PAM چیست ؟

PAM چیست ؟ سامانه مدیریت و نظارت دسترسی

سامانه مدیریت و نظارت بر دسترسی راه دور یا PAM به سازمان ها برای ایجاد بستری امن و منعطف جهت رفع نیازهای امنیتی و عملیاتی آنها کمک می کند. این سامانه با پیشگیری از مخاطرات امنیتی و ردیابی تهدیدات در شبکه سازمانی باعث ارتقای سطح امنیت سازمان و افزایش کارایی عملیاتی آنها می شوند.

PAM چیست ؟

PAM مخفف عبارت Privileged Access Management  است که در ایران به نام سامانه مدیریت و نظارت بر دسترسی راه دور شناخته می شود. این سامانه امنیتی و نظارتی با قرار گرفتن در مقابل منابع شبکه، مانع از هر گونه دسترسی مسقیم به منابع شبکه شده و مدیران شبکه می توانند به راحتی تمامی دسترسی های مستقیم را مسدود کنند. از آنجاییکه سامانه مدیریت و نظارت بر دسترسی تنها نیازمند پورت HTTPS 443 است مدیریت دسترسی آن در لایه شبکه و به راحتی قابل انجام است.

سازمان های بزرگ و مخاطرات درون سازمانی

دسترسی امن و کنترل شده به زیرساخت های فناوری اطلاعات در راستای برقراری تعاملات درون یا برون سازمانی همواره یکی از دغدغه های اصلی سازمان های بزرگ بوده است.

از خصوصیات PAM این است که سازمان ها می توانند آن را به صورت تجهیزات سخت افزاری و یا به صورت نرم افزار در ساختار شبکه داخلی خود پیاده سازی نمایند. در اینجا به قابلیت های اصلی این سامانه می پردازیم.

PAM چیست ؟

چرا به PAM نیاز دارید ؟

سامانه PAM باعث امن نگه داشتن سازمان شما در مقابل حوادث ناخواسته یا سواستفاده های عمدی از طریق دسترسی طبقه بندی شده می شود. این سامانه برای سازمان های متوسط، بزرگ و شرکت های در حال رشد بسیار مفید می باشد. هرچقدر که فناوری اطلاعات در سازمان شما بزرگتر و پیچیده تر باشد، به طبقه بندی های بیشتری برای کاربران خود نیاز دارید. این دسته بندی ممکن است که شامل کارمندان، کاربران راه دور، پیمانکاران و حتی کاربران خودکار باشد.

برخی از کاربران ادمین می توانند پروتکل های امنیتی موجود را نادیده می گیرند و آنها را دور می زنند، این یک آسیب پذیری بزرگ برای امنیت سازمان است. اگر برخی از ادمین ها بتوانند به اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه دسترسی پیدا کنند و اگر بتوانند فعالیت های خود را مخفی کنند مشکل بزرگی رخ خواهد داد. جدا از تهدیدات درون سازمانی که ممکن است توسط کارمندان و ادمین ها رخ دهد، مهاجمان بیرون سازمانی هستند که می توانند به این منابع و اطلاعات دسترسی پیدا کنند. سامانه PAM این مشکل را حل می کند.

سامانه مدیریت و نظارت به دسترسی راهکاری امن برای مدیریت و نظارت به اینگونه دسترسی های غیر مجاز است و جلوی سو استفاده منابع داخلی و خارجی را می گیرد. سامانه PAM به شما اجازه می دهد تا :

  • طبقه بندی کاربران و امتیاز دسترسی مشخص به هر کدام
  • دادن امتیاز ویژه به یک کاربر در صورت نیاز و باطل کردن آن امتیاز و دسترسی در صورت عدم نیاز
  •  عدم نیاز به پسوردهای مستقیم سیستمی برای کاربران ممتاز
  • مدیریت دسترسی سریع و متمرکز بر مجموعه ای متفاوت از سیستم های ناهمگن
  • ایجاد سیستم نظارت غیر قابل تغییر برای عملیات طبقه بندی شده

سامانه مدیریت نظارت بردسترسی از راه دور PAM ارائه شده توسط شرکت سایسک محصولی بومی می باشد که در مقایسه با رقبای خارجی قیمت بسیار کمتری دارد و امکانات مشابهی را در اختیار سازمان ها می گذارد. برای نصب آزمایشی یا استعلام قیمت سامانه PAM با ما در ارتباط باشید.

نوشته های مشابه