تلاش برای رسیدن به رتبه یک گوگل را متوقف کنید!

اشتباهات سئو

“تلاش خود را برای رسیدن به رتبه یک گوگل متوقف کنید”. به نظر شما این جمله ایرادی دارد؟ 

احتمالاً برای مدیر یک سایت و یا یک فرد فعال در زمینه سئو، شنیدن این جمله تا حد زیادی عجیب باشد.

با توجه به اینکه رسیدن به رتبه یک گوگل پروسه ای زمانبر و در بسیاری از مواقع سخت و پر هزینه است، قبل از هر چیزی به این موضوع فکر کنید که آیا هزینه ای که برای این هدف صرف می کنید، شما را به اهدافتان می رساند و به عبارت دیگر، سودی که در آینده از این طریق کسب می کنید توجیه اقتصادی دارد؟

بنابراین قبل از ادامه دادن به تلاشهای خود برای رسیدن به این هدف، پیشنهاد می کنیم در ابتدا مطالب زیر را مطالعه کنید. در این مقاله دلایلی را معرفی کرده ایم که با توجه به آن ها باید برای رسیدن به رتبه یک گوگل بهتر است هیچ فعالیت و هزینه ای نداشته باشید.

1 – نمایش نتایج گوگل به صورت محلی

هوش گوگل روز به روز در حال افزایش است و اخیراً گوگل قصد دارد که نتایج خود را برای برخی از کلیدواژه های خاص به صورت محلی نمایش دهد که تا حد زیادی نیز به این هدف رسیده است. هدف گوگل از این کار، شخصی سازی نتایج برای هر منطقه و هر کاربر است که در نهایت به افزایش رضایت کاربری خواهد انجامید.

نمایش نتایج به صورت محلی سبب خواهد شد که برای هر منطقه جغرافیایی، بهترین سایت ها توسط گوگل نمایش داده شود و این نتایج می تواند برای کاربران در سطح مناطق داخلی یک شهر، شهرها، استان ها و کشورهای مختلف به صورت متفاوت نمایش داده شود. به عنوان مثال، کاربری که در شهر اهواز عبارت “رستوران ارزان” را سرچ می کند، به احتمال بسیار زیاد نتایج متفاوتی در مقایسه با کاربری که در کرمانشاه این عبارت را سرچ کرده خواهد دید.

افزایش دقت در این روش سبب خواهد شد که رضایت کاربران بیشتر شود که هدف و سیاست کلی گوگل همین موضوع است. پس به جای اینکه دائماً رتبه سایت خود را تنها در یک منطقه خاص بررسی و یا بر روی ساخت بک لینک های متعدد و فراوان که عمدتاً بی کیفیت هستند تمرکز کنید، بهتر است سایت خود را از نظر تجربه کاربری بهبود دهید. زیرا این کار سبب برندسازی شما خواهد شد.

2 – دریافت ترافیک بیشتر بهتر است یا رتبه یک گوگل؟

نمایش یک سایت در رتبه یک گوگل همیشه به معنای دریافت ترافیک بیشتر نیست. بر اساس آمار سایت Ahrefs، تقریباً 49 درصد کاربران بر روی لینک اول کلیک می کنند و 51 درصد بقیه به سراغ لینک های دیگر می روند.

شما اگر یک سایت داشته باشید، کدامیک را ترجیح میدهید؟ رتبه یک گوگل و یا دریافت ترافیک بیشتر نسبت به رقبا؟!؟

همچنین با توجه به نمایش rich snippet برای لینک های 3 و 4 در برخی از عبارات و جذابیت بیشتر این قابلیت برای کاربران، این امکان ایجاد شده است که سایت شما حتی با اینکه در لینک اول حضور نداشته باشد، به صرف اینکه از rich snippet مناسبی استفاده کرده باشید، ترافیک و لینک بیشتری دریافت کند.

3 – قدرت Key word

حتماً می دانید که برای قرار گرفتن یک سایت در رتبه یک گوگل باید وقت و هزینه صرف کرد (که به هر میزان رقابت بر روی کلیدواژه مدنظر شما بیشتر باشد، هزینه و وقت بیشتری را طلب می کند) اما آیا کلیدواژه شما ارزش سرچ بالا و توجیه اقتصادی مناسبی دارد؟

به عنوان مثال برای یک سایت فروشگاهی که در زمینه فروش کفش فعالیت دارد کلیدواژه تک کلمه ای “کفش” بسیار پر رقابت است که برای رسیدن به رتبه اول در این کلیدواژه زمان زیادی نیاز دارید اما به این نکته دقت کنید که درصد زیادی از کاربرانی که این کلمه را سرچ می کنند تنها به دنبال مشاهده مدل های کفش هستند و قصد آن ها خرید اینترنتی کفش نیست. پس در زمان انتخاب کلیدواژه این موضوع را حتماً مدنظر قرار دهید.

علاوه بر این، محتوایی که برای کلیدواژه خود انتخاب کرده اید هم دارای اهمیت است، به عنوان مثال برای یک مقاله علمی که به معرفی عمل زیبایی و نکات علمی آن پرداخته است نباید کلیدواژه “هزینه عمل زیبایی” را انتخاب کنید. برای این مطلب بهتر است کلمه “عمل زیبایی چیست؟” یا “انواع عمل زیبایی” بهتر است انتخاب شود و بر روی آن تمرکز و فعالیت کنید.

 4 – UX و پنالتی

در نهایت به مهمترین اصل در سئو می پردازیم، تجربه کاربری! البته برخی از فعالین حوزه سئو هنوز هم بر روی این موضوع اصرار دارند که بک لینک مهمترین فاکتور سئو است. تأثیرات بک لینک بر روی سئوی سایت بر هیچ شخصی پوشیده نیست. شما می توانید با استفاده از روش های مختلف با استفاده از بک لینک های غیر طبیعی سایت خود را به رتبه های بالا و یا حتی رتبه یک گوگل برسانید اما در صورتی که کاربر ورودی به سایت شما به مقصود خود نرسد و سایت شما را به سرعت ترک کند، نتیجه ای برای شما نخواهد داشت و به سرعت رتبه شما نزول خواهد کرد و چه بسا سایت شما از نتایج گوگل حذف شود و به اصطلاح دچار جریمه یا پنالتی گوگل شوید. پس قبل از هر کاری به این فکر کنید که کاربری که کلیدواژه مدنظر شما را سرچ می کند به دنبال چه هدف و مطلبی است و رضایت آن را کسب کنید.

در انتها باید به این موضوع اشاره کرد که هدف از نوشتن این مطلب، کاهش ارزش رتبه یک گوگل و سئو نبوده است، بلکه هدف از آن ایجاد یک دید کلی برای شما در زمان انتخاب سئو (و یا حتی انتخاب کلیدواژه) به عنوان یکی از مسیرهای دیجیتال مارکتینگ و به طور کلی یکی از روش های بهبود وضعیت کسب و کار آنلاین شما بوده است. پس به هر قیمتی به دنبال رسیدن به رتبه یک گوگل نباشید و قبل از انجام هر کاری، استراتژی و اهداف خود را مشخص کنید. موفق باشید.

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه