تفاوت VPS و VDS

تفاوت سرور vps و vds

زمانی که می خواهید یک سرور شخصی مجازی خریداری کنید ممکن است به این موضوع فکر کنید که سرور مجازی VPS چه تفاوتی می تواند با یک سرور اختصاصی VDS داشته باشد. در نگاه اول، یک سرور اختصاصی یا Virtual Dedicated Server بسیار کاربردی و یک انتخاب عالیست. این فرضیه به طور کامل اشتباه نیست که که یک سرور اختصاصی می تواند متشکل از چندین سرور مجازی باشد. فناوری مجازی سازی معمولا در تمامی شرکت در سراسر جهان استفاده می شود. مجازی سازی تکنولوژی جدیدی نیست، در واقع این فناوری برای بیش از یک دهه است که در دسترس عموم قرار گرفته و پیشرفتش را مدیون فروشندگان نرم افزار بزرگ مانند ماکروسافت و VMWare است. مجازی سازی سرورها به قدری پیشرفته شده است که برخی از آزمایش ها نشان داده که سرورهای مجازی می توانند رقیب سر سختی برای کسانی که همچنان به صورت فیزیکی فعالیت می کنند باشند.

در میان شرکت های هاستینگ حرفه ای تفاوت های قابل توجهی بین سرورهای سنتی مجازی و سرورهای اختصاصی وجود دارد. برای مثال یک VPS به یک سرور اختصاصی متصل است و ارائه دهندگان سرویس معمولا سرور اختصاصی تهیه می کنند و آن را به چندین VPS تقسیم می کنند.

تمام یک VDS را می توان برای قرار دادن چند نمونه VPS راه اندازی کرد. تفاوت میان سرورهای VPS و VDS بسیار ساده است. یک VDS تمام سرور را تحت کنترل خود می گیرد در صورتی که VPS سروریست که برای میزبانی از تعدادی هاست پیکربندی شده است. پیکربندی VDS اساسا منابع بسیار مناسبی از یک سرور را در اختیار شما قرار می دهد. VDS یک سرور داخلی است که به عنوان گره (node) در یک Hypervisor* فعالیت می کند. ارائه خدمات به این روش به سازمان ها این امکان را می دهد که به صورت کامل و موثر سیستمشان را مدیریت کنند.

*Hypervisor یا مانیتور ماشین مجازی یک نرم افزار، سخت افزار کامپیوتری یا سیستم عاملیست که ماشین های مجازی را ایجاد و اجرا می کند. یک سرورخصوصی مجازی صرفا یک نمونه سرور است که توسط یک Hypervisor ایجاد شده. Hypervisor یک سرورفیزیکی را به چند بخش سرورمتصل می کند. این منابع اشتراک گذاشته شده به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد، زیرا دیگر میزبان های VPS ممکن است در همان جعبه فیزیکی، میزبان باشند. لایه ای به نام “Virtualization Layer” یا لایه مجازی سازی تضمین می کند که VPS شما دارای منابع اختصاص یافته به آن است که شما در ابتدا خریداری کرده اید.

تمایز بین VPS و VDS این است که در واقع VDS ، سرور اختصاصی در زیر لایه مجازی سازی را در اختیار می گیرد در حالی که VPS سروراصلی را با دیگر سرورهای مجازی ایجاد شده در همان گره به اشتراک می گذارد.

نوشته های مشابه