گوگل ترند یا Google Trends

 

گوگل ترند یا گوگل ترندز (Google Trends) یکی از مفیدترین ابزارهای ارائه شده توسط گوگل است که با استفاده از آن می توان میزان سرچ عبارت و موضوعات مختلف در مناطق جغرافیایی و زمان های گوناگون را بدست آورد و همچنین از پرسرچ ترین عبارات در بازه های زمانی و مکانی مختلف آگاه شد.

اگر صاحب یک وب سایت هستید یا یک کسب و کار اینترنتی دارید باید بدانید که گوگل ترندز یکی از بهترین و مفیدترین ابزارها برای سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو است. گوگل ترند یکی از ابزارهای کاربردی برای افراد خبره و متخصص سئو محسوب می شود. بسیاری از افراد با تجربه این ابزار را به صاحبان مشاغل، وب سایت ها و حتی افراد عادی و جستجوکنندگان در اینترنت توصیه می کنند.

چگونگی کار با گوگل ترند؟

هنگام جستجو در گوگل ترند این امکان برای کاربر فراهم می شود که آنها را بر مبنای 4 پارامتر یا متغیر تنظیم کند:

  • نوع جستجو
  • جستجو بر مبنای موضوع عبارت
  • زمان جستجو
  • انتخاب مکان جستجو

گوگل ترندز در حقیقت تعداد جستجوهای واقعی را پس از جستجو در اختیار کاربران قرار نمی دهد و تنها به میزان کیفیت و محبوبیت آنها نمره ای بین 0 تا 100 می دهد. بدین ترتیب هنگامی کاربران می توانند بهترین کارایی را از آن بدست بیاورند که از ابزار دیگری مانند keyword planner نیز استفاده کنند. گوگل ترند با نمایش نمرات مورد نظر به کاربر اجازه می دهد تا گرایش و علاقه ی سایر کاربران را با توجه به سطح کاربردشان مقایسه کنند. بدین ترتیب به عنوان مثال می توانید در یک بازه ی زمانی مشخص مقایسه کنید که میزان تمایل به محتوا، مطالب یا خدمات شما چگونه است؟

کاربران به طور عمده برای رسیدن به صفحات شما از چه کلمات کلیدی استفاده می کنند؟

چگونه می توانید میزان بازدیدکننده ی بیشتری را در یک بازه ی زمانی مشخص جذب کنید؟

بدون شک یکی از مزیت های گوگل ترند بهره گیری از ظرفیت های مهم تجارت الکترونیک در حوزه های مرتبط با کسب و کار شماست.

گوگل ترند چه کاربردی دارد؟

گوگل ترندز به طور ساده ابزاری است که اطلاعاتی درباره کلمات کلیدی جستجو شده در گوگل به کاربران می دهد. به عنوان مثال با استفاده از آن می توانید ببینید که کلمه ی “طراحی سایت” در کدام کشورها و شهرها، چه مقدار و در چه بازه ی زمانی مورد جستجو قرار گرفته است؟ گوگل ترند یک تجزیه و تحلیل کامل و صحیح در مورد کلمات کلیدی به شما می دهد. این ابزار تحلیلی و کاربردی در سالیان اخیر با توجه به ظهور پدیده های مختلف در زمینه ی موتورهای جستجو ، گوگل و بهینه سازی وب سایت ، دستخوش فراز و فرودهای زیادی شده است. به همین دلیل با توجه به کاربردهای زیادی که برای طراحی سایت داشته، ابزاری بسیار مناسب برای کاربران است.

آموزش استفاده از گوگل ترندز

یک کاربرد ساده ی این ابزار تحلیلی تشخیص شیوه ی صحیح استفاده از عبارات مختلف در موتورهای جستجو است. به عنوان مثال می توانید تشخیص دهید که استفاده از عبارت “طراحی سایت” به سود شماست یا “طراحی وب سایت”؟ به طور دقیق تر می توان گفت که گوگل ترندز به شما نشان می دهد که طراحی سایت کلمه ی کلیدی محبوب تری برای جستجو است. بدین منظور می توان عبارت های مورد نظر را با هم وارد کرده، با یک کاما جدا کنیم تا گوگل ترندز آنها را با هم مقایسه کرده و در قالب نمودارهایی به نمایش درآورد.

برای استفاده از گوگل ترند ابتدا وارد سایت www.google.com/trends شوید ، در قسمت جستجو، کلمه ی مورد نظر را تایپ کنید. در این صفحه گزینه هایی وجود دارند که هر کدام از آنها به موضوعات مختلفی مربوط می شوند. به طور مثال در بین این گزینه ها می توانید مکان یا محل جستجوی خود را انتخاب کنید، بازه ی زمانی که قصد جستجو یا استفاده را دارید تعیین کنید، یا اینکه دسته بندی های موضوعی موردنظرتان را مشخص کنید. پس از اینکه برمبنای گزینه های موجود تنظیمات خود را انجام دادید، نموداری بر مبنای تنظیمات انجام شده حاوی تغییرات شما در دست خواهید داشت. این نکته را همواره در ذهن داشته باشید که آمارها و ارقام نمایش داده شده توسط گوگل ترند نسبی است.

 

در بخش پرس و جوهای مرتبط یا Related Queries ، موضوعات مورد نظر و میزان کلماتی که با کلمه ی مدنظر شما در ارتباط هستند و توسط مراجعه کنندگان به گوگل جستجو می شوند را نشان می دهد. این گزینه محبوبیت مطالب جستجو شده را در بازه های زمانی که آنها مورد جستجو قرار گرفته اند را نیز نمایش می دهد.

در گوگل ترند می توانید تا 5 کلمه را در یک زمان با هم مقایسه کنید. در این ابزار پارامترهای قرار داده شده که توسط آن می توانید به پرس و جوهای کاربردی و دقیقی از آمارها و تحلیل های مورد نیاز خود دست پیدا کنید، شهرهای مورد نظر یا مکان ها را در گزینه های موجود انتخاب کنید یا سایر عناصر مرتبط را در گزارش خود محدود نمایید.

گوگل ترند و سئو سایت

ارتباط مستقیم گوگل ترند و سئو سایت ، شاید جذاب ترین نکته ی این ابزار محسوب شود. جایی که کاربران و مراجعه کنندگان به این نکته نیاز دارند که با استفاده از ابزارهای سئو ، رتبه ی سایت خود را بهبود ببخشند یا حجم ترافیک های روزانه ی خود را افزایش دهند. علاوه بر این جداولی که توسط این ابزار تولید می شود یکی از موثق ترین منابع برای دستیابی به ایده هایی برای تولید محتواهای مفید و کاربردی است.

تولید محتوایی که به تنهایی رکن مهم بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو محسوب می شود. برای بهینه سازی بهتر همواره به این موضوع نیاز دارید که کاربران شما به چه عناوین و موضوعاتی علاقه ی بیشتری دارند و از چه طریق می توانند به مطالب شما برسند. گوگل ترند این موضوع را به طور شفاف در اختیار مدیران سایت و صاحبان کسب و کارهای مختلف قرار می دهد. بنابراین گوگل ترندز می تواند یک ابزار فوق العاده برای پیشنهاد دادن محتواها و موضوعات به روز و تازه باشد. بدون شک این عناوین و ایده ها منشا جذب تعداد زیادی از بازدیدکنندگان و درنهایت بهبود رتبه ی سایت شما خواهند بود.

گوگل ترند شیوه ای مفید و کاربردی برای کمک به مدیران وب سایت ها، کارشناسان و صاحبان مشاغل اینترنتی در زمینه ی سئو است تا با استفاده از آن بتوانند کلمات کلیدی مناسب و مقدار جستجوی کلمات کلیدی در مکان های مختلف جغرافیایی را تشخیص دهند.

مدیریت پشتیبانی کانفیگ و پیاده سازی سرور های لینوکسی و ویندوزی

نوشته های مشابه