بررسی اهمیت b و strong در سئو

بررسی اهمیت تفاوت تگ های b و strong در سئو

اگر تحقیقات جزئی در ارتباط با تکنیک های سئوی داخلی سایت (on-page seo) انجام داده باشید، احتمالا به مقالات زیادی برخورده اید که به تاثیر مثبت bold کردن (برجسته کردن) کلیدواژه ها (با استفاده تگ های <HTML>، <B> و <STRONG> ) و italic کردن (ایتالیک کردن) کلیدواژه ها (با استفاده از تگ های <I> و <EM>) بر رتبه بندی صفحه اشاره کرده است.

ولی آیا این حقیقت دارد؟ آیا به سادگی با برجسته کردن کلیدواژه ی هدف می توانید رتبه گوگل خود ار افزایش دهید ؟

این مقاله را بخوانید تا پاسخ سوالتان را متوجه شوید.

معنی تگ های BOLD/STRONG و ITALIC/EM چیست ؟

این ها 4 عنصر رایج HTML هستند که افراد برای برجسته و یا ایتالیک کردن متون در اسناد HTML از آن استفاده می کنند :

  • <b> و <strong> – محتوا را به صورت برجسته نشان می دهند.
  • <i> و <em> – محتوا را به صورت ایتالیک نشان می دهند.

ثبت این کدها خیلی ساده است. به سادگی محتوای مدنظر را بین این تگ ها قرار دهید :

در این دو نمونه ی بالا مرورگر محتوا را به صورت برجسته و bold نشان می دهد.

به همین دلیل خیلی از وبمسترهای مبتدی از این دو تگ به عنوان جایگزین هم استفاده می کند. (تگ <b> به جای <strong> یا تگ <strong> به جای <b>)

تفاوت بین تگ های <b> یا <strong> و <i> یا <em> چیست؟

اگرچه این تگ در عمل یکسان هستند ولی این عناصر html دقیقاً شبیه به هم نیستند.

اگر تنها بخواهید محتوایی را برجسته کنید تگ b کاربرد دارد ولی چناچه در کنار برجسته کردن بخشی از متن میخواهید به موتورهای جستجو بفهمانید که این بخش از متن دارای اهمیت بالایی است باید از تگ strong استفاده کنید.

تگ های i و em هم تقریبا مشابه هستند تنها برای مورب کردن بخشی از من از تگ i استفاده می شود و  در صورت تمایل به نمایش تاکید بر روی بخشی از متن به موتور های جستجو از تگ em باید استفاده کنید.

به بیان دیگر تگ های b  و  I تنها بخشی از متن را برجسته و مورب می کند ولی تگ های strong و  em به این معناست که محتوا مهم است.

گوگل با تگ های bold و strong و italic چطور برخورد می کند؟

در حقیقت گوگل با تگ های strong و b ، em  و I از نظر رتبه بندی و نحوه ایندکس شدن صفحه یکسان برخورد می کند.

در یک ویدئو در سال 2006، مت کاتس توضیح داده است که هیچ تفاوتی در نحوه ی برخورد گوگل با این تگ ها از نظر رتبه بندی، امتیازدهی و فاکتورهای دیگر جستجو ندارد.

در یک ویدئوی دیگر در سال 2013، مت کاتس مجدداً به سوال قبلی پاسخ داد و گفت “ممکن است خیلی چیز ها از سال 2006 تغییر کرده باشد، ولی من شک دارم این مورد تغییری کرده باشد.”

آیا تگ های bold، strong و italic برای سئو مهم هستند؟

هیچ بیانیه رسمی از اینکه گوگل از این تگ ها در فاکتور های رتبه بندی استفاده میکند، وجود ندارد. ولی این موضوع بین سئوکاران هم یک جواب مشخص و یکسانی ندارد. برخی از آن ها می گویند تگ b استفاده کنید و برخی هم میگویند مهم نیست از هرکدام که دوست دارید استفاده کنید.

حقیقت این است که ما فقط می توانیم حدس بزنیم که استفاده از تگ های b و i بر روی رتبه بندی سایت تاثیر داشته و یا هیچ تاثیر ندارد.

در گزارش اخیر سایت moz.com از 120 سئوکار خواسته است تا اهمیت استفاده از تگ های bold و italic را از 1 تا 10 مشخص کنند، پاسخ ها آن ها 2.8 از 10 بود (1 کم اهمیت و 10 پر اهمیت در نظر گرفته شده است). لینک گزارش

لازم به ذکر است استفاده از تگ های bold، italic، em برای کلیدواژه ها در سال 2013، حتی در انتهای لیست فاکتورهای رتبه بندی موتورهای جستجو هم جایی نداشت.

این امر نشان می دهد که ارتباط بین حضور کلمات کلیدی برجسته در یک صفحه وب و رتبه بندی آن حتی کمتر از 0.02 است.

بر اساس همان مطالعه، حتی مهمترین عناصر سئوی داخلی، مانند استفاده از کلمات کلیدی در عنوان و متای توضیحات، ممکن است تأثیری در حدود 0.10 تا 0.13 داشته باشد.

این در حالی است که در ارزیابی سالانه استاندارهای رتبه بندی حتی تأثیر استفاده از bold و italic را بررسی هم نکرده اند.

چرا هنوز هم باید از تگ های bold و italic در وب سایت خود استفاده کنید ؟

اگر چه استفاده از تگ های نامبرده تأثیری در رتبه بندی ندارد ولی با توجه به اینکه شاید کمتر از چند ثانیه زمان بر باشند، بهتر است که از ان استفاده کنید.

البته این به این معنا نیست که به طور کامل از این تگ استفاده نکنید. تنها چند لحظه کاربرانی را تصور کنید که وارد سایت شده و محتوای شما را بدون هیچ تغییری در سبک نوشتاری آن مشاهده می کنند. با کمک این تگ ها میتوانید به صفحه یک استابل مشخصی بدهید و خواندن آن را برای کاربران تسهیل بخشید.

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه