الگوریتم RankBrain یا یادگیری ماشین گوگل

d8a7d984daafd988d8b1db8cd8aad985 d8b1d986daa9 d8a8d8b1db8cd986 daafd988daafd984 google rankbrain da86db8cd8b3d8aad89f

الگوریتم رنک برین گوگل (Google RankBrain) در واقع یک جزئی از الگوریتم اصلی گوگل است که از یادگیری ماشین (Machine learning) (توانایی ماشین ها برای آموزش خود با استفاده از داده های ورودی) برای تعیین نتایج مرتبط با عبارات سرچ شده در گوگل استفاده می کند.

قبل از به وجود آمدن رنک برین ، گوگل از الگوریتم پایه ای خود برای تعیین نتایج مرتبط با جستجو استفاده می کرد. اما پس از به وجود آمدن رنک برین ، پروسه ی سرچ در گوگل با اتکا بر یک مدل تفسیری که می تواند عوامل احتمالی ای مانند محل جستجوگر، شخصی سازی و هم چنین کلمه ی سرچ شده را برای تعیین دقیق منظور جستجوگر مشخص کند، انجام می شود. با شناسایی منظور واقعی شخص جستجوگر ، گوگل می تواند نتایج مرتبط تری با جستجو را ارائه دهد.

پروسه ی یادگیری ماشین در الگوریتم رنک برین از ویژگی خاصی برخوردار است که آن را از بقیه ی الگوریتم های گوگل متمایز می کند. به منظور ایجاد توانایی یادگیری ماشین در Google RankBrain برای ایجاد نتایج سرچ مرتبط تر، ابتدا گوگل داده هایی از منابع متنوع و گوناگون را در اختیار این الگوریتم قرار داد. پس از این که این الگوریتم داده ها را دریافت کرد، شروع به یادگیری آنها و مطابقت دادن سیگنال های متفاوت و متنوع با نتایج گوناگون کرد. نتیجه ی این کار سامان دادن به رتبه بندی موتور جستجو بر اساس این محاسبات بود که هم اکنون در سرچ های خود شاهد این نظم و هماهنگی در گوگل خصوصاً برای کلمات کلیدی طولانی خواهید بود.

درک مفهوم الگوریتم رنک برین گوگل

اگر درک درست و عمیق تری از رنک برین گوگل داشته باشید می توانید فعالیت حرفه ای تر و دقیق تری در بازاریابی دیجیتال و یا کسب و کار آنلاین خود داشته باشید. به همین منظور در ادامه به تعریف معنای دقیق تری از “جستجو” می پردازیم.

آیا تا به حال به این سوال دقت کرده اید که هدف دقیق از “سرچ” کردن چیست؟ زمانی که شما مطلبی را در گوگل سرچ می کنید ، هدف این است که با وارد کردن چند عبارت کوتاه چیزی که می خواهید را پیدا کنید. عبارات شما می توانند هر یک معنا و مفهوم های مختلفی داشته باشند و در کنار هم معنای دیگری را ارائه کنند. در زمان های مختلف نیز معنای کلمات سرچ شده می تواند تغییر کند. اما گوگل باید تشخیص دهد که شما چه منظوری دارید و دقیقا چه چیزی می خواهید.

اگر الگوریتم گوگل فقط بر اساس تعداد لینک های مطالب یا میزان بازدید آن ها کار می کرد بسیاری از نتایج گوگل اشتباه نمایش داده می شدند. رنک برین به گوگل این اجازه را می دهد که در طول زمان و بر اساس سرچ های مخاطبین و میزان پرش ها و سایر موارد مشابه یاد بگیرد که منظور افراد از سرچ های مختلف چیست. البته همچنان عوامل موثر بر رنک برین و میزان تاثیر آن ها به درستی مشخص نشده است.

گوگل رنک برین

آیا RankBrain سبب تغییر روش های سئو سنتی می شود؟

با توجه به میزان آپدیت بودن شما در زمینه سئو ممکن است رنک برین سبب تغییرات کوچک یا بزرگی در دانش قبلی شما شود. همانطور که در مفهوم RankBrain توضیح دادیم ممکن است بسیاری از روش های قدیمی سئو تغییر کنند. رنک برین سعی می کند بفهمد هر فرد با هر سلیقه ای دقیقا به دنبال چه چیزی است و این کار با بسیاری از ابزار های قدیمی دیگر امکان پذیر نیست. برای این که بهتر به این سوال پاسخ دهیم بهتر است ابتدا با مفاهیم زیر در مورد نحوه کار الگوریتم رنک برین گوگل آشنا شویم.

1 – سیگنال های رتبه بندی برای هر سرچ به صورت جدا گانه اعمال می شوند.

قبل از RankBrain ممکن بود برای پیدا کردن بهترین پاسخ ، گوگل تمام سیگنال های سنتی نظیر تعداد بک لینک ها، کلمات کلیدی و … ارزیابی کند. بعد از رنک برین ، گوگل در واقع می خواهد بهترین پاسخ های واقعی را برای رفع نیاز کاربران خود پیدا کند.

به همین دلیل برای سوال های مختلف ممکن است از سیگنال های مختلفی استفاده کند. برای مثال زمانی که در مورد یک طوفان یا موضوعی که به صورت لحظه ای ترندز شده است سرچ می کنید شما به دنبال مطلبی با بیشترین لینک که مربوط به دو سال قبل است نیستید! پس گوگل به جای این که تعداد بک لینک ها را ملاک قرار دهد موضوعات جدید و به روز در مورد آن واقعه را به شما نشان خواهد داد. اما زمانی که شما در مورد یک مطلب آموزشی سرچ می کنید می خواهید پاسخ خود را از یک صفحه معتبر دریافت کنید در اینجا نیز رتبه بندی سیگنال ها متفاوت خواهد بود.

2 – سیگنال ها به چیزی که سایت شما را با آن می شناسند اعمال می شوند.

سئو سبب می شود که نام تجاری و سایت شما به یک منبع مورد اعتماد تبدیل شود و موتورهای جستجو و انسان ها سایت شما را بر این اساس انتخاب کنند. این کار باعث خواهد شد که رتبه بندی بالا برای کلمات کلیدی ، مهمترین مسئله برای شما باشد. اما بر اساس عناوینی که در سایت خود بر روی آن کار می کنید سیگنال های دیگری مانند جدید بودن مطالب، عمق داشتن یا کوتاه بودن مطالب، میزان لینک های دریافتی به مطالب و … بسیار مهم هستند. در طول زمان شما باید شهرت سایت خود را بر اساس سیگنال هایی که کاربرانتان ترجیح می دهند ایجاد کنید. RankBrain با استفاده از این سیگنال ها تشخیص می دهد که مطالب سایت شما می تواند به چه کاربرانی کمک کند.

3 – یک کلمه کلیدی برای یک صفحه واقعاً دیگر کاربردی ندارد.

احتمالا بسیاری از شما با این قانون آشنا هستید. یک کلمه کلیدی برای هر صفحه به این معنا است که اگر کلمه کلیدی شما “سینک” باشد، شما باید برای یک صفحه از کلمه کلیدی “سینک” استفاده کنید و برای مطلب بعدی باید از “سینک آشپزخانه”  و بعد از آن از “سینک آشپزخانه تو کار” استفاده کنید. اما در حال حاضر تاریخ مصرف این روش تمام شده است.

در سئو مدرن شما باید از این کلمات کلیدی مرتبط به صورت هم زمان در یک مطلب استفاده کنید تا به همراه لینک های مرتبط با هر یک از آن ها نزدیک ترین نتیجه به آن چیزی که انسان ها انتظار دارند را در اختیار آن ها قرار دهید. با این که این مورد جدیدترین روش سئو نیست اما با ظهور رنک برین دلیل بیشتری برای تمرکز بر کلیه مفاهیم مرتبط با یک کلمه کلیدی در یک محتوای جامع وجود دارد.

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه