دامنه خاص یا پرمیوم Premium چیست؟

دامنه خاص

دامنه خاص در واقع دامنه هایی هستند که قبلاً ثبت شده اند و بخاطر پسوند و نام خاصی که دارند اغلب ارزشمندتر از سایر دامنه ها هستند.

دامنه چیست؟

دامنه در واقع یک نام منحصر به فرد است که برای شناسایی یک سایت مورد استفاده قرار می گیرد. این اسامی معمولاً از چند قسمت تشکیل شده اند که با نقطه از هم جدا می شوند. دامنه ها در واقع نام وبسایت شما هستند که از یک اسم و یک پسوند تشکیل شده اند.  از سری پسوند هایی که بین المللی هستند می توان com ، org و net را نام برد. این پسوندها اغلب دارای استفاده های عمومی هستند و هر یک نشان از یک لغت خاص میدهند. پسوند ملی هر کشور که با اغلب با قسمتی از نام آن نشان داده می شود نیز جز دامنه های ملی حساب می شود که متعلق به هر کشور است. برای مثال دامنه ی مختص ایران ir. است. لازم است بدانید که در ثبت دامنه ها هیچ محدودیتی وجود ندارد اما نام ها اغلب به علت عمومیت نصیب کسانی میشود که زودتر اقدام به خرید دامنه کرده باشند.

برخی از معروفترین پسوند دامنه ها :

– پسوند com.

این پسوند مخفف کلمه Commercial است که به معنای تجارت می باشد و رایج ترین پسوند ها در دنیای مارکنیتگ قرارگرفته است. همچنین اغلب برای خرید و فروش و یا معرفی محصولات مورد استفاده قرار می گیرد.

– پسوند net.

Network نوع دیگری از پسوند دامنه است که معمولا برای شبکه های اطلاع رسانی و شرکت های اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

– پسوند org.

نشان دهنده لغت Organizations است که معمولا توسط موسسات و سازمانهای غیر انتفاعی یا دولتی مورد استفاده قرار می گیرد.

– پسوند biz.

این پسوند در واقع مخفف کلمه Business است که برای سایت های شغلی و تجارتی و به ویژه برای خدماتی که به تجارت الکترونیکی مربوط یم شوند استفاده میی شوند.

– پسوند info.

مخفف کلمه Information است که برای سایت های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

دامنه پرمیوم یا خاص چیست؟

همانگونه که مطرح شد ، دامنه خاص در واقع دامنه هایی هستند که قبلاً ثبت شده اند و بخاطر پسوند و نام خاصی که دارند اغلب ارزشمندتر از سایر دامنه ها هستند. ثبت این دامنه ها با هزینه دامنه های معمولی امکان پذیر نیست چرا که دارندگان آن معتقدند که این دامنه ها هزینه بالاتری را شامل می شوند و بهره برداری بیشتری از این دامنه ها می توان داشت. دامنه های ویژه شامل دو نوع هستند ؛ aftermarket و Registry premium.

نوع اول در واقع دامنه ای حساب می شود که افراد یا شرکت ها آن ها را ثبت کرده ، برای آن یک قیمت ثابت را تعیین کرده و آن را به دیگر کاربران ارائه می دهند. در واقع این دامنه به صورت ثبت شده وجود دارند و شما تنها امکان انتقال مالکیت در آن را دارید.

در نوع دوم یا Registry premium که همان دامنه خاص است بسته به تعداد حروف و عمومیت دامنه قیمت آن تغییر می کند. در واقع هرچه حروف کمتر باشد قسمت دامنه ویژه بیشتر است و گاهی ممکن است این مبلغ به میلیون ها دلار نیز برسد. دامنه ویژه توسط یک شخص یا رجیسترار ثبت می شوند. این دامنه ها به اصطلاح رزرو شده هستند و قابل ثبت نیستند و این بدین معناست که رجیستر کننده این دامنه ها آن را به قیمت عادی نمی فروشد و آن را برای خود کنار گذاشته است.

امروزه که پسوند های خاص و مختلفی برای ثبت دامنه ها ارائه می شوند همچنان دامنه هایی هستند که از ارزش بالایی برخوردارند که اغلب نشان دهنده اسم یک شرکت , یک صنعت و با کشور هستند. اغلب این دامنه ها بار معنایی خاصی را دارا می شوند که در نتیجه به آن ها دامنه ویژه گفته می شود و مبلغ آن ها نیز بیشتر است.

با اینکه ممکن است عده ای دامنه های جدیدی را برای خود خریداری کنند عده ای دیگر نیز از دامنه هایی که از پیش ثبت شده اند استفاده می کنند. رجیستر کننده ها یا همان کسانی که دامنه را ثبت میکنند تنها از طریق استفاده دامنه از آن سود نمی برند بلکه از خرید و فروش آنها نیز سود دریافت می کنند.

***هر چه یک دامنه ارزش بالاتری داشته باشد رقابت برای ثبت آن نیز سنگین تر می شود .***

در واقع دامنه خاص یک زیرشاخه است از دامنه های بین المللی که با پسوند های خاصی نیز ارائه می شوند

انواع دامنه های خاص :

– اسم محصول

دامنه هایی که نشانگر یک کسب و کار بزرگ، یک منطقه و یا دسته بندی صنعتی هستند جزء دامنه های خاص بحساب می آیند. دامنه هایی از این نوع را Category Defining می نامند.

– اسامی مخفف شده

اسامی کوتاه علاوه بر مزایای دیگری که دارند بیشترین طرفدار را در انتخاب دامنه دارا هستند. همانطور که میدانید اغلب اسامی کوتاه معنی بزرگی در خود جای می دهند و همین کلمات دو سه حرفی می توانند ارزش های زیادی را در خود جای دهند.

– دامنه های کوتاه ولی جامع

اسامی دامنه هایی مانند Blue.com جز آن دسته از اسامی هستند که اسم شرکت یا کارخانه خاصی را در بر نمی گیرند اما به علت جامع بودن از ارزش بالایی برخوردارند.

– دامنه هایی که زیاد مورد جست و جو قرار می گیرند:

در بین اغلب دامنه ها کلماتی هستند که زیاد مورد جست و جو قرار می گیرند و حتی بین بعضی از  آنها رقابت شکل گرفته است. برای مثال می توان Google’s Keyword Tool را مثال زد که کلمات کلیدی مهم را به شما نشان می دهند.

چگونه می توان یک دامنه ویژه را خریداری یا ثبت کرد؟

اگر شما میخواهید یک دامنه ویژه را ثبت یا خریداری کنید خوب است بدانید که سایت های بسیاری در این زمینه به صورت معتبر فعالیت می کنند که شما می توانید در آن ها لیست دامنه های خاصی را که برای فروش هستند به همراه قیمت آن ها مشاهده کنید. اگر شما دارنده یک دامنه خاص هستید می توانید با استفاده از این وبسایتها اقدام به فروش دامنه خود کنید.

برتینا به عنوان یکی از شرکت های قدیمی و معتبر در زمینه ثبت دامین با بهره گیری از کارشناسان با تجربه، آماده ارائه مشاوره رایگان به کاربران و مشتریان خود برای ثبت هر نوع دامنه بخصوص دامنه خاص است.

اگر هنگام ثبت یک دامنه خاص ، متوجه شدید که نمی توانید آن را ثبت کنید ، ممکن است آن دامنه قبلا رزرو شده باشد یا به دلیل خاص بودن امکان ثبت آن به راحتی و از طریق سایت برتینا مقدور نباشد.

همانگونه که مطرح شد ، معمولاً قیمت دامنه خاص در مقایسه با دامنه های معمولی بالاتر بوده و در صورتیکه هزینه ثبت یک دامنه خاص برای شما به صرفه نبود می توانید فرم نوشتاری دیگری از دامنه خود را انتخاب کنید.

در برخی از مواقع نیز قیمتی که در سایت برتینا برای یک دامنه خاص درج شده (باتوجه به شرایط و قوانین Iccan) با قیمت واقعی آن برای ثبت همخوانی ندارد، زیرا درج قیمت دامنه های خاص به صورت سیستمی و اتوماتیک قابل انجام نمی باشد لذا پیشنهاد می شود برای اطلاع از قیمت هر نوع دامنه و همچنین دامنه های خاص با تیم فروش برتینا (61064-021 داخلی 613) تماس حاصل فرمایید تا هزینه ثبت دامین بصورت دقیق برای شما اعلام و همچنین مشاوره رایگان برای ثبت بهترین و مناسبترین دامنه ارائه گردد. همچنین می توانید سوالاتی در مورد شرایط خرید دامنه و یا اسناد و مدارکی که برای ثبت هر دامنه نیاز دارید را از طریق تماس تلفنی جویا شوید.

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه