با توزیع های مهم لینوکس آشنا شوید

بهترین نسخه های لینوکس

هدف از معرفی بهترین نسخه های لینوکس برای راه اندازی سرور این مساله است که کاربران این محیط در شرایط بهتر و مساعدی که توسعه داده می شود، داده ها، اطلاعات و فایل های مورد نظر خود را در شبکه به طور متمرکز به اشتراک بگذارند.

راه اندازی سرور زمانی که با داده ها و کاربران زیادی در شبکه روبرو هستید اهمیت بسیار زیادی پیدا می کند. در این شرایط باید امکاناتی برای کاربران فراهم باشد تا هر فایل یا پوشه ای که نیاز دارند، به راحتی در شبکه به اشتراک بگذارند.

سرور در یک شبکه کامپیوتری همواره در حالت روشن قرار دارد و همواره در دسترس کاربران خواهد بود. سرورها را می توان از نگاه دیگر، محلی برای نگه داری از محتواهای موجود عنوان کرد. روزانه سرورهای بیشماری در سراسر دنیا برای نگهداری محتواهای تولید شده که از طریق وب سایت ها منتشر می شوند به ارائه ی خدمات گوناگون می پردازند.

سیستم عامل لینوکس دارای ده ها توزیع مختلف با عنوان های متفاوت است که اغلب آن ها توسط توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می گیرند. به طور قطع بهترین نسخه های لینوکس برای راه اندازی سرور، توزیع هایی هستند که سازگاری، قدرت و تناسب بیشتری با سیستم های موجود داشته باشند. انتخاب بهترین نسخه های لینوکس برای راه اندازی سرور شاید برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان کمی دشوار باشد. در ادامه برخی از بهترین نسخه های لینوکس برای راه اندازی سرور را معرفی خواهیم کرد.

توزیع های لینوکس معمولاً علاوه بر این که شامل اجزای اصلی سیستم عامل می شوند، مجموعه عظیمی از نرم افزارهای کاربردی، مانند پردازشگرها، پخش کننده های چندرسانه ای، پایگاه داده و … است.

Ubuntu Server

ابونتو یکی از شناخته شده ترین توزیع های سیستم عامل لینوکس در بین کاربران سراسر دنیاست. توزیع ابونتو سیستم عامل خود را در نسخه ی سرور نیز ارائه می دهد. ابونتو و ابونتو سرور شباهت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند اما ابونتو سرور امکانات بیشتر و متفاوت تری را در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

ابونتو شاید محبوب ترین و پرطرفدارترین توزیع لینوکس باشد که این مساله انتخاب ابونتو سرور را به عنوان یکی از بهترین نسخه های لینوکس برای راه اندازی سرور معرفی می کند. ابونتو سرور را می توان در زمینه هایی نظیر سرور رسانه، سرور بازی و … استفاده کرد.

ابونتو سرور

اوپن سوزه – openSUSE

توزیع لینوکس اوپن سوزه برای سرورهای خانگی و وب سرورهای نه چندان بزرگ و عظیم انتخاب بسیار خوب و مناسبی است. این توزیع لینوکس توسط برخی از شرکت های بزرگ و مطرح دنیا علاوه بر حمایت های زیاد مورد استفاده نیز قرار می گیرد.

اوپن سوزه

لینوکس اوراکل – Oracle Linux

لینوکس اوراکل یک توزیع از لینوکس بر پایه ی ردهت می باشد که توسط کمپانی معتبر حوزه ی فناوری یعنی اوراکل توسعه داده شده است. اوراکل با توجه به اینکه برای ایجاد مراکز داده ای، دیتاسنترها یا ایجاد محیط های ابری مناسب است یکی از بهترین نسخه های لینوکس برای راه اندازی سرورها به حساب می آید.

اوراکل به عنوان یکی از نسخه های منعطف دنیای لینوکس، با کارایی و امنیت بالا نقش بسیار خوبی برای سرویس پذیری با خود به همراه دارد.

لینوکس اوراکل

سنت او اس – CentOS

سنت او اس یا cent OS یکی دیگر از توزیع های لینوکس است و در کنار اوراکل یکی دیگر از ساخته های رد هت به شمار می رود. سیستم عامل سنت در زمره ی خانواده ی شبه یونیکس است و به صورت متن باز توسعه داده شده است. بنابر آمارهای گرفته شده تا سال 2010 میلادی حدود یک سوم از سرورهای لینوکس بر پایه ی سنت اواس ایجاد شدند.

این سرور در قالب توزیع های لینوکس یکی از بهترین انتخاب ها برای راه اندازی سرور است. در میان توزیع های موجود، سنت او اس در کنار ابونتو از جمله ی محبوب ترین و پراستفاده ترین سرورهای لینوکس محسوب می شود.

از نظر مقایسه ای بین سرور سنت او اس و ابونتو می توان به موارد زیر اشاره داشت:

توزیع سنت او اس برمبنای لینوکس و ردهت ایجاد شد در حالی که توزیع ابونتو براساس سیستم عامل دبیان طراحی شده است. سیستم عامل ابونتو لینوکس مرتباً به روزرسانی می شود اما این مساله در سنت اواس بدین ترتیب نیست و روند متفاوتی دارد. به همین دلیل ممکن است بسته های به روز شده ی ابونتو از امنیت کافی برخوردار نباشند ولی توزیع سنت او اس یک توزیع امن و پایدار محسوب می شود. به دلیل گستردگی ابونتو این توزیع شرایط آسان تری را برای استفاده ی کاربران فراهم می کند در صورتی که استفاده از سنت او اس برای کاربران مبتدی اندکی دشوار به نظر می رسد.

بدین ترتیب می توان هر دو سرور از سرورهای لینوکسی ردهت و دبیان را از جمله انتخاب های خوب برای راه اندازی سرور معرفی کرد.

سنت او اس

آرچ لینوکس – Arch Linux

این سرور یکی دیگر از توزیع های لینوکس و البته یکی از بهترین سرورهای لینوکسی به شمار می رود. این توزیع از لینوکس که دارای یک محیط متن باز است با اهدافی نظیر ارائه ی یک منبع ساده و سبک برای کاربران توسعه داده شده است. در آرچ لینوکس امکان استفاده از نرم افزارهای پرطرفدار و پراستفاده ی سرور نظیر PHP, MYSQL, APACHE , … وجود دارد. این توزیع نیز در مقایسه با ابونتو اندکی برای کاربران مبتدی دشوار است و ضروری است تا برای استفاده از آن به کاربران آموزش های لازم داده شود.

آرچ لینوکس

نوشته های مشابه