راه های افزایش امنیت سرور لینوکسی

افزایش امنیت سرور لینوکسیافزایش امنیت سرور لینوکسی و سایر سرورهای موجود در بین کاربران از آنجایی اهمیت می یابد که مطابق گزارشات موجود، روزانه تعداد زیادی از وب سایت ها در معرض خطرات، حملات و هک شدن از سوی مهاجمین قرار می گیرند. یکی از مشخصه های بارز سیستم عامل های تحت لینوکس امنیت و سرعت آنها به شمار می رود. این سیستم عامل دارای مدل های امنیتی و ساختاری است که درنتیجه در برابر سایر سیستم عامل ها امنیت بالاتری خواهد داشت.

همه ی کاربران و افراد باتجربه از این موضوع آگاهی دارند که امنیت لینوکس در قیاس با سایر سیستم ها در سطح مطلوبی قرار دارد اما هنوز هم به دنبال افزایش امنیت سرور لینوکسی هستند چرا که معتقدند با درنظر گرفتن تمام جوانب باز هم نقاط ضعفی وجود خواهد داشت که ممکن است از سوی مهاجمین مورد استفاده یا سوء استفاده قرار بگیرد.

یکی از ویژگی های اصلی سرور با کیفیت و خوب ارائه ی سطوح امنیتی بالا برای کاربران است به گونه ای که مهاجمین با شرایط سخت تری اجازه ی نفوذ به آن را داشته باشند.

استراتژی های موجود برای افزایش امنیت سرور لینوکسی:

  • توجه و مقابله با نفوذ به کاربری های مختلف در سرور لینوکسی

بدون شک یکی از محورهای اصلی هکرها و حمله های سایبری ورود و دستیابی به نام های کاربری و رمزعبور است تا در قالب کاربر اصلی به سیستم یا سرور لینوکسی نفوذ کنند. راهکارهای زیادی برای جلوگیری از این مساله و افزایش امنیت سرور لینوکسی وجود دارد که توجه مداوم و پیگیری آن می تواند احتمال حملات سایبری را به پایین ترین سطح خود برساند. علاوه بر این زمانی که به عنوان کاربر اصلی و با نام کاربری وارد root شوید مهاجم اجازه می یابد تا از این طریق برای دستیابی به رمز عبور شما تلاش کند. یکی از راه های افزایش امنیت سرور لینوکس در این زمینه غیرفعال کردن نام کاربری root است که به مانند یک لایه ی امنیتی در مقابل سرور لینوکسی در برابر حملات محافظت می کند. در این موقعیت مهاجمین شرایط دشوار و غیرممکنی را برای پیداکردن و حدس زدن نام کاربری خواهند داشت. در مقابل برای جایگزین کردن روش ورود به root می توانید از شیوه ی sudo یا حق دسترسی ویژه استفاده کنید. در این حالت بدون نیاز به ورود با root می توانید دستورات مربوط به آن را بدون مشکل اجرا کنید.

  • بروزرسانی های لازم برای نرم افزارهای سرور

در سرور لینوکسی بروز بودن یکی از شیوه هایی است که موجب افزایش امنیت آن خواهد شد. روش های بروزرسانی در نسخه های مختلف متفاوت است. در نسخه های مختلف می توانید به آسانی با ورود کدهای مورد نیاز به بسته های بروزشده دسترسی داشته باشید. علاوه بر آن می توانید در قسمت تنظیمات به گونه ای سیستم را تنظیم کنید که آخرین بروزرسانی های موجود را از طریق ایمیل به شما اطلاع رسانی کند. چنانچه از پنل هایی نظیر Cpanel استفاده می کنید نیاز دارید که آنها نیز برورسانی شوند. البته پنل ها نیز می توانند به گونه ای تنظیم شوند تا به صورت خودکار برزرسانی های لازم را دریافت کنند.

بنابراین اگر به دنبال افزایش امنیت سرور لینوکسی خود هستید فرصت و وقت را از دست ندهید چرا که از بین رفتن زمان احتمال نفوذ را افزایش خواهد داد.

  • اجتناب از ماژول های کم کاربرد و اضافی در سرور

بدون شک تمامی کاربران تنها به بخشی از خدمات و بسته های موجود در سرورهایشان نیاز دارند. هر یک از این سرویس ها در حقیقت یک شانس و احتمال را برای ضریب نفوذ یا حمله به شما از سوی هکرها افزایش می دهد. بنابراین به منظور افزایش امنیت سرور لینوکسی به شدت توصیه می شود که بسته های کم کاربرد و اضافی را حذف کنید تا علاوه بر فضای بیشتر، امنیت بالاتری برای سرورهای خود اعمال کنید.

امنیت سرور

  • جلوگیری از فعالیت پروتکل اینترنتی نسل 6

Ipv6 یا پروتکل اینترنتی نسل ششم مزیت های بسیار خوبی در برابر نسل قبلی آن یعنی ipv4 ایجاد کرده است. مطابق بررسی های صورت گرفته اکثر هکرها ترافیک های تخریب گر را از طریق نسل ششم پروتکل اینترنتی ارسال می کنند. بدین ترتیب غیرفعال کردن ipv6 می تواند آنها را دچار مشکل کند و موجب افزایش امنیت سرور لینوکسی گردد.

  • پیکربندی صحیح و استفاده از فایروال

امروزه فایروال های زیادی در سیستم عامل های مختلف از جمله لینوکس در اختیار کاربران قرار می گیرد. کافی است یکی از مطرح ترین و شناخته شده ترین فایروال های موجود را انتخاب کنید و به منظور فیلتر کردن ترافیک های مخربی که از سوی حملات مختلف و مهاجمین ارسال می شود مورد استفاده قرار دهید. علاوه بر این با شناسایی صحیح فایروال ها و بسته به سطح نیازتان می توانید دسترسی به شبکه را برای برنامه های مختلف مدیریت کنید. بسیاری از سیستم ها امنیت شما را تقویت خواهند کرد و سدهای محکمی در برابر حملات احتمالی ایجاد می کنند.

فایروال ها در حقیقت دروازه هایی هستند که اجازه ی دسترسی به سرور را مدیریت خواهند کرد و به عنوان خط اول آتش یا دفاعی سیستم ها و سرورهای لینوکس محسوب خواهند شد. نصب و پیکربندی یک فایروال کارآمد یکی از اولویت های لازم برای افزایش امنیت سرورهای لینوکسی و ضرورت های لازم برای امنیت بیشتر محسوب می شود.

با وجود فایروال های موجود و بسیار خوب در بازار اما این مساله برای برخی از سرورهای لینوکس به تنهایی کافی نیست. نصب نرم افزارهای آنتی ویروس تروجان کمک بسیار خوبی به محافظت از سرور شما خواهد کرد. امروزه گزینه های زیادی از ابزارهای رایگان و پولی آنتی ویروس برای سیستم عامل های مختلف موجود است که با نصب و استفاده از آن می توانید به سطح مطلوبی از امنیت سرور لینوکسی برسید.

علاوه بر موارد ذکر شده، پارامترهای بسیار زیادی نیز وجود دارند که رعایت آنها تاثیر بسزایی در افزایش امنیت سرور لینوکسی خواهد داشت:

  • بروزرسانی های خودکار CMSها
  • بکاپ گرفتن منظم از داده ها و اطلاعات موجود
  • استفاده از رمزعبورهای پیچیده و قوی برای ورود به سیستم
  • استفاده از SFTP به جای FTP
  • پارتیشن بندی کردن هارددیسک
  • استفاده از رمزگذاری هایی نظیر GnuPG
  • غیرفعال کردن پورت های باز
  • تغییر شماره پورت SSH

نوشته های مشابه