میزان ترافیک وب سایت شما بیشتر باشد شانس کمتری برای کاهش Server Response Time خواهید داشت. کاهش استفاده از منابع سرور از سوی صفحات مختلف بدون شک منابع بیشتری را در اختیار شما قرار خواهد داد و همین مساله موجب کاهش Server Response Time خواهد شد.

یکی از ابزارها و راهکارهایی که با کمترین هزینه می توانید به کاهش زمان پاسخگویی سرور بپردازید تغییر نرم افزار و بسترهای لازم برای وب سرور شماست. علاوه بر این می توانید با تغییر تنظیمات وب سرور بر مبانی نیازهای وب سایت بهینه سازی لازم برای کاهش Server Response Time را انجام دهید.

 نکات مهم برای کاهش Server Response Time

  • بهینه سازی کدهای نوشته شده برای طراحی وب سایت و چارچوب های آن می تواند تا حدود بسیار خوبی به کاهش زمان پاسخگویی سرور شما منجر شود. کاهش تب های اضافی در کنار حذف فاصله های اضافه در کد موجب کاهش حجم فایل های شما می شود. این مساله به شکل تاثیرگذاری موجب کاهش Server Response Time وب سایت شما خواهد شد.
  • اضافه کردن یک کاراکتر اسلش به انتهای آدرس وب سایت موجب می شود تا سرور بداند به طور دقیق چه چیزی توسط کاربر درخواست شده و در کمترین زمان به این درخواست پاسخ دهد.
  • ترکیب کردن فایل های پرحجم در وب سایت موجب می شود تا فایل های موجود در قالب یک فایل منسجم در وب سایت آپلود شود و به کاهش Server Response Time کمک کند.
  • بهینه سازی رفتار در قبال سرور وب سایت به گونه ای که موجب کاهش درخواست های http شود می تواند به میزان قابل توجهی زمان پاسخگویی سرور را کاهش دهد. به طور مثال سعی کنید تا میزان درخواست ها برای نمایش یا بارگذاری تصاویر و ویدئوها را کاهش دهید.
  • به منظور کاهش Server Response Time در صورت امکان از فایل های css و اسکریپت های کوچکتر و کم حجم تر استفاده کنید. به طور قطع با شرایطی مواجه خواهید شد که می توانید فایل های کوچکتر را در بدنه ی وب سایت خود با کارایی مورد نیاز استفاده کنید. در این حالت ها چنانچه قادر باشید تا به شیوه ای هوشمندانه منابع مصرفی وب سایتتان را کاهش دهید، بار کمتری بر روی سرور تحمیل خواهید کرد.

استفاده از هاست ها و سرورهای شناخته شده و معتبر یکی از دلایل اصلی برای کاهش سرعت پاسخگویی به کاربر هستند. بسیاری از این ابزارها تعداد زیادی از دستورهای غیرضروری را قبل از تولید در html پردازش می کنند و موجب ایجاد منابع بیشتری برای وب سایت ها خواهد شد.

یکی از اصلی ترین وظایف مدیران شبکه و وب سایت ها بالا بردن سطح رضایت کاربران و افزایش مراجعه کنندگان است. بررسی و ارزیابی سرور و به ویژه زمان پاسخگویی سرور یکی از عمده ترین پارامترهایی است که موجب کاهش یا افزایش مراجعه کنندگان و کیفیت وب سایت ها خواهد شد.

در سالیان اخیر الگوریتم های گوگل به سمتی حرکت کرده اند که سرعت وب سایت ها را یکی از فاکتورهای اصلی برای اعطای رتبه های بهتر در نظر می گیرند. بدین ترتیب چنانچه وب سایت شما از سرعت پاسخگویی سرور بهتر و در نتیجه بهینه سازی بالاتری برخوردار باشد رتبه های بهتری توسط گوگل کسب خواهید کرد.

نوشته های مشابه