نصب Cisco CML 2 آزمایشگاه رایگان سیسکو

برای بسیاری از دانشجویان و متخصصان سیسکو ، همواره این پرسش مطرح است که از کدام نرم افزار شبیه سازی برای آزمایش یا تست سناریوهای سیسکو بهره ببریم. از مشهورترین این نرم افزار ها می توان Packet Tracer و GNS3 را معرفی کرد. در این آموزش به شما نشان خواهیم داد که چه گزینه ی دیگری پیش روی شماست 🙂

Cisco CML 2 ارائه شده ، رایگان توسط Cisco DevNet

در ابتدا کافی ست که به لینک https://bit.ly/freecml مراجعه نمایید. سپس مانند تصویر زیر با استفاده از یکی از روش های ارائه شده لاگین کنید. (اگر هیچ یک از اکانت های زیر را ندارید ، به راحتی به دلخواه یکی از آن ها را بسازید. مهم نیست کدام یک! همه آن ها رایگان هستند)

Cisco DevNet CML2 VIRL2
صفحه ورود به Cisco Model Labs 2 در DevNet

تبریک! شما وارد محیط Sandbox سیسکو شده اید :

Cisco DevNet CML2 VIRL2 Sandbox 2
محیط سندباکس CML2 در سیسکو دِونِت

حال بایستی محیط آزمایشگاه را برای مدت دلخواه تان ( در زمان نگارش این راهنما حداکثر ۴ ساعت ) رزرو کنید. پس در بالا سمت راست بر روی Reserve کلیک نمایید.

رزرو سیسکو مدل لب سیسکو
برای مثال من از این لحظه تا ۴ ساعت دیگر آن را رزرو کردم

از این لحظه بر اساس شلوغی و میزان استفاده بقیه دانشجو ها از سراسر جهان برای استفاده از Cisco Modeling Labs زمانی تخمین زده می شود که شما پس از آن می توانید از آزمایشگاه خود استفاده نمایید. هم زمان ، ایمیلی هم برای شما ارسال می شود که رزرو با موفقیت صورت پذیرفته است.

Cisco Modeling LABS
برای مثال در زمان نگارش این مقاله زمان تقریبی ۸ دقیقه برای آماده شدن CML اختصاصی من اعلام شد

در طول این زمان می توانید مرحله بعدی را انجام دهید. که همانا نصب Cisco Any Connect می باشد که بیش تر شما به دلایل دیگری در ایران با آن آشنایی دارید.

نصب سیسکو انی کانکت
مانند تصویر تنها نیاز به ماژول سبک Core خواهید داشت

پس از نصب Cisco Any Connect آن را اجرا نمایید. همان طور که گفتم ، پس از رزرو و آماده شدن CML اختصاصی شما ، یک ایمیل ارسال خواهد شد که حاوی اطلاعات Lab Network Address ، Username و پسورد است که از طریق آن ها می توانید به شبکه CML تان متصل شوید.

AnyConnect Cisco LAB Network Address
با اطلاعاتی که به ایمیل شما ارسال شده است لاگین کنید

پس از اتصال از طریق شبکه مجازی خصوصی ، در مرورگر دوباره وارد سندباکس شوید و مانند تصویر زیر در پنل سمت چپ اطلاعات سرور CML را مشاهده می کنید. آی پی Cisco Modeling Labs Server را در TAB دیگری از مرورگرتان وارد نمایید.

Cisco Modeling LAB Server Address
اطلاعات استفاده از تمام امکانات SANDBOX در این بخش وجود دارد
Login to CML 2
آی پی ، نام کاربری و کلمه عبور در قسمت نمایش داده شده در تصویر قبلی وجود داشت

به داشبورد مدیریت CML اختصاصی خودتان خوش آمدید :

CML 2 LAB Manager 2 0 0 b13
CML 2 LAB Manager 2.0.0 – b13

همان طور که مشاهده می شود در اینجا می توانید LAB های VIRL را فراخوانی کنید یا اینکه از LAB پیش فرض برای تمرین استفاده کنید و یا حتی LAB سفارشی خود را بسازید و سناریوی مورد نظرتان را تست کنید.

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره – ثبت دامنه

نوشته های مشابه