قدرت تشخیص fake news در Microsoft Edge

مرورگر Microsoft Edge

تأثیرگذاری و نفوذ بالای اینترنت در تمام دنیا سبب شده که این بستر پرمخاطب مملو از اخبار جعلی و دروغین شود و با توجه به سرعت بالای دسترسی به اخبار در اینترنت، نشر این اخبار می تواند مشکلات زیادی را در هر جامعه ای ایجاد کند.

مایکروسافت به عنوان یکی از سردمداران دنیای کامپیوتر و وب، برای جلوگیری از انتشار خبرهای جعلی با استفاده از پلاگین NewsGuard که بر روی نسخه موبایل مرورگر Microsoft Edge نصب می شود، این امکان را فراهم کرده که کاربران در گوشیهای هوشمند خود سایت های منتشرکننده اخبار جعلی را تشخیص دهند.

پلاگین NewsGuard اعتبار سایت های خبری را بررسی می کند و پس زمینه (سابقه) آنها را به شما می دهد.

طبق گزارش نشریه گاردین، مایکروسافت نصب خودکار پلاگین NewsGuard را بر روی تمامی نسخه های مرورگر موبایل آغاز کرده است، این در حالی است که قبلا شما باید آن را بصورت دستی دانلود و نصب می کردید.

پس از فعال کردن تنظیمات رتبه بندی اخبار (news rating) در منوی تنظیمات Edge، هر زمان که شما از یک سایت خبری بازدید می کنید، می توانید آیکن سپر NewsGuard را در نوار آدرس مرورگر مشاهده کنید. رنگ سبز یک خروجی قابل اعتماد را نشان می دهد، در حالی که رنگ قرمز به شما هشدار می دهد که باید در مورد آنچه که خواندید شکاک باشید.

در زمان استفاده از این قابلیت، در صورتیکه در حال مرور یک خبر جعلی یا سایت منتشرکننده این اخبار باشید، با پیغام “””با احتیاط اقدام کنید: این سایت به طور کلی نمی تواند استانداردهای اساسی برای رعایت دقت و مسئولیت پذیری را حفظ کند.””” مواجه خواهید شد. (Proceed with caution: this website generally fails to maintain basic standards of accuracy and accountability)

به عنوان مثال، در زمان ورود به سایت خبری روسی RT، مرورگر این پیغام را نمایش می دهد که یک هشدار برای مخاطب است.

همچنین در مورد سایت RT در صورتیکه بر روی آیکون “see the full Nutrition label” کلیک کنید، این پیغام را مشاهده خواهید کرد :

“این سایت شامل محتوای تبلیغاتی برای دولت روسیه است”.

در مقابل، سایت نشریه نیویورک تایمز (New York Times) از این مرورگر نشان سپر سبز رنگ دریافت کرده است و این پیغام در مورد این سایت نمایش داده می شود: “نفوذ قابل توجهی در اخبار عمومی، بین المللی و ملی دارد”.

همکاری newsguard و microsoft edge برای تشخیص اخبار جعلی

این پلاگین رتبه بندی سایت ها را بر اساس معیارهای مختلفی از جمله انتشار تکراری محتوای غلط،‌ روشهای جمع آوری اطلاعات فریبنده،‌ مالکیت سایت، سابقه، اعتبار و شفافیت سایت انجام می دهد.

نمایش سپر بدون رنگ در این پلاگین به این معنی است که NewsGuard هنوز سایت را بررسی نکرده است. اما شما به راحتی می توانید بررسی سایت را با انتخاب گزینه submit (ارسال) به آنها پیشنهاد دهید.

در سایت رسمی NewsGuard، این شرکت اعلام کرده که از روزنامه نگاران آموزش دیده در زمینه های کاری مختلف بدون هیچگونه گرایش سیاسی برای افزایش دقت این پلاگین بهره می برد.

گوردون کراویتز (Gordon Crovitz)، یکی از مدیران اجرایی شرکت NewsGuard در یک بیانیه اعلام کرده است: ” ما خوشحالیم که بتوانیم در گوشی های هوشمند از طریق مرورگر Microsoft Edge به میلیونها نفر دسترسی داشته باشیم و به افرادی که اخبار را از طریق منابع آنلاین پیگیری میکنند اطلاعات بیشتری راجع به منابع خبری که آنها می بینند منتقل کنیم.”

تام بورت (Tom Burt)،‌ معاون مایکروسافت،‌ تابستان گذشته زمانی که مایکروسافت به تازگی همکاری با NewsGuard را آغاز کرد،‌ برای اعتماد و امنیت کاربران در یک پست وبلاگی نوشت: “هدف از این کار ممانعت از دسترسی به هر محتوای خبری نیست —زیرا این رویکرد با اصل ازادی بیان کشور ما منافات دارد— بلکه منظور تقویت اطلاعات خوانندگان راجع به منبع خبر و اطمینان از محتوایی است که می خوانند یا منتشر می کنند.”

بر اساس آمار StatCounter، مرورگر Microsoft Edge که به عنوان بخشی از آپدیت مایکروسافت ویندوز 10 (Microsoft’s Windows 10 Creators Update) ایجاد شده است، بیش از 2 درصد سهم بازار مرورگرها را در ماه دسامبر به خود اختصاص داده است در حالیکه گوگل کروم (Google Chrome) با سهم بیش از 62 درصد همچنان در صدر قرار دارد.

این قابلیت جدید مرورگر Microsoft Edge می تواند تا حد مناسبی سایت های منتشرکننده اخبار جعلی را از ادامه فعالیت های فریبکارانه خود متوقف کند و به عبارت دیگر تلاشی است که برای رسیدن به بستر پاک و سالم اینترنت انجام شده است.

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه