5 تفاوت در میزبانی لینوکس و ویندوز

تفاوت میزبانی لینوکس و ویندوز

اگر از مدیران سرور حرفه ای سوال کنید که یک تفاوت فاحش میان میزبانی لینوکس و ویندوز را مثال بزنند، اولین موردی که در این زمینه اشاره می شود، پایداری آن است. سرورهای لینوکسی در بعضی مواقع امن تر خوانده می شوند. این سیستم به ندرت نیاز به ریبوت (reboot) دارند و بیشتر تنظیمات در پیکربندی می توانند بدون ری استارت کردن آن با موفقیت تغییر کنند. در مقابل سرورهای ویندوزی، می توانند به ویژه در هنگامی که با اجرای چندین پایگاه داده، وب و فایل های سرور کار می کنند، ناپایدار باشند. زمانی که شما شروع به اضافه کردن برنامه های جداگانه و وظایف برنامه ریزی شده دیگر می کنید، مشکلات بیشتری بوجود می آید.

1- تفاوت سیستم عامل در میزبانی لینوکس و ویندوز

نمایان ترین تفاوت میان میزبانی لینوکس و ویندوز ، سیستم عامل آنهاست که بر روی سرور اجرا می شود. تفاوت در کارایی و رابط کاربری (UI) بسیار چشمگیر است. کاربران ویندوزی که برای اولین بار به سیستم عامل لینوکسی کوچ می کنند در مواجه با خط فرمان لینوکس با شوک بزرگی مواجه می شوند. نحوه عملکرد و کدهای لینوکس از طریق خط فرمان (command line) انجام می شود و شبیه به منوی کلیکی ویندوز نیست. در حالی که در لینوکس قابلیت انتخاب بین رابط های کاربری (GUI) گرافیکی مختلف وجود دارد. اگر نمی خواهید با ابزارهایی مثل cPanel روبرو شوید به شما پیشنهاد می شود از ویندوز استفاده کنید تا به طور مستقیم با خود سیستم عامل در ارتباط باشید.

2- تفاوت کنترل پنل در میزبانی لینوکس و ویندوز

اصلا نمی شود گفت و گو در مورد پنل ها را بدون نام کنترل پنل cPanel آغاز کرد. این پنلی استاندارد برای ابزارهای مدیریت وب سرورهای کوچک است و زمانی که بعضی امکاناتی که ارائه می دهد پی ببرید، متوجه می شوید که چرا محبوبترین کنترل پنل موجود cPanel است.

در وب سایت های ویندوزی، کنترل پنل Plesk ( این پنل برای لینوکس هم ارائه می شود) موجود است. Plesk بسیاری از امکانات cPanel را ارائه می دهد و همینطور از Docker، Git و چندین افزونه دیگر امنیتی پشتیبانی می کند.

3- تفاوت پایگاه داده ، دامنه و فضای دیسک در میزبانی لینوکس و ویندوز

پنل cPanel برای مدیریت فضای دیسک برای دامنه های مولتی از طریق یک هاست ساده تر است. و در موقع استفاده از این پنل شما قادر خواهید بود نبسب به قرارداد هایی که با مشتریانتان دارید برای هر کدام به مقدار مناسب فضا اختصاص دهید.

همانطور که می دانید Context در زمان انتخاب سیستم عامل و هاستینگ اهمیت بالایی دارد. اگر شما بر روی سایت خود کار می کنید و می خواهید راحت ترین دسترسی و با استاندارد بالا داشته باشید، سیستم عامل لینوکس و cPanel بهترین انتخاب شما خواهد بود. اگر در زمینه یک کسب و کار با پایگاه های داده مبتنی بر ویندوز کار می کنید، ویندوز برای شما انتخاب مناسبی است.

4- تفاوت امنیتی و پشتیبانی فنی در میزبانی لینوکس و ویندوز

هر شرکت هاستینگ خوبی باید بتواند به شما از نظر مدیریتی وب سایت شما را ایمن کند. اما حملات سایبری اخیر نشان داده که سرورهای ویندوزی با وجود تلاش های زیاد مایکروسافت همچنان آسیب پذیرتر از لینوکس است.

قابل اعتماد بدون، همانطور که در بالا اشاره شد، یک نقطه قوت برای لینوکس است. وب سرورهای لینوکسی وجود دارد که با وجود تمام اتفاقات سال هاست که ری بوت نشده. در وحله دیگر به سختی می توان ویندوز سرورهایی نام برد که همچنین شرایطی را دارا باشند.

یکی دیگر از عواملی که برای امنیت در نظر گرفته می شود، سطح بسته بندی پایگاه داده و نرم افزار است. بخشی از مسئولیت امنیت وب سایت بر عهده خود شماست که در آن ساده ترین حمله برای هر سیستمی می تواند، حملات انسانی و افرادی باشند که آن را مدیریت و از آن استفاده میکنند.

5- تفاوت قیمت گذاری در میزبانی لینوکس و ویندوز

از لحاظ قیمت ، لینوکس باز هم پیشتاز است. بسیاری از سرورهای لینوکس بر روی سخت افزارهای مشابه سرورهایی که 10 سال پیش پیکربندی شده اند اجرا می شود. نرخ آهسته تغییرات در محدوده محیطی و ماهیت باعث می شود که شما نیازی برای به روز رسانی ویژگی های جدید به طور مرتب نخواهید داشت.

اشاره به اینکه لینوکس رایگان عرضه می شود نیز خالی از لطف نیست. گرچه محصولات پولی مانند Red Hat نیز عرضه می شود اما بسیاری از ویژگی ها و محصولاتی که کاملا اجرایی هستند در دسترس قرار دارند. ممکن است مبلغ ناچیزی برای پرمیوم شدن و استخدام شخصی به عنوان ادمین سرور لینوکسی خود پرداخت کنید اما ادمین های سرورهای ویندوزی به آن اندازه ارزان نیستند.

نوشته های مشابه