معرفی کنترل پنل Plesk

کنترل پنل Pleskکنترل پنل Plesk یا Plesk control panel با نام تجاری پلسک و نام کمپانی پلسک ایالات متحده، در سال 2003 با مالکیت SWsoft امریکا، که توسعه آن در روسیه انجام شده شروع به فعالیت کرد.

کنترل پنل Plesk به دلیل پشتیبانی از هر دو سیستم عامل و پلتفرم ویندوزی و لینوکسی ، در حوزه هاستینگ و سرور از محبوبیتی خوبی برخوردار است و توجه مدیران سایت و وب­مسترها را به خود جلب کرده است. شما می­توانید با استفاده از پلسک ، بدون دانش بسیار فنی ، تنظیمات هاست خود را مدیریت و کنترل کنید. در میان کنترل پنل هایی که برای ویندوز ارائه شده بیشتر آنها پایدار نیستند و از درجه اطمینان پایینی برخوردارند. کنترل پنل پلسک با ارائه اینترفیس قوی و مناسب به کمک پنل­های ویندوزی آمد و امکاناتی که دارد، تجربه جدیدی برای کاربرانش فراهم کرده است.

پلسک بدلیل داشتن Extensions های قدرتمند برای مدیر سرورها و توسعه دهندگان ابزار مناسبی هم در زمینه گرافیکی و هم در زمینه کنترل و مدیریت است. این امکان نیز وجود دارد که شما پلاگین خود را برنامه نویسی کنید و به صورت کاستوم نصب کنید و با استفاده از API پلسک، مدیریت و کنترل سرور را به دلخواه خودتان تنظیم و مدیریت کنید.

بعضی از امکانات کنترل پنل Plesk را بررسی می­کنیم :

کنترل پنل Plesk با پشتیبانی از Docker این امکان را فراهم کرده که براحتی برنامه ­های مولتی سیستم را فقط با یک پنل مدیریتی کنترل کنید. Docker به معنای تکنولوژی پیشرفته مجازی سازی ابری است و بسیاری از افراد نسخه ­های رایگان آن را استفاده می­ کنند.

به طور تقریبی می­توان اشاره کرد که به طور رسمی اولین کنترل پنلی که در هر دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز از GIT پشتیبانی می­کند پلسک است که امکان دسترسی به معدنی از سورس ­ها را برای شما فراهم می­کند.

یکی از عوامل مهم یک کنترل پنل پشتیبانی از Node JS است. کنترل پنل پلسک با پشتیبانی کامل از آن این امکان را فراهم کرده که دسترسی ­های ایمن برای کاربران در بخش پنل هاست توسط مدیران سرور ارائه شود تا کاربران بتوانند به صورت امن برنامه ­های Node JS خود را اجرا و مدیریت کنند.

پشتیبانی از Nginx که تقریبا برای کنترل پنل­ های دیگر غیرممکن است اما پلسک بدون نقص و به طور کامل از Nginx پشتیبانی می­ کند.

برای بیشتر ایمن کردن یک وب­سایت لازم است که کنترل پنل مورد استفاده از DNSSEC پشتیبانی کند که این مورد را نیز پلسک پشتیبانی می ­کند و براحتی می توانید با DNSSEC دامنه خود را مدیریت و در ایمن سازی آن بهتر اقدام کنید.

برای ایمن سازی در قدم­های اول ، آنتی ویروس اودین برای ایمن سازی در زمینه ایمیل­ ها تعبیه شده است.

در نسخه لینوکسی، کنترل پنل پلسک از KernelCare و CloudxLinux پشتیبانی می­کند که یک گزینه دیگر در زمینه امنیت به شمار می­رود.

 

نوشته های مشابه