سئو و بهینه سازی تصاویر وردپرس برای جستجوی تصویری گوگل

سئو و بهینه سازی تصاویر در وردپرس

تصاویر یکی از اجزا و فاکتورهای اصلی برای تشخیص کیفیت یک سایت است. از لحاظ تکنیکی و فنی، جنبه های مختلفی برای بهینه سازی تصاویر سایت وجود دارد که برای افزایش کیفیت هر سایت باید آنها را مدنظر قرار داد و رعایت کرد. هدف این مقاله، بررسی متدهای متنوع جهت بهبود سئو و بهینه سازی تصاویر در وردپرس برای جستجوی تصویری گوگل و همچنین معرفی چند افزونه کاربردی برای لودشدن سریعتر تصاویر سایت است.

کاربری که وارد هر صفحه از سایت وردپرسی شما می شود، تمامی محتوای آن صفحه شامل متن، تصاویر یا کدهای مربوط به قالب سایت و پلاگین ها از سرور سایت در دیوایس کاربر دانلود می شوند.

تصاویر با توجه به اینکه در جستجوی تصویری گوگل نیز نمایش داده می شوند، می توانند نقش مهمی در رابطه با سئوی سایت و همچنین افزایش ترافیک ورودی به سایت را ایفا کنند.

بهینه سازی تصاویر در وردپرس با استفاده از امکانات پیشخوان وردپرس

موتورهای جستجو ممکن است این توانایی را داشته باشند که تصاویر تکراری موجود در وب را بیابند اما برخلاف کاربران عادی، امکان توصیف و درک مفهوم تصاویر را ندارند.

در قسمت رسانه های وردپرس که مختص آپلود تصاویر و فایلهای دیگر است، 4 فیلد برای واردکردن اطلاعات بیشتر راجع به هر تصویر وجود دارد که با تکمیل این موارد، تصویر شما قابلیت بهینه بودن را خواهند یافت. این 4 فیلد شامل عنوان عکس، کپشن، تگ Alt و توضیحات است.

– عنوان یا تایتل تصاویر (title) :

عنوان هر تصویر، از نامی که با آن در کامپیوتر شما ذخیره شده است برداشته می شود که می توان آن را از طریق وردپرس نیز تغیر داد.

از قرار دادن نام های عام و کلی و همچنین نامهای غیرمرتبط برای هر تصویر خودداری کنید. نامی که برای هر تصویر انتخاب می کنید باید در عین کوتاه بودن، توصیف کننده عکس باشد و اطلاعاتی در رابطه با عکس را ارائه دهد.

– کپشن :

کپشن تصویر مستقیمأ بر روی سئو و رنک دهی موتورهای جستجو تأثیری ندارد اما می تواند سبب جلب توجه کاربران سایت شود و مدت زمان ماندگاری آنها در سایت را افزایش دهد.

مدت زمانیکه که یک کاربر در سایت شما طی می کند یکی از مهمترین فاکتورهای موتورهای جستجو برای رنک دهی به هر سایت است.

کپشن ها در زیر هر تصویر در یک کادر خاکستری نمایش داده می شوند و می توانند توضیحات مناسبی در رابطه با هر عکس ارائه دهند.

– تگ Alt تصاویر :

تگ Alt زمانی نمایش داده می شود که کاربر نمایش تصویر را در مرورگر خود غیرفعال کرده باشد و یا زمانیکه به علت مشکلات اینترنت ، بخصوص پایین بودن سرعت اینترنت، در لودشدن تصاویر مشکل بوجود بیاید. این تگ توسط ربات های موتورهای جستجو بررسی می شود و بر روی رنک دهی آنها نیز تأثیر دارد.

قراردادن کلمه کلیدی در این تگ (بصورت عادی و نه با تکرار زیاد) ، موضوعی است که باید مدنظر داشته باشید.

– توصیف :

توصیف تصویر برای ارائه توضیحات بیشتر در رابطه با تصویر نقش حیاتی ایفا می کند. با استفاده از آن اطلاعات بیشتری در رابطه با تصویر ارائه خواهید داد و در انتخاب این کلمات باید دقت نمایید که از عبارات چندکلمه ای استفاده کنید و کلمات کلیدی را در این عبارات به صورت مرتبط قرار دهید.

معرفی 2 پلاگین کاربردی برای بهینه سازی تصاویر در وردپرس

کاربرد اصلی پلاگین های بهینه سازی تصاویر در وردپرس، کاهش حجم تصاویر برای لودشدن سریعتر تصاویر است که سبب افزایش رنکینگ سایت شما خواهد شد.

– پلاگین WP Smush.it

پلاگین WP Smush.it این قابلیت را دارد که تصاویر را به صورت تکی و یا گروهی بهینه سازی کند. این پلاگین فرمت های معتبر تصویر مانند jpeg ، png. و gif. را پشتیبانی می کند وبا استفاده از آن می توانید تصاویر با حجم بالا را بدون کاهش کیفیت آن ها فشرده کنید.

در زمان بهینه سازی تصاویر به این نکته توجه کنید که حجم آن را تا جایی که رزولوشن آن کاهش نیابد فشرده کنید. یک تصویر با حجم بالا ، به هرمیزان که کیفیت خوبی داشته باشد ، در صورتیکه در مروگر کاربر لودنشود در واقع سبب کاهش کیفیت سایت خواهد شد.

– پلاگین PB Responsive Images

در سال 2015 گوگل الگوریتم جدید خود را منتشر کرد که بوسیله آن بسیاری از سایت هایی که با دیوایس های موبایل سازگاری نداشتند و به اصطلاع mobile friendly نبودند دچار جریمه گوگل و کاهش رنک شدند. در واقع این الگوریتم سازگاری تصاویر و مختوای سایت ها با گوشی های هوشمند را مورد بررسی قرار می دهد.

پلاگین PB Responsive Images با ایجاد سایزهای مختلفی از هر تصویر موجود در سایت، فاکتور سازگاری با سایزهای مختلف صفحه که برای موتورهای جستجو حائز اهمیت است را رعایت می کند.

نوشته های مشابه