کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) چیست و چه کاربردی دارند؟

روش پیداکردن کلمات کلیدی طولانی

کلمات کلیدی طولانی به عبارتی گفته می شود که کاربران برای یافتن پاسخ سوالات خود آن ها را در گوگل جستجو می کنند. این عبارات معمولا ارزش سرچ پایینی دارند اما با استفاده از آن ها می توان کاربرهای متعددی را جذب و وارد سایت کرد. در صورتیکه به نحو صحیحی از آن ها استفاده کنید به ارزش بالای آن ها پی خواهید برد.

دلیل اهمیت کلمات کلیدی طولانی برای سئو

هر کسب و کار آنلاینی در زمان راه اندازی سایت خود می بایست استراتژی خود برای حضور در دنیای آنلاین و خصوصاً در میان نتایج موتورهای جستجو تعیین کرده باشد یکی از فاکتورهای مهم در تعیین استراتژی ، تعیین کلمات کلیدی هدف برای سایت و ایجاد محتوا بر اساس آن ها می باشد.

اشتباهی که توسط بسیاری از مدیران کسب و کارهای آنلاین در زمان انتخب کلمه کلیدی برای سایت خود رخ می دهد، انتخاب کلمات کلیدی تک یا نهایتاً 2 کلمه ای ، کوتاه و پررقابت است. این کلمات دارای ترافیک سرچ بسیار بالایی هستند و در صورت موفقیت در کسب رتبه های بالا برای این کلمات ، کسب و کار شما رونق خواهد یافت. اما وجود رقابت بسیار شدید در این کلمات سبب می شود کسب رتبه مناسب بسیار سخت و پرهزینه باشد. با توجه به اینکه کسب موفقیت در کلمات کلیدی کوتاه و پررقابت ، نیازمند داشتن صبروحوصله و همچنین صرف هزینه بالایی می باشد، می توان گفت که درصد بالایی از کسب و کارهایی که این کلمات را برای سایت خود انتخاب کرده اند، با شکست مواجه می شوند.

در مقابل کلمات کلیدی کوتاه ، کلمات کلیدی طولانی (Long Tail Keywords) قرار دارند. Long Tail به معنی دم دراز است. کلمات Long Tail بسیار خاص و در عین حال هدفمند هستند و همین موضوع سبب اهمیت آن ها در موفقیت کسب و کارهای آنلاین می شود. بکارگیری هوشمندانه کلمات کلیدی طولانی سبب افزایش مناسب ترافیک ورودی سایت و بهبود نرخ کلیک سایت خواهد شد. مزیت استفاده از این کلمات در این است که کاربرانی وارد سایت می شوند که دقیقاً بدنبال همان چیزی بوده اند که در سایت شما ارائه شده است و همین موضوع سبب افزایش اختما جذب کاربر می شود.

سئوی Long Tail چیست؟

این تکنیک به بهینه سازی سایت برای کلمات کلیدی طولانی گفته می شود. مزیت این روش ، نرخ بالای تبدیل این کلمات است. به عبارت دیگر این کلمات تعداد سرچ پایینی دارند اما نرخ تبدیل و احتمال جذب کاربر در آنها بسیار بالاست.

کلمات کلیدی طولانی برای سئو مهم و مفید هستند ، زیرا :

  • با استفاده از این کلمات می توانید کاربرانی را هدف بگیرید که عیناً بدنبال سرویس ارائه شده در سایت شما بوده اند و روند جذب این کاربران بسیار ساده تر خواهد بود.
  • بسیاری از مدیران سایت ها و کسب و کارهای آنلاین اولین هدف خود را کسب رتبه برای کلمات تک کلمه ای و پررقابت قرار می دهند و هزینه بسیار بالایی برای این کلمات صرف می کنند و در نهایت بسیاری از آن ها در این مورد موفق نخواهند شد. وجود رقابت بالا برای کلمات پرسرچ و تک کلمه ای سبب صرف هزینه و وقت بسیار بالای خواهد شد. در حالیکه رقابت بسیار پایینی بر روی کلمات کلیدی طولانی وجود دارد و می توان با انتخاب چند کلمه کلیدی طولانی و صرف مدت زمان و هزینه بسیار اندک بر روی آن ها به صدر نتایج جستجوی گوگل رسید و به اندازه کلمات تک کلمه ای ترافیک سایت را افزایش داد و به جذب مشتری پرداخت.
  • کلمات کلیدی طولانی برای تبلیغات گوگل ادوردز بسیار حائز اهمیت و مفید هستند. با توجه به اینکه در تبلیغات گوگل ، هزینه هر کلمه با توجه به رقابت موجود بر روی آن متفاوت است، می توان با انتخاب کلمات کلیدی طولانی هزینه کلیک بسیار پایینتری به گوگل پرداخت کرد و بازخورد بیشتری نیز دریافت کرد.
  • دریافت بازخورد و حضور در صدر نتایج جستجوی گوگل با استفاده از کلمات کلیدی طولانی بسیار سریع تر است.

روش پیداکردن کلمات کلیدی طولانی با استفاده از ابزارهای رایگان :

به علت اینکه رقابت پایینی بر روی کلمات کلیدی طولانی در میان کسب و کارهای آنلاین وجود دارد ، یافتن آن ها نیازمند اندکی تفکر است. مهمترین راه حل برای یافتن این کلمات ، تفکر بچای کاربران است. برای پیداکردن بهترین کلمات ، خود را بجای کاربرها قرار دهید و به این نکته فکر کنید که یک کاربر در رابطه با سرویس ارائه شده توسط شما ممکن است چه سوالاتی داشته باشد و به چه مشکلاتی برخورد کند.

ابزارهای رایگانی نیز وجود دارد که می توان با استفاده از آن ها کلمات کلیدی طولانی مناسبی پیداکرد و برای سایت قرار داد :

  • قابلیت تکمیل خودکار گوگل یا autocomplete – عبارت اصلی مدنظر خود را در باکس جستجوی گوگل وارد کنید و این قابلیت گوگل به صورت خودکار عبارت طولانی مرتبط با آن را به شما نمایش خواهد داد.
  • نمایش پیشنهادات گوگل – کلیدواژه تک کلمه ای خود را در باکس جستجوی گوگل وارد کرده و به قسمت “جستجوهای مرتبط” مراجعه کنید. این قسمت منبع بسیار خوبی برای یافتن پرکاربردترین کلمات کلیدی طولانی می باشد.
  • ابزارهای پیشرفته گوگل مانند : کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) – گوگل آنالیتیکس – گوگل ادوردز
  • استفاده از فروم ها و انجمن های بحث و گفتگو – در این سایت ها عموماً کاربران مشکلات و موارد مدنظر خود را به صورت سوالات متنوع مطرح کرده اند که می توانید مناسبترین آن ها را به عنوان کبلمات کلیدی طولانی برای سایت خود انتخاب نمایید.

چگونه کلمات کلیدی طولانی را در سایت استفاده کنیم؟

با استفاده از ابزارهای معرفی شده، لیستی از کلمات کلیدی طولانی ایجاد کنید. برای انتخاب بهترین موارد به این نکته دقت کنید که سرویس ارائه شده توسط شما در سایت و همچنین محتوای سایت می تواند دقیقاً پاسخ کدامیک از این سوالات و عبارات باشد و نمایش کدامیک از آن ها می تواند برای کاربرها مفید و جذاب باشد.

در صورتیکه توانایی تولیدمحتوای جذاب داشته باشید می توانید با توجه به اینکه کدامیک از این عبارات دارای ارزش سرچ بالاتری هستند، اقدام به تولیدمحتوای مناسب و کاملاً مرتبط با این کلمات کنید.

برای هدف دهی به سایت بر اساس کلمات کلیدی طولانی می بایست این موارد را مدنظر قرار دهید:

  • تنوع در تگ تایتل و هدینگ ها

از عبارات و ترکیب های متنوع برای تگ عنوان هر صفحه و همچنین هدینگ های موجود در هر صفحه استفاده کنید. این کار مخصوصاً در صورتیکه سایت خود را برای یک کلمه تک کلمه بهینه نکرده اید بسیار مفید است.

  • استفاده از ترکیب های متنوعی از کلمات کلیدی طولانی در محتوای متنی سایت

رعایت این مورد سبب افزایش احتمال ورود کاربر به سایت شما خواهد شد. قرارداشتن عبارت سرچ شده توسط کاربر و مرتبط بودن آن با محتوای سایت شما، سبب افزایش رنک شما در میان نتایج موتورهای جستجو خواهد شد. علاوه بر این ، استفاده از ترکیب های مختلف از یک کلمه کلیدی طولانی ، به تولید محتوای مفیدتر و جذاب تر کمک خواهد کرد.

  • قراردادن کلمه کلیدی طولانی در تمامی عناصر سایت

در زمان قراردادن محتوا در سایت خود ، به قرارداشتن کلمه کلیدی طولانی در عناصر مختلف مانند تگ های هدینگ ، تگ ALT تصاویر ، خاصیت عنوان تصاویر و … دقت داشته باشید.

  • تنوع در لینک های داخلی

در زمان لینک دهی داخلی به یک صفحه با کلمه کلیدی طولانی ، هرگز از یک عبارت یکسان و تکراری استفاده نکنید. کلمات کلیدی طولانی به علت اینکه امکان تنوع دهی به آن ها بسیار زیاد است ، می توان عبارات مختلفی از آن ها را برای لینک های خود قرار داد.

در نهایت به طور خلاصه باید این مورد را مطرح کرد که در صورتیکه کسب و کار نوپایی دارید و سایت شما به تازگی راه اندازی شده است ، پیشنهاد می کنیم بجای استفاده از کلمات کلیدی کوتاه که همراه با صرف وقت و هزینه بسیار بالا است و احتمال شکست شما در این روش بسیاربالاست ، از کلمات کلیدی طولانی برای سایت خود استفاده کنید. به این نکته توجه نمایید که یک کلمه کوتاه و دارای رقابت بالا ، با وجود برخورداری از تعداد سرچ بسیار بالا ، در صورتیکه قادر به رقابت با دیگر سایت ها در این کلمه نباشید و در صدر نتایج گوگل حضور نداشته باشید ، عملاً از رقابت عقب افتاده اید. در مقابل می توانید چندین کلمه کلیدی طولانی برای سایت خود انتخاب کنید و با ورود کاربران هدف به سایت از طریق آن ها ، احتمال جذب مشتری را افزایش دهید ، لازم به ذکر است که هزینه و وقت لازم برای رسیدن به صدرنتایج گوگل برای کلمات کلیدی طولانی بسایر کمتر است و بسادگی با این کلمات به لینک های اولیه ی نتایج گوگل رسید.

 

نوشته های مشابه