انواع ریدایرکت کردن تاثیر آن بر سئو

redirecting

شاید برای شما این موضوع به عنوان سوال مطرح شده باشد که در زمانیکه یک صفحه خاصی از سایت دچار مشکل شده باشد و یا در زمانیکه قصد دارید به هر دلیلی کاربران صفحه خاصی از سایت شما را مشاهده نکنند چه کاری باید انجام دهید؟ آیا با تغییر آدرس یک صفحه، دسترسی کاربران به آن صفحه دچار مشکل و محدودیت می شود؟ در صورت تغییر آدرس یک صفحه به هر دلیل اعم از تغییر ساختار url سایت و یا…. چه کاری باید انجام دهید تا سایت شما دچار افت بازدید و رتبه نشود؟ آیا با ریدایرکت کردن کاربران به صفحه جدید، مشکلی در زمینه سئوی سایت برای شما اتفاق می افتد؟ در صورتیکه محتوای تکراری بر روی سایت خود دارید، چه راهکاری سبب خواهد شد با مشکلات Duplicate content مواجه نشوید؟ با آشنا شدن با مفهوم ریدایرکت و انواع آن، پاسخ تمامی سوالات فوق برای شما مشخص خواهد شد، با ما همراه باشید…

مفهوم ریدایرکت کردن چیست؟

ریدایرکت کردن به پروسه ای اطلاق می شود که طی آن یک آدرس url به آدرس دیگری منتقل می گردد. با استفاده از این قابلیت می توانید کاربران و موتورهای جستجو که درخواست ورود به صفحه خاصی از سایت دارند را به صفحه دیگری که مدنظر شماست منتقل نمایید.از مزیت های اصلی این کار می توان به انتقال ارزش و رتبه صفحه قدیمی به صفحه جدید و حفظ جایگاه آن، جلوگیری از سردرگمی کاربر و بهینه بودن سایت برای موتورهای جستجو اشاره کرد.

انواع ریدایرکت :

ریدایرکت 301 (Permanent) :

استفاده از این نوع بدین معنی است که به کاربر و موتورهای جستجو بیان می کنیم که این صفحه از سایت دیگر وجود ندارد و برای همیشه به آدرس دیگری منتقل شده است. کاربرد آن برای صفحاتی که رنک بالایی داشته و پس از مدتی حذف شده اند بسیار مفید و مناسب می باشد.

دلایل استفاده از ریدایرکت 301 ، حذف همیشگی یک صفحه از سایت به هر دلیلی، ایجاد تغییر در ساختار url و یا تمایل شما برای انتقال دائمی کاربران و موتورهای جستجو به صفحه جدید با محتوای آپدیت شده است. با استفاده از این ابزار ، رنک و ارزش صفحه قدیمی از دید موتورهای جستجو از بین نرفته و به آدرس جدید منتقل می گردد.

ریدایرکت 302 (Temp) :

در صورتیکه صفحه خاصی از سایت شما برای مدت محدودی دچار مشکل شده باشد و یا تمایل دارید به هر دلیلی موتورهای جستجو و کاربران را با وارد کردن آدرس صفحه قدیمی برای مدت محدودی به صفحه جدید منتقل نمایید، می بایست از این نوع ریدایرکت استفاده نمایید.

تصور کنید که به هر دلیلی تمایل دارید کاربران صفحه خاصی از سایت شما را برای مدت محدودی مشاهده نکنند و یا محتوای تکراری بر روی سایت خود دارید، راهکار آن حذف کامل صفحه است!؟! باید گفت که در این صورت کاربران و موتورهای جستجو با خطای 404 مواجه خواهند شد که این مورد به سئوی سایت شما ممکن است ضربه های جبران ناپذیری وارد کند. ریدایرکت 302 برای این منظور ایجاد شده است و با بکارگیری آن، ارزش صفحه قدیمی از بین نخواهد رفت. در استفاده از این ریدایرکت به این نکته توجه نمایید که انتقال صفحه در این نوع به صورت موقتی می باشد و به هیچ عنوان نباید از آن برای صفحاتی که کاملأ حذف شده اند استفاده کرد.

ریدایرکت 307 :

علاوه بر ریدایرکت 302 ، نوع دیگری با عنوان ریدایرکت 307 وجود دارد که به صورت موقت می باشد. نحوه کار این مورد بسیار شبیه به حالت قبل می باشد و تنها تفاوت آن در نوع ریدایرکت در نسخه 1.1 http می باشد. همانگونه که اطلاع دارید پروتکل http دارای دو نسخه 1.0 و 1.1 می باشد. ریدایرکت 302 در نسخه 1.0 آدرس ها را به صورت Moved Temporarily (انتقال موقت) و در نسخه 1.1 نیز به صورت Found (یافت شده) انتقال می دهد در حالی که در ریدایرکت 307 ، به درخواست ها در نسخه 1.1 به صورت Moved Temporarily پاسخ داده می شود.

استفاده از تگ Canonical :

کاربرد این تگ در انتقال موتورهای جستجو به صفحه قدیمی می باشد. این تگ برخلاف موارد 301 ، 302 و 307 در سطح سرور انجام نمی شود و در meta tagهای صفحه جدید قرار گرفته و موتورهای جستجو را آگاه می سازد که برای اعتبارسنجی صفحه جدید به صفحه قدیمی رجوع کنند. در واقع موتورهای جستجو با مشاهده این تگ متوجه می شوند که صفحه ای که در آن قرار دارند نسخه اصلی آن نیست و برای اعتبارسنجی باید به صفحه دیگری که در تگ قرار گرفته مراجعه نمایند. قراردادن این تگ در صفحه سبب خواهد شد که صفحه جدید در موتورهای جستجو ایندکس نشود و از اعتبار صفحه قدیمی نیز کاسته نشود. استفاده از آن خصوصأ در زمانیکه محتوای تکراری بر روی سایت شما وجود دارد بسیار کاربردی و مفید می باشد. زیرا در این حالت سایت شما دچار مشکلات محتوای تکراری (Duplicate content) نخواهد شد.

ریدایرکت Meta Refresh :

این نوع ریدایرکت در سطح صفحات وب صورت می گیرد. از موارد استفاده از این نوع می توان به صفحاتی اشاره کرد در آنها متنی به صورت “شما تا 10 ثانیه دیگر به صفحه دیگری منتقل خواهید شد و جهت انتقال سریعتر بر روی این لینک کلیک کنید” وجود دارد.

این روش در مقایسه با روشهای قبلی سرعت کمتری داشته و از دید سئو، ارزش و اعتبار کمتری از صفحه را منتقل می کند. در صورتیکه موارد تکنیکی و اصولی سئو برای شما داری اهمیت بالایی می باشد پیشنهاد می شود از این نوع استفاده نکنید.

نوشته های مشابه