مقایسه Litespeed و Apache

مقایسه Apache و Litespeed

Litespeed و Apache در حقیقت وب سرورهایی هستند که هر کدام از آنها به جهت امکاناتی که از آن برخوردار هستند در فضای وب در اختیار کاربران قرار می گیرند.

Apache را شاید بتوان گسترده ترین سرور HTTP بر روی اینترنت دانست. این وب سرور از زبان های برنامه نویسی perl ، php و python پشتیبانی می کند و بر روی اغلب سیستم عامل ها قابلیت اجرا شدن دارد. بنابراین می توان وب سرور آپاچی را سروری منحصر به فرد دانست که در سیستم عامل های پرکاربرد روز دنیا به راحتی اجرا می شود.

دلیل اصلی استفاده از وب سرور Apache  را می توان به فایل htaccess نسبت داد که طراحان حرفه ای وب سایت از آن در بستر لینوکس استفاده می کنند. مطابق آمارها امروزه 50 درصد از وب سایت های فعال در محیط اینترنت از آپاچی استفاده می کنند.

وب سرور Litespeed محصول شرکت Litespeed است که یکی از مجموعه های سرشناس در حوزه ی وب و ارائه ی خدمات مرتبط با آن می باشد. این شرکت با هدف ارائه ی خدماتی پا به عرصه ی وب گذاشت که نیاز کاربران به سخت افزارهای قدرتمند را به طور کامل برطرف کند. هنگامی که از وب سرور Litespeed استفاده می کنید با احتمال بسیار بالایی نیازی به خرید سخت افزار قوی تر نخواهد بود. این وب سرور به جهت صرفه ی اقتصادی خوبی که برای کاربران خود داشت در سالیان اخیر به شدت مورد اقبال کاربران قرار گرفت. کاربران زیادی از این وب سرور بر مبنای عملکرد بسیار خوب و سرعت قابل قبول در اینترنت استفاده می کنند.

انتقال اطلاعات، سرعت و امنیت آن نقش بسیار مهمی در روند توسعه ی سازمان هایی دارد که بخش زیادی از فعالیت های آنان در حوزه ی اینترنت انجام می گیرد.

در این حوزه چنانچه بتوان بهینه سازی های لازم در خصوص کارایی و بهبود فرایندهای مورد نیاز را به خوبی انجام داد شاهد سرعت رشد قابل توجهی در انجام تبادلات مختلف خواهیم بود.

وب سرور چیست ؟

سرور در حقیقت یک نوع سرویس است که بر روی رایانه اجرا می شود. این سرویس ها دارای خدمات متفاوتی هستند و علیرغم تصورات به امکانات و ابزارهای غول پیکر کامپیوتری نیاز ندارد. بلکه به راحتی و با استفاده از یک usb می توان آنها را مورد استفاده قرار داد. اما وب سرور Apache روی یک سیستم کامپیوتری اختصاص داده شده که با استفاده از آن می توان میزبانی صفحات وب اکثر سیستم عامل های ساخته شده را بر عهده گرفت. راه اندازی یک وب سرور موجب خواهد شد تا صفحات وبی که از سایر سیستم های کامپیوتری ارائه شدند راحتتر و با سرعت بیشتری باز شوند. وب سرور علاوه بر این شامل بخش های پیچیده تری نیز می شود. به عنوان مثال می توانید به ارائه ی محتوای پویا بپردازید یا با صفحاتی که محتوای کاربر را می پذیرد اقدام به ایجاد صفحات جدید کنید.

وب سایت های سطح بالا این امکان را به شما می دهند تا با استفاده از وب سرورهایی نظیر Apache که توانایی پردازش ورودی اطلاعات کاربران را دارند به صورت خودکار به ایجاد صفحات وب بپردازید و با بکارگیری زبان های برنامه نویسی وب آن ها را کامل تر بسازید.

وب سرور چگونه کار میکند ؟

نخستین مسیر ارتباطی یک وب سرور زمانی آغاز می شود که فردی بر روی مرورگر خود صفحه ی وب سایت خاصی را باز کند و به جستجو در اینترنت بپردازد. در این شرایط تمام اطلاعاتی که بر روی وب سرور ذخیره شده است برای کاربر قابل مشاهده خواهد بود.

مرورگرها با استفاده از DNSها که آن را به عنوان یک IP منحصر به فرد برای هر سایت می شناسند، می تواند به سرورهای خاص دسترسی داشته باشد. بنابراین مرورگر پس از ایجاد ارتباط با سرویس دهنده های وب به وسیله ی IP به درخواست های واصله از سوی صفحه ی مربوطه پاسخ می دهد. همانطور که مشخص است فرایند جستجو و نمایش صفحه های مورد نیاز از سوی کاربر فرایند ساده ای نیست. وب سرورها به عنوان قلب وب سایت های اینترنتی در سراسر دنیا امکان راه اندازی و مشاهده ی آن ها را برای تمامی کاربران اینترنت به راحتی فراهم می کنند. در این بین وب سرورهایی نظیر Apache و Litespeed با ویژگی های منحصر به فردشان به عنوان پرکاربردترین و شناخته شده ترین وب سرورها محسوب می شوند. Apache حجم بسیار زیادی از وب سایت ها و کاربران را به خود اختصاص داده است در حالی که Litespeed که یک وب سرور پولی است، با سرعت، قدرت و سازگاری بیشتری با سیستم عامل لینوکس در اختیار کاربران قرار می گیرد. بسیاری از کاربران Litespeed به دلیل بهینگی و کارایی بیشتر، آن را بر وب سرور رایگان Apache ترجیح می دهند. امروزه علیرغم کارایی زیاد Apache بسیاری از سازمان ها و مجموعه ها به منظور پیاده سازی بهترین و جدیدترین متدهای وب سروری و افزایش کیفیت هاست های خود از وب سرور Litespeed استفاده می کنند. بررسی های نشان می دهد که وب سرور Litespeed 50 درصد سریعتر از سایر وب سرورها برای سیستم عامل لینوکس است.

Litespeed در مقایسه با Apache یکی از قدیمی ترین و سرشناس ترین وب سرورهای مورد استفاده در سراسر دنیا، دارای گواهینامه های تجاری است و با رفع مشکلات موجود در وب سرورهای دیگر، یک سرویس امن و پرسرعت در اختیار کاربران قرار داده است. براساس آمارها این وب سرور به لحاظ سرعت حدوداً 9 برابر بهتر از Apache عمل می کند.

با وجود تمام مزایا و بهبودهایی که وب سرور Litespeed به اجرا درآمد امروزه بدون شک اجرای بسیاری از اسکریپت ها و وب سایت ها به جز در بستر Apache ممکن نخواهد بود بنابراین کنار گذاشتن Apache در وب سایت ها و سیستم های مختلف شما را با محدودیت هایی مواجه می کند و در آینده مشکلات بیشتری را برای صفحات وب رقم خواهد زد. از این رو وب سرورهای توسعه داده شده و جدیدتر سعی می کنند تا ترکیبی از قابلیت های جدید و توانایی های Apache را برای کاربران خود عرضه کنند.

نسل جدید وب سرورها در تلاش هستند تا ابزارهایی ایجاد کنند و بتوانند با سرعت بالاتری به پاسخگویی به کاربران و در برخورد با سایت های پرترافیک و پربازدید بپردازند. آینده ی اینترنت و روند توسعه ی وب سایت ها به سمتی است که به زودی کاربران و مدیران وب سایت ها به سمت سازگاری بیشتر وب سرور و البته افزایش امنیت، کیفیت و سرعت آن تکیه می کنند. وب سرور Apache به دلیل عمر طولانی تر و اعتبار در بین کاربران بدون شک از امکانات بسیار بیشتری نیز برخوردار است. اگرچه ممکن است در برابر Litespeed یا دیگر وب سرورها از سرعت عمل پایین تری برخوردار باشد.

نوشته های مشابه