روند SEO و تغییرات مورد انتظار گوگل در سال 2018

گوگل

حدود چندین هفته از سال 2018 می گذرد و زمان مناسبی برای بررسی این موضوع است که چه تغییراتی در این سال در رابطه با SEO و گوگل مورد انتظار است.

مراقب اخبار جعلی در رابطه با بروزرسانی الگوریتم های گوگل باشید!

قبل از سال 2010، گوگل به دلیل سوءاستفاده کاربران و عدم تشخیص محتوای جعلی سایت ها و نمایش آنها در نتایج جستجوی خود ، در رسانه ها مورد انتقاد شدیدی قرار گرفت. این موضوع گوگل را تحت فشار قرار داد بطوری که گوگل تصور می کرد راهی برای پاسخ دادن نخواهد داشت.

در این بین کاربران خواستار اقدامات جدی برای مقابله با سایت هایی بودند که عمدتا حاوی محتوای اسپم (هرزنامه) و کم کیفیت بودند.

به فاصله کوتاهی پس از آن، در فوریه 2011، به روز رسانی الگوریتم پاندای گوگل (Google Panda) منتشر شد، که به طور خاص محتوای اسپم و کم کیفیت را هدف قرار داد.

از آنجا که رسانه ها ، گوگل را به انتشار اخبار جعلی در نیم سال گذشته متهم کرده اند، این مسئله چنان گسترده است که با عنوان “بحران کیفیت برتر در جستجوی گوگل” از آن یاد می شود. واضح است که این اتهامات به تصویر گوگل در میان مخاطبان خود آسیب می رساند. با این که مشکل ردیابی اطلاعات نادرست کاری دشوار است، گوگل انگیزه زیادی برای حل آن دارد.

گوگل در مقابل فشارهای وارده اقداماتی را برای مبارزه با این موضوع انجام داده است، از جمله : ممنوعیت تبلیغات برای ناشرانی که تبلیغات جعلی را منتشر می کنند، تست روش های جدید برای کاربران جهت گزارش پیشنهادات ، برورزرسانی الگوریتم های خود برای کاهش نمایش “اطلاعات غیرواقعی” و…

البته، گوگل مسئله نتایج جستجوی قابل اعتماد را در سال های اخیر مورد پیگیری قرار داده است. در سال 2015، محققان گوگل مقاله ای را در مورد اعتماد مبتنی بر دانش (KBT) منتشر کردند که یک روش ارزیابی کیفیت صفحات وب بر اساس دقت واقعی آن ها و نه تعداد پیوندهای ورودی است.

نظر دادن راجع به این که آیا روش اعتماد مبتنی بر دانش برای مبارزه با اخبار جعلی کافی است یا نه ، اندکی دشوار است. چرا که اجرای برخی نسخه های قدیمی چندان موفقیت آمیز نبوده است.

جستجو صوتی و داده های ساختاریافته به طور متوالی رشد خواهند کرد!

یکی از پنج روش رایج جستجو در گوشی های تلفن همراه ، جستجوی صوتی است. گرچه این روش مانند Google Assistant ممکن است در حال گسترش باشد با این حال صفحه اصلی گوگل همچنان در محبوبیت خواهند ماند. به همان روالی که جستجوی صوتی افزایش می یابد میتوان انتظار داشت که داده های ساختاریافته نیز افزایش یابد.

در واقع ، شواهد و مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد داده های ساختاریافته در حال رشد و گسترش است. اگر این روند ادامه یابد، داده های ساختاریافته ممکن است باعث ایجاد رقابت برای لینک اول گوگل شود.

هوش مصنوعی (AI) جنبه های بیشتری از جستجو را در اختیار شما قرار می دهد!

در حال حاضر که بیش از دو سال از زمان معرفی  RankBrain می گذرد. سیستم AI ماشین یادگیری گوگل همچنان به پردازش نتایج جستجو کمک می کند. از زمان معرفی این سیستم، کنترل 15 درصد جستجوها به این سمت رفته است.

با اینکه علاقه Google به AI به مراتب بیشتر از RankBrain است، آنها Cloud Vision API را توسعه داده اند، که قادر است تعداد زیادی از اشیا را شناسایی کند. در حقیقت، گوگل دارای ظرفیت بسیار زیادی برای ماشین یادگیری است که در حال حاضر آن را به عنوان محصول خود به فروش می رساند.

به دلیل این که گوگل همچنان به AI توجه دارد و بیشتر آن را در الگوریتم های جستجوی خود قرار می دهد، باید این انتظار را داشت که نتایج جستجو کمتر قابل پیش بینی خواهد بود. این موضوع همیشه مناسب نیست، اما چیزی است که باید انتظار آن را داشت.

AI  در مسیر استراتژی های بلند مدت SEO  تغییر چندانی نکرده است. بهینه سازی برای AI به عنوان یک الگوریتم ماشین یادگیری اساسا بگونه ای طراحی شده است که بتواند پیش بینی شبیه به انسان داشته باشد.

قراردادن پست مهمان!

چندی پیش، گوگل به مدیران وب سایت هشدار داد که استفاده از بازاریابی مقاله به عنوان یک تاکتیک لینک سازی در مقیاس بزرگ علیه دستورالعمل های گوگل است و منجر به مجازات و پنالتی می شود. از آنجایی که این دستورالعمل در جامعه SEO شناخته شده است، این اعلام گوگل نشان می دهد که در بروز رسانی الگوریتم خود، هدف قرار دادن پست های مهمان غیرواقعی مد نظر است.

علامت گذاری پست مهمان غیرواقعی و دستکاری ‌شده چگونه است؟ مهمترین بخش از اطلاعات و دستورالعمل‌هایی که گوگل ارائه می دهد این است که شما از خود بپرسید:” این قابلیت به کاربران کمکی می کند؟ و اگر موتورهای جستجو وجود نداشته باشد ، پست های مهمان می تواند به سایت شما کمک کند؟

پست های مهمانی که آگاهی نام تجاری را گسترش نمی دهند و یا ترافیک را ارسال نمی کنند، اگرچه ممکن است بر رتبه بندی شما در موتورهای جستجو اثر مثبت می گذارند، اما در بلند مدت برای رتبه بندی شما مناسب نیست.

بسیاری از افراد در صنعت سئو خود را فریب می دهند. کاربرانی وجود دارند که به دنبال روش های ارسال مهمان هرز هستند و معتقدند کاری که انجام می دهند صحیح است. این همان چیزی است که بسیاری از مردم در روز در مورد بازاریابی مقاله در سایت ها می گویند.

منشن های بدون لینک!

Bing تأیید کرده است که اشاره به نام تجاری بدون لینک را پیگیری می کند و به عنوان یک عامل رتبه بندی از آن استفاده می کنند، تحقیقات و مشاهدات متخصصان SEO نشان داده است که گوگل نیز همین کار را انجام می دهد.

همانطور که AI نقش بیشتری در رتبه بندی ایفا می کند، این انتظار غیر منطقی نیست که اشاره های بدون لینک نقش بیشتری در رتبه بندی جستجو داشته باشد.

تاکتیک های مورد استفاده برای کسب نام تجاری با تاکتیک هایی که برای کسب لینک استفاده می شود بسیار متفاوت است، اما از آنجا که تعداد افرادی که به نام های تجاری اشاره می کنند بسیار بیشتر از تعداد افرادی است که به آن ها لینک می دهند، این امر می تواند برای تقویت نام های تجاری کوچکتر پیشرفت خوبی باشد.

این مسئله نشان دهنده اهمیت حضور در گفتگوها در وب و همچنین اهمیت دعوت از آن کاربران در گفتگوها است.

ممکن است بینشی سخت گیرانه در راه باشد

در اوایل سال 2017 به روزرسانی مجازات های سختگیرانه تلفن همراه، نشانه ای از ادامه مقابله گوگل با تبلیغات مزاحم در تلفن همراه بود. سایت هایی که حاوی تبلیغات تهاجمی بودند سختترین ضربه را متحمل شدند که کاربران اقدامات آن ها را بلاک کردند، قرار دادن تبلیغات فریبنده و یا مسائل دیگر مانع استفاده از رابط کاربری می شد.

با این حال، به نظر می رسد تاثیر این مجازات ضعیف باشد، و نام های تجاری بزرگ با تبلیغات سخت گیرانه کنار بیایند، اما ممکن است گوگل تصمیم بگیرد که در آینده نزدیک این کار را بکند. چنانچه به نظر می رسد میزان اعتماد به نام های تجاری بزرگ بستگی به فاکتورهای دیگری دارد. در نهایت چگونگی تمام این تغییرات در آینده بستگی به این دارد که گوگل بخواهد چگونه برندهای تبلیغاتی را تبلیغ کند.

Mobile-first indexing

تقریبا سه سال است که گوگل اعلام کرده است که جستجوهای تلفن همراه از جستجوی دسکتاپ در موتور جستجوی خود فراتر رفته است و تنها در سال گذشته 57 درصد از ترافیک میان مشتریانش از دستگاه های تلفن همراه است.

گوگل به این تغییر رفتار کاربران برای در اولویت قرار دادن تلفن همراه پاسخ خواهد داد، به این معنی است که گوگل فهرست های جستجوی خود را حتی برای فهرست هایی که به کاربران دسکتاپ نشان داده می شود، براساس نسخه موبایل ایجاد و رتبه بندی می کند. درواقع با استفاده از فاکتور Mobile-first indexing ، گوگل ابتدا سایت ها را بر اساس نمایش در دیوایس های موبایل ایندکس کرده و بر همین اساس سایت ها را رتبه بندی می کند. گوگل اعلام کرده است که این شاخص را برای اولین بار در سال جاری عرضه می کند.

آمادگی لازم برای این سال

گوگل از زمانی که در اواخر دهه 1990 پا به عرصه نهاد راه طولانی را طی کرده است. گسترش AI، اوضاع سیاسی و تلاش ها و هشدارها در مقابله با پست های مهمان دستکاری شده و تبلیغات منحرف شده، همه نشان می دهد که تغییراتی در راه است. بر استراتژی های بلند مدت SEO که در سال 2018 باعث حفظ رقابت ها می شود، تمرکز کنید.

نوشته های مشابه