الگوریتم Mobile First Index چیست؟

الگوریتم Mobile First Indexالگوریتم Mobile First Index شاخص جدید کمپانی گوگل است که می تواند روند جستجو در موبایل یا گوشی های هوشمند را متحول کند. این الگوریتم بدین صورت عمل می کند که خزش را براساس گوشی های موبایل شروع می کند و رنکینگ وب سایت های مختلف در موتور جستجوی گوگل برای تمام وب سایت ها چه در بستر موبایل و چه در بستر دسکتاپ بر این اساس صورت می گیرد.

الگوریتم Mobile First Index بدون شک تغییرات زیادی در نتایج جستجو بر روی گوگل ایجاد می کند، از همین رو این ویژگی به صورت تدریجی و آرام آرام در فضای وب در حال توسعه است تا بتواند درنهایت به تجزیه و تحلیل محتواهای تولیدشده و منتشرشده در وب سایت ها بپردازد.

هدف گوگل از بکارگیری الگوریتم Mobile First Index

آمارهای منتشرشده از گسترش جستجوهای موبایلی و البته سایر پلتفرم های همراه در سالیان گذشته رشد چشمگیری را نشان می دهد. در کنار این رشد بدون شک نیاز بازار سمت و سوی جدیدی به خود خواهد گرفت. از این رو گوگل در کنار جستجوهای صورت گرفته از طریق موبایل در تلاش برای ارائه ی الگوریتم و راهکارهایی بود که نتایج جستجوها را به شکلی به کاربران نمایش دهد که سطح بسیار خوب و کاملی از تقاضای آنها را پوشش دهد. بدین منظور گوگل اقدام به ارائه ی بررسی ها و سنجش کاربرانی کرد که از طریق تلفن همراه به جستجو در گوگل می پرداختند تا نیازهای آنها را در اولویت های خود قرار دهند.

پس از رشد آمارها درخصوص استفاده از تلفن های همراه، گوگل استراتژی های ویژه ای برای کاربران پلتفرم های همراه ارائه کرده است. قبل از اینکه گوگل از الگوریتم Mobile First Index استفاده کند، جستجوهای انجام شده در صفحات مختلف به طور عمده نتایج متفاوتی نسبت به امروز داشتند، نتیجه ی جستجوها غالباً از طریق کنکاش نسخه ی وب از طریق لینک ها به دست می آمد. اما امروزه گوگل سعی دارد تا با استفاده از این الگوریتم صفحات مختلف وب را از طریق شاخص گذاری و ارجحیت دادن به موبایل شناسایی کرده و به سطح رضایت بیشتری از کاربران گوشی های هوشمند دست پیدا کند.

این الگوریتم به وضوح به مدیران وب سایت ها و متخصصین تولید محتوا هشدار می دهد که برنامه های ویژه و استراتژی های خلاقانه ای برای کاربران و جستجوگران در پلتفرم های همراه و گوشی های هوشمند ارائه دهند تا مورد توجه گوگل قرار گرفته و رنکینگ بهتری در صفحات نخست جستجوگرها داشته باشند.

بکارگیری Mobile First Index این سوال را ایجاد می کند که استفاده از چه راهکارهایی می تواند توفیق بیشتری نصیب وب سایت ها کند؟ از این به بعد چه شیوه های طراحی برای وب سایت ها مناسب تر است؟

طراحی پاسخگو یا Responsive یک استراتژی موفق طراحی وب سایت است که توسط توسعه دهندگان صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. در الگوریتم Mobile First Index نسخه یا نکته ی ویژه ای برای بکارگیری و مزیت طراحی وب سایت ریسپانسیو ارائه نشده است اما چیزی که مشخص است به نظر می رسد که این نوع طراحی، سازگاری بیشتری ایجاد می کند. علاوه براین استفاده از عناصر و شیوه هایی که موجب افزایش سرعت لودینگ صفحات وب در گوشی های هوشمند می شود نیز می تواند یک استراتژی بسیار خوب محسوب شود. AMP یا صفحات موبایلی پرشتاب مخفف عبارت Accelerated mobile pages یک پروژه ی تحت هدایت گوگل است که با هدف افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهای HTML عمل می کند. AMP دارای فریم ورک متن باز است که این مساله موجب شده تا شرکت های دیگر برای تولید محتوا بتوانند به راحتی از آن استفاده کنند. بنابراین می تواند عامل بسیار مهمی برای توسعه ی الگوریتم Mobile First Index باشد. علاوه بر این هر استانداردی که بتواند در افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب تأثیر داشته باشد می تواند سازگاری بیشتری با الگوریتم Mobile First Index ایجاد کند. هر شیوه ای که بتواند به هدف اصلی این الگوریتم که رضایت مندی حداکثری مشتری است کمک کند می تواند به طور موثری در وب سایت مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه ی کار الگوریتم Mobile First Index برمبنای تغییر معیارهای گوگل برای رتبه بندی وب سایت ها بود بدین ترتیب که با توجه به افزایش چشمگیر جستجوهای موبایلی، رتبه بندی سایت ها براساس نسخه های موبایل قرار داده شده است. درحقیقت گوگل به دنبال تولید محتوای مناسب و ارائه ی اطلاعات مفید برای کاربران گوشی های موبایل است. این الگوریتم اذعان دارد که شاخص اصلی گوگل از دسکتاپ به موبایل تغییر پیدا کرده است.

الگوریتم Mobile First Index گوگل

اهمیتِ داشتنِ وب سایت کاربرپسند برای کاربران موبایلی

بدون شک پس از بکارگیری الگوریتم Mobile First Index اگر وب سایت شما برای کاربران موبایلی موردپسند و مورد رضایت نباشد نگاه ویژه ی گوگل را در کسب رتبه ی بهتر نخواهید داشت. چنانچه تا همین الان هیچ ابزاری در وب سایت شما به طور ویژه برای کاربران موبایلی قرار ندارد باید در استراتژی خود تجدیدنظر کنید.

تولید محتواهایی که در بستر موبایل بتواند بدون مشکل و جذاب تر از قبل به کاربر نشان داده شود از طرف گوگل امتیازاتی را به سمت وب سایت شما هدیه خواهد کرد.

طراحی مدل های جدید سئوی سایت با استفاده از الگوریتم های گوگل

بدون شک به هر میزان که تکنولوژی های مربوط به طراحی وب سایت افزایش پیدا کند، سئوی سایت و آنالیز محتواهای تولید شده در صفحات مختلف روند پیچیده تری به خود می گیرند. در این مسیر وب سایت هایی که برنامه ریزی منسجم تری برای تولید محتوا و انتشار آن دارند قطعاً ارزش بیشتری برای کاربران خود ایجاد می کنند و برای موتورهای جستجو به خصوص گوگل بهینه تر قلمداد می شوند.

الگوریتم Mobile First Index تلاش می کند تا با اعمال سلیقه ی قشر وسیعی از کاربران تلفن های همراه و شناسایی صفحات مورد علاقه ی آن ها، دسترسی ها را ساده تر و آسان تر کند. الگوریتم Mobile First Index در تلاش است تا کیفیت نتایج مورد جستجوی کاربران را افزایش دهد تا در آینده ای نزدیک سطحی بیشتر از تأثیرات رتبه بندی وب سایت ها را پوشش دهد. این شیوه درحقیقت به طور مستقیم اذعان می کند که وب سایت های فاقد محتوای بهینه برای کاربران گوشی های هوشمند پس از یک بازه ی زمانی با افت رتبه مواجه می شوند. یکی از مسائلی که تولیدکنندگان و توسعه دهندگان وب سایت ها به آن نیاز دارند تغییر نگاه و سلیقه ی گوگل است. بنابراین تولید محتواهای سبک تر و البته بهینه تر به همراه طراحی وب سایت بر مبنای جستجوی کاربران گوشی های موبایل از جمله تلاش هایی است که از این پس برای توسعه ی وب سایتتان نیاز خواهید داشت.

نوشته های مشابه