فایروال (Firewall) چیست؟ کار فایروال چیست؟

فایروال چیست؟

فایروال یک سیستم امنیتی در سطح شبکه می باشد که وظیفه آن کنترل ترافیک ورودی و خروجی، بر اساس تعدادی قوانین مشخص شده می باشد.

به صورت کلی فایروال کامپیوتر به نرم افزاری گفته می شود که از دسترسی غیر مجاز به یک شبکه Private یا شخصی جلوگیری میکند. فایروال ابزاری می باشد که امنیت کامپیوتر ها و دیوایس هایی که به یک شبکه همانند شبکه داخلی LAN و یا اینترنت متصل می باشند را افزایش می دهد.

فایروال کامپیوتر شما را به صورت تمام و کمال در محیطی ایزوله شده با استفاده از “دیواری از کد” قرار داده که تمامی Packet های ورودی و یا خروجی را مورد بررسی قرار می دهد و تصمیم می گیرد که آیا این Packet ها اجازه عبور از دیواره را دارند و یا می بایست Block شوند.

همچنین در فایروال می توان با استفاده از دسته ای از تنظیمات کنترلی (Granular Control) مشخص نمود که کدامین انواع از فانکشن ها دسترسی اجرا شدن در سطح شبکه را دارا می باشند. گرچه ممکن است پیچیده به نظر بیاید اما نصب و راه اندازی و عملیاتی نمودنشان نسبتا کار آسوده ای می باشد.

در افکار عمومی فایروال دستگاهی می باشد که در شبکه نصب شده و وظیفه کنترل ترافیک عبوری از شبکه را دارا می باشد. اما شما می توانید یک فایروال مبتنی بر میزبان نیز داشته باشید. به عنوان مثال با استفاده از را ه اندازیICF – Internet Connection Firewall بر روی سیستم. به طور کلی فایروال به معنی سیستمی برای محافظت از کامپیوتر شما می باشد.


کار فایروال چیست؟

عموما یک فایروال می بایست قادر به انجام امور زیر باشد:

− محافظت از منابع

– تایید اعتبار دسترسی

– مدیریت و کنترل ترافیک شبکه

– ثبت و ارائه گزارش از رویدادها

– عمل نمودن به عنوان یک واسطه


Personal Firewall چیست؟

فهمیدن دلیل و اهمیت استفاده از فایروال امر مهمی می باشد. می بایست اهداف امینت اطلاعاتی و چگونگی برخورد فایروال با این نیاز ها را دانست و متوجه شد.

– چرا به یک Personal Firewall نیاز داریم؟

در عصر ارتباط اینترنتی پر سرعت، در واقع شما کامپیوتر خود را به شبکه ای بسیار وسیع متصل می نمایید که در صورت عدم نصب و تنظیم فایروال، دارای مقدار کنترل و حفاظت بسیار پایینی می باشید.

به همان میزان که سرعت بالای اینترنت باعث جذابیت آن می باشد، به همان میزان نیز دلیلی برای آسیب پذیر بودن آن نیز هست. اتصال به اینترنت پر سرعت بدون فایروال همانند باز رها کردن درب ورودی  منزلتان می باشد. و دلیل این امر نیز به خاطر امکانات یک اتصال پرسرعت اینترنت می باشد:

– آدرس آی پی ثابت – کار را برای یک مزاحم که آدرس کامپیوتر شما را می داند آسانتر می سازد

− سرعت بسیار بالا – به این معنی می باشد که فرد مزاحم نیز با سرعت بیشتری می تواند برای دسترسی به سیستم شما اقدام نماید.

– اتصال هیمشه فعال – به این معناست که کامپیوتر شما هر بار که به اینترنت متصل می شود آسیب پذیر است

– دفاع از خود با استفاده از Personal Firewall :

هم اکنون شما به میزان آسیب پذیریتان در زمانی که آنلاین می شوید واقف هستید. و این میزان آسیب پذیری زمانی که با استفاده از اینترنت 56kbps متصل می شدید به مراتب در مقایسه با اینترنت پرسرعت فعلی بالاتر می باشد. پس نیاز است که از چگونگی دفاع از خود با استفاده از Firewall در برابر خطرات موجود در این اتصال پر سرعت اطلاعات کافی داشته باشید.

– اهمیت Personal Firewall در زمانی که :

– در حال وب گردی در خانه با استفاده از یک اتصال broadband همیشه فعال می باشید.

– در حال اتصال به اینترنت از طریق WiFi های عمومی موجود در کافه ها و یا فرودگاه ها می باشید.

– در حال راه اندازی یک شبکه داخلی خانگی می باشید که می بایست در مقابل اتصال اینترنت در فضای ایزوله ای قرار گیرد.

– می خواهید تمامی برنامه های نصب شده بر روی کامپیوترتان برای اتصال به اینترنت به شما اطلاع رسانی کنند.

– اکثر Personal Firewall ها دارای قابلیت شخصی سازی بسیار بالایی می باشند که می توان برای ایجاد قوانینی که دقیقاً با نیازهای شما همخوانی داشته باشند از آنها استفاده نمود.

نوشته های مشابه