Google Dance چیست؟

رقص گوگل

اگر شما در زمینه سئو فعالیت دارید، احتمالا تا کنون با شرایطی روبرو شده اید که سایتتان به یکباره (در یک بازه زمانی، مثلا چند دقیقه و یا حتی چند روز) از نتایج سرچ گوگل حذف شده و یا جایگاه نمایش آن تغییر قابل توجه ای داشته. ممکن است این شرایط برای شما شوکه کننده باشد و تصمیم به بررسی و و در نهایت اعمال تغییرات شدید در روند کار خود نمایید. اما آیا این تصمیم درستی است؟ اگر نه اقدام صحیح در اینباره چیست؟

این مقاله به تمامی سوالات شما در مورد تغییرات رتبه ناگهانی سایت پاسخ خواهد داد.

Google Dance چیست و چه زمانی اتفاق میفتد؟

گوگل دنس یا رقص گوگل پدیده ای است که در زمان رخ دادن آن، رتبه سایت شما با سرچ کلیدواژه ها در نتایج سرچ گوگل به صورت متغیر بوده و به اصطلاح جایگاه نمایش بی ثبات خواهد بود. البته این بی ثباتی همواره به معنای افت جایگاه نبوده و ممکن است گاهی شاهد ارتقا آن نیز باشید.

بارها مشاهده شده سایت هایی بین نتایج 1 تا 3 قرار دارند و زمان رخ دادن گوگل دنس ناگهان بین 100 نتیجه اول قرار نمی گیرند و برعکس سایت هایی که هرگز بین 100 نتیجه اول نبوده اند ولی در یک بازه زمانی خاص در جایگاه 5 نتیجه نخست گوگل مشاهده می شوند.

بنابراین می توان نتیجه گرفت که پدیده google dance برای بعضی سئوکاران هیجان انگیز و برای بعضی دیگر ناامید کننده خواهد بود.

رقص گوگل زمانی رخ میدهد که گوگل قصد ایجاد یک الگوریتم جدید و یا آپدیت یک الگوریتم قدیمی برای موتور جستجوگر خود را دارد. این پدیده معولا بین یک هفته زمان برده و پس از آن مجددا به حالت عادی خود باز می گردد.

چرا زمان رخ دادن Google Dance رتبه سایت ها تغییر می کند؟

همانطور که میدانید برای هر کلمه کلیدی هزاران رقیب با سایت هایی که همواره درصدد کسب جایگاه های برتر هستند وجود دارد و گوگل برای رتبه بندی سایت ها و اختصاص این جایگاه ها از بیش از 300 معیار استفاده می کند و برای هر معیار، گوگل هر وبسایت را به صورت مجزا بررسی می کند.

هنگامی که یک سایت با معیار A مطابقت دارد، از جانب گوگل امتیازی دریافت کرده و رتبه آن نسبت به دیگر سایت ها افزایش می یابد و در نهایت می تواند موجب افت جایگاه دیگر سایت ها شود. این روند به صورت یک به یک برای بیش از 300 معیار و تعداد غیرقابل شمارشی سایت ادامه دارد.

لذا اجتناب از تغییر رتبه ها و بی ثباتی جایگاه نمایش در زمان رخ دادن پدیده گوگل دنس غیرممکن است.

وبسایت های مختلفی با صرف نظر از جایگاه نمایششان در حالت نرمال، میتوانند Google Dance را تجربه کنند اما معمولا سایت هایی با ویژگی های زیر تحت تاثیر این پدیده قرار می گیرند:

  • وبسایت هایی که برای SEO خود از روش های نادرست (سئوی کلاه خاکستری و کلاه سیاه)، مانند بک لینک های نادرست، مطالب کپی شده و … استفاده می کنند.
  • وب سایت های تازه تاسیس
  • وبسایت هایی که به تازگی از طریق سئو در عبارات کلیدی خاصی بهبود جایگاه را تجربه کرده اند و به عبارتی رتبه نمایش آنها هنوز پایدار نیست.

با توجه به مطالب بالا میتوان نتیجه گرفت که به روز رسانی رتبه بندی میلیون ها وب سایت در یک زمان، امری بسیار دشوار و پیچیده می باشد. لذا، میتوان “رقص”  را یک پدیده کاملا طبیعی در نظر گرفت.

چه وبسایت هایی در زمان پدیده Google dance کمتر تحت تاثیر قرار می گیرند؟

  • اغلب سایت هایی که دارای سئو داخلی قوی و لینک های با کیفیتی هستند از Google Dance محافظت می شوند.
  • سایت هایی که جهت بهبود جایگاه، بر روی توسعه و بهینه سازی و بروزرسانی مطالب سایت تمرکز می کنند و به جای تکیه بر ترفند ها، با ایجاد مزایایی برای کاربران خود، سعی در حفظ و بقای آنها دارند.
  • همچنین در صورتی که لینک های داخلی و خارجی سایت به طور دقیق و منظم ساخته شده باشند امکان تاثیر Google Dance بر روی آن سایت کاهش می یابد، چرا که نحوه صحیح لینک دهی میتواند کمک شایانی به مقالات سایت در زمان کسب جایگاه تلقی شود.
  • در نهایت وجود بک لینک های باثبات و پایدار برای مدت زمان طولانی را نیز میتوان در این مورد مفید درنظر گرفت.

چگونه رخ دادن پدیده گوگل دنس را تشخیص دهیم؟

بسیار مشاهده شده که اغلب افراد پدیده Google Dance را با Google Sandbox اشتباه گرفته و به همین سبب ممکن است راه حل نادرستی را انتخاب نمایند. بنابراین، توجه داشته باشید که در ابتدا شما نیاز دارید دلیل عدم نمایش سایت خود در جایگاه مدنظر را درک کرده و پس از آن میتوانید تصمیم درستی برای رفع این مورد اتخاذ نمایید.

ساده ترین راه برای تشخیص رخ دادن پدیده رقص گوگل این است که علاوه بر سایت خود، وبسایتهای دیگری را در نتایج سرچ گوگل چک نمایید و دریابید که آیا سایت رقبای شما نیز به یکباره دچار تغییر جایگاه شده اند یا خیر.

در صورتی که این مورد تنها برای وبسایت شما رخ داده، قطعا نیاز به بررسی مجدد محتوای سایت و یافتن اشتباهات املایی، لینک دهی های نادرست و یا مطالب کپی شده و … و در نهایت رفع این موارد دارید.

و در غیر این صورت، شما شاهد پدیده google dance میباشید.

رتبه سایت شما افت شدید پیدا کرده است؟ راه چاره چیست؟

همانطور که ذکر شد، زمان رخ دادن پدیده گوگل دنس در صورتی که رتبه سایت شما به صورت ناگهانی دچار افت گردد، هم زمان با آن رتبه سایت های دیگری بهبود یافته و جایگاه های بالاتر را به خود اختصاص خواهند داد. لذا در صورتیکه سایت شما در گروه سایت هایی که دچار افت جایگاه شده اند قرار دارد، باید بدانید چه اقداماتی می تواند مفید باشد:

  • در این حالت پیشنهاد می گردد هر آنچه در یک هفته اخیر بر روی سایت انجام داده اید را بررسی کرده و در صورتی که با موردی غیر منطقی روبرو شدید آنها را به حالت قبل برگردانده و یا اگر احتمال آسیب رسانی در لینک های داخلی و یا خارجی که اخیرا به سایت افزوده اید وجود دارد، آنها را حذف نمایید.
  • همچنین بهتر است برای حصول اطمینان بیشتر به بررسی Google Webmaster Tools پرداخته و در صورت دریافت ایمیل خطا از سوی گوگل به رفع آن بپردازید و در کنار آن Google Analytics را مورد بررسی قرار داده و اگر شاخص هایی چون: نرخ پرش، زمان حضور کاربر در پیج، نمایش صفحه و … دچار افت شده بودند، اقدامات لازم جهت بهبود آنها را در راس کار خود قرار دهید.
  • پس از بررسی سرچ کنسول گوگل و گوگل آنالیتیکس، می توانید تراکم کلمه کلیدی در صفحه را بررسی کنید و در صورت امکان تراکم کلیدواژه ها را کاهش دهید، چراکه گاهی اوقات بهینه سازی بیش از حد یک کلیدواژه در صفحه میتواند باعث کاهش رنک سایت در آن عبارت خاص گردد.
  • سپس به بهینه سازی لینک های داخلی پرداخته و سعی کنید محتویات جدیدی که می تواند برای کاربر مفید باشد را به صفحات اضافه کنید.
  • انتشار مقالات مفید در شبکه های اجتماعی نیز می تواند موجب جذب کاربران به سایت شما گردد و در نهایت دریافت سیگنال های مثبت در این شبکه ها (مانند لایک و به اشتراک گذاری و …) از سمت کاربران به مرور باعث افزایش شهرت سایت، کسب اطمینان از جانب افراد و بدست آوردن کاربران ثابت خواهد شد.
  • چک کردن بک لینک های درج شده در سایت نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال backlinkهایی که منبع آنها انجمن ها (فروم ها) میباشند، اغلب ناپایدار هستند، چرا که حذف آن پست و یا تغییر لینک ها بسیار محتمل است. لذا پیشنهاد می گردد از ساخت backlinkهای غیر معتبر برای سایت خود بپرهیزید.

در رابطه با ایجاد بک لینک ها دقت نمایید که ساخت backlink برای سایت خود تنها با یک عبارت خاص و یا درج بک لینک با یک انکرتکست خاص میتواند در زمان رخ دادن گوگل دنس، برای سایت شما بسیار آسیب رسان باشد.

 

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه