اینترنت اشیا یا IOT چیست؟

اینترنت اشیا چیستاینترنت اشیا واژه ایست که ممکن است در طی این روزها به آن برخورده باشید. از زمان گزارش این لغت به دنیای تکنولوژی ، سال های بسیاری نمی گذرد اما ویژگی های منحصر به فرد آن سبب شده است که به مفهومی جالب و قابل توجه مبدل شود.

تعریف اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا یا internet of things  که به اختصار به آن IOT نیز گفته می شود شامل مواردی است که با گوشی های هوشمند می توان تمامی وسایلی را که قابلیت اتصال به اینترنت دارند را با اپلیکیشن های مختلف برروی گوشی هوشمند و تبلت های شما کنترل کرد.

در وبسایت ویکی پدیا آمده است که اینترنت اشیا توسط کوین اشتون در سال 1999 ارائه شد و بدین معنا بود که به اجسام بی جان هویتی دیجیتالی داده شود. ممکن است شما هم به این نکته توجه کرده باشید که امروزه اینترنت باعث اتصال تمامی مردم از تمامی ملت ها در دنیاست اما با اینترنت اشیا در واقع می توانید که اشیا را نیز به یکدیگر متصل کنید. جالب این است که این مفهوم به طور کل دنیای دیجیتال را دگرگون کرده و فناوری مدرنی تلقی می شود که در آن علاوه بر تمامی افراد، اشیا نیز برای خود هویت دارند.

اینترنت اشیا در واقع توسط امواج رادیویی بی سیم تهیه می شود که به دستگاه های مختلف این امکان را می دهند که با اینترنت به یکدیگر متصل شوند. ممکن است که شما نحوه عملکرد قفل های هوشمند، سنسورها و خودروهای هوشمند را شنیده باشید، اینها تنها نمونه های کوچک و روزمره اینترنت اشیا محسوب می شوند و این در حالیست که تأثیرات این تکنولوژی نسبتا نوظهور تا حدیست که از تصور خارج است. این واژه ممکن است که در تعاریف مختلف موارد مختلفی را شامل شود، حتی به هنگام صحبت از ایمنی و امنیت نیز مفهوم تازه ای می یابد.

به اصطلاح می توان این ایده را که توسط آن دستگاه های مختلف به طور بی سیم با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند یا رهگیری میشوند اینترنت اشیا نامید. همانطور که در فیلم های علمی و تخیلی مشاهده می کنید، ممکن است که در آینده کنترل دنیای بشر توسط این نسل از اینترنت عملی شود. برای مثال با استفاده از این مفهوم می توان به لوازم خانگی همچون تلویزیون زمان خاصی را برای ضبط یک برنامه خاص داد.

اینترنت اشیا ، آینده ای روشن برای بشریت

ممکن است تصور کنید که اینترنت همراه باعث برکناری بسیاری از کارهایی می شود که امروزه توسط بشر انجام میگیرد اما بهتر است بدانید که اینترنت اشیا در واقع سازنده یک آینده روشن برای بشریت است. همانطور که تخمین زده شده است تا سال 2020 بیش از 25 میلیارد وسیله مختلف در جهان از طریق این مفهوم به تلفن همراه هوشمند شما متصل می شوند و قابلیت کنترل آنها نیز وجود دارد. در اواخر سال میلادی جاری، تخمین زده می شود که اغلب ماشین ها و سیستم های الکترونیکی می توانند توسط اینترنت اشیا و بدون نیاز به کمک انسان به یکدیگر متصل شوند. استفاده از یخچال ها می تواند موارد خوبی برای اتصال اینترنت اشیاء باشد که در اینجا بدین معناست که برای مثال این وسیله می تواند شما را از تاریخ انقضا و تولید و دیگر اطلاعات خوراکی و غذاهای مختلف با خبر کند. در واقع شما با اینترنت اشیاء می توانید اکثر وسایل الکترونیکی خود را از راه دور و به صورت مستقیم کنترل کنید.

این فناوری در واقع گردش مالی خاصی را نیز به دنبال دارد و می تواند باعث سودآوری شود. در همین میان ابر شرکت هایی همچون سامسونگ، سونی و فیلیپس نیز در این زمینه و برای اتصال ساخته های خود به این شبکه تلاش می کنند. اینترنت اشیاء در واقع ادغام دنیای فیزیکی و دنیای دیجیتال را به هم ممکن می سازد.

اینترنت اشیا ، پلی بین دنیای فیزیکی و دیجیتال

شاید بتوان از اینترنت اشیاء به عنوان انقلاب صنعتی در دوره ی حاضر یاد کرد چرا که تعامل بین استفاده کنندگان و دارندگان کسب و کار به طور کل تغییر خواهد یافت. برای این منظور تا چندین سال آینده مبلغی بیشتر از 6 تریلیون دلار برای این شبکه و گسترش آن خرج خواهد شد.

تکنولوژی اینترنت اشیا

اهداف اصلی اینترنت اشیاء

همانطور که میدانید امروزه پیشرفت تکنولوژی به سمتی است که زندگی را برای انسان ها ساده تر کند. در این حالت خوب است بدانید که اینترنت اشیا این امکان را با مدرنیزه کردن ابزارها به بشر تقدیم کرده است. جز اهداف اصلی اینترنت اشیاء می توان تجارت را نام برد که هدف آن افزایش بهره وری است. چرا که با این منظور می توان حداکثر توان یک ماشین و یا شئ را کنترل و از آن استفاده کرد. هدف بعدی اینترنت اشیا را می توان کاهش هزینه های عملیات دانست. هزینه های گزافی که با هر بار استفاده از ابزار خاص استفاده می شود با این مفهوم کاهش و به تدریج حذف خواهند شد. با عرضه اینترنت اشیا به دنیای بشریت می توان شاهد گسترش تدریجی بازار و عرضه محصولات جدید بود چرا که پس از اندک زمانی دیگر ابزارهای قدیمی خارج از دور محسوب می شوند و با جایگزینی آنها توسط ابزاری که قابلیت کنترل توسط انسان را دارند می توان زندگی را هرروز آسان تر از رو قبل تجربه کرد. همچنین اینترنت اشیاء با قابلیت به روز رسانی ای که دارد باعث می شود که رقابتی برای تولیدکنندگان اینگونه لوازم به وجود بیاید و این تلاش باعث بهتر شدن کیفیت زندگی ها خواهد شد.

شاید هدف آخر که بتوان از آن به عنوان بهترین نکته اینترنت اشیاء اشاره کرد، این است که شرایط زندگی برای افراد کم توان جامعه و همچنین افرادی با ناتوانی های جسمی نیز بهتر شود. توسط اینترنت اشیا، میتوانیم به معلولین جنبه تازه تری از زندگی را ارائه داد که این به تنهایی میتواند امید به زندگی را در آن ها افزایش دهد و باعث بهبود کیفیت زندگی آن ها شود.

نوشته های مشابه