WP Super Cache و W3 Total Cache و WP Rocket

d985d982d8a7db8cd8b3d987 3 d9bed984d8a7daafdb8cd986 caching d988d8b1d8afd9bed8b1d8b3سرعت لودشدن سایت یکی از دغدغه های اصلی طراحان وب است. اهمیت این فاکتور از دید موتورهای جستجو روز به روز در حال افزایش است. علاوه بر این موضوع بسیاری از کاربران نیز در برخورد با سایت هایی که سرعت لود شدن مناسبی ندارند عکس العمل مناسبی نداشته و بلافاصله از سایت خارج می شوند. سرعت لودشدن سایت بر روی میزان ترافیک ورودی سایت شما تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت و این موضوع با رنک سایت ارتباط مستقیمی دارد. یکی از راه های افزایش سرعت لودشدن سایت ، استفاده از پلاگین Caching در سایت های وردپرسی می باشد.

Caching چیست ؟

کش (Cache) به مکانی گفته می شود که اطلاعات و داده های موقت سایت بر روی آن ذخیره می شود. کش کردن (Caching) با ذخیره برخی از داده ها بر روی مرورگرها سبب افزایش سرعت لودشدن سایت خواهد شد. این مورد بدین معنی است که مرورگر برای بارگزاری کامل سایت به دریافت داده های جدید کمتری نیاز دارد. در واقع این پلاگین ها با بهینه کردن کدهای قالب وردپرس مانند فشرده کردن کدهای  html،css  و js ، تصاویر، فعال کردن gzip بوسیله htaccess و… سبب افزایش سرعت سایت های وردپرسی می شوند.

پلاگین Caching برخی از داده ها و فایل های استاتیک سایت مانند فایل های html را ذخیره کرده و در زمانی که درخواستی برای لودشدن سایت از طرق کاربر ارسال می شود، این اطلاعات را از طریق cache ارائه می دهد و نتیجه این کار سرعت لودشدن بیشتر سایت خواهد بود.

چه پلاگینی برای شما مناسب است ؟

نخستین قدم، تعیین انتظار شما از هر پلاگین caching می باشد. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به بیان آنها پرداخته ایم :

قیمت : مانند بسیاری از پلاگین های دیگر وردپرس ، قیمت این پلاگین ها محدوده ای از رایگان تا چندصد دلار را در بر می گیرد. اما قیمت یک پلاگین به هیچ عنوان تعیین کننده میزان کارایی و مفید بودن آن نیست.

پیچیدگی راه اندازی : این موضوع بستگی به توانایی و علاقه شما دارد. ممکن است که تمایل داشته باشید با چند کلیک ساده به هدف خود برسید و یا جزئیات را به صورت کاملأ دقیق تنظیم نمایید.

کارایی و عملکرد : برخی از پلاگین ها قابلیت هایی مانند فشرده کردن GZIP ، استفاده از شبکه های تحویل محتوا (CDN) و minify کردن کدها (حذف کاراکترها و کدهای غیرضروری) را دارا می باشند که این موارد علاوه بر کش کردن داده ها، سبب افزایش بیشتر سرعت لودشدن سایت خواهد شد.

پشتیبانی : بسیاری از افزونه ها دارای پشتیبانی ، فروم و فایل های آموزشی هستند و بهره گیری از آنها سبب افزایش کارایی پلاگین خواهد شد. این موضوع زمانی اهمیت می یابد که شما در کارکردن با یک افزونه دچار مشکل شوید.

پلاگین WP Super Cache :

d985d982d8a7db8cd8b3d987 3 d9bed984d8a7daafdb8cd986 caching d988d8b1d8afd9bed8b1d8b3 1بیشترین تعداد دانلود در زمینه پلاگین های ذخیره سایزی و caching وردپرس را پلاگین WP Super Cache را کسب کرده است. رایگان بودن آن و همچنین کانفیگ ساده و نیاز نداشتن به اعمال تنظیمات متعدد، سبب افزایش محبوبیت آن شده است.

افزونه WP Super Cache سبب لود صفحات استاتیک با استفاده از mod_rewrite و یا PHP می شود که انتخاب آن بستگی به پیکربندی شما دارد. با استفاده از این افزونه ، کاربران بدون نیاز به لودشدن فایل های PHP ، صفحات را به صورت یک صفحه HTML ساده دریافت خواهندکرد. این افزونه همچنین این قابلیت را دارد که انتخاب کنید کدامیک از پلاگین های دیکر موجود در سایت ذخیره و کش شوند.

از دیگر مزیت این افزونه ، می توان به امکان زمانبندی برای فایل های کش شده ، امکان استفاده از CDN و داشتن پشتیبانی حرفه ای بصورت فروم می باشد که در هر زمانی می توانید سوالات و مشکلات خود را مطرح کرده و در سریعترین شمان به پاسخ خود دست یابید.

مزیت ها : نصب و پیکربندی ساده – پشتیبانی از CDN – رایگان بودن

معایب : مشکلات کوچک در سازگاری با برخی از قالب ها و افزونه ها – عدم مناسب بودن برای سایت های دارای قابلیت عضویت کاربران با توجه به کش نشدن اطلاعات در زمان ورود کاربر به حساب کاربری خود

پلاگین W3 Total Cache :

این افزونه با بیش از 900.000 دانلود ، از این نظر در جایگاه دوم قرار دارد. در صورتیکه بدنبال یک پلاگین caching  وردپرس به صورت رایگان با قابلیت تنظیمات و پیکربندی جز به جز هستید، این پلاگین برای شما طراحی شده است.

برخورداری از 16 صفحه تنظیمات متعدد، به شما این امکان را میدهد که پیکربندی کش شدن سایت را با دقت بالا انجام دهید. اگرچه نصب و راه اندازی آن تنها با چند کلیک ساده نیز امکانپذیر است اما میتونید از جزئیات آن نیز استفاده کنید.

برای کاهش مدت زمان لودشدن سایت، پلاگین W3 Total Cache فایل ها را با استفاده از فشرده سازی GZIP و minify کردن کدها ، بهینه می کند و همچنین این افزونه نیز از تنظیمات CDN پشتیبانی می کند و راه های متعددی مانند فروم و فایل های آموزشی برای پشتیبانی دارد.

مزایا : پشتیبانی از CDN و GZIP – گزینه های متعدد برای شخصی سازی کامل تنظیمات

معایب : برخورداری از گزینه های متعدد برای شخصی سازی کامل تنظیمات می تواند برای برخی کاربران مورد پسند نباشد.

پلاگین WP Rocket :

d985d982d8a7db8cd8b3d987 3 d9bed984d8a7daafdb8cd986 caching d988d8b1d8afd9bed8b1d8b3 3پلاگین WP Rocket برخلاف 2 مورد قبلی ، رایگان نیست و برای خرید لایسنس آن با توجه به اینکه یک لایسنس را برای چند سایت می خواهید استفاده کنید، می بایست 39 تا 199 دلار پرداخت نمایید. رابط کاربری user-friendly این افزونه یکی از نکات مثبت آن است. همچنین پشتیبانی این افزونه بسیار قوی بوده و در پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما در سریعترین زمان ممکن انجام می شود.

امکانات دیگر افزونه WP Rocket : لودشدن تصاویر به صورت lazy load – فشرده سازی GZIP – minify کردن کدها و امکان انتخاب صفحات خاص برای minify نشدن کدهای آن – پشتیبانی از CDN

مانند تمامی پلاگین های حرفه ای، این افزونه نیز دارای فروم پشتیبانی حرفه ای می باشد اما می توانید سوالات و مشکلات خود را از طریق سیستم تیکتینگ رفع نمایید.

نصب و تنظیم پلاگین WP Rocket بسیار ساده و سریع بوده و می توانید از آموزش های موجود در سایت WP Rocket نیز کمک بگیرید.

مزایا : سرعت بالا – پشتیبانی فنی بسیار قوی

معایب : هزینه نصب نسبتأ بالا – امکان شخصی سازی تنظیمات به صورت محدود

بطور خلاصه می توان گفت :

  • در صورتیکه رایگان بودن افزونه و نصب ساده آن برای شما اهمیت دارد پلاگین WP Super Cache بهترین گزینه برای شما می باشد اگرچه این پلاگین با برخی از تم ها سازگاری کاملی ندارد.
  • اگر بدنبال اعمال تنظیمات به صورت جز به جز و با گزینه های متعدد برای شخصی سازی کامل هستید، W3 Total Cache بهترین انتخاب است.
  • تنظیمات ساده و بسیار کاربردی نیز در افزونه WP Rocket برای شما فراهم شده است.

با توجه به اینکه هر سایتی دارای ویژگی ها و تنظیمات متفاوتی می باشد، عملکرد هر افزونه می تواند بر روی هر سایت متفاوت باشد.

همچنین قبل از نصب هر پلاگین ذخیره سازی، به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است سایت از آن پلاگین پشتیبانی می کند یا خیر!  برای اطمینان از عدم ایجاد مشکل برای سایت، از سایت خود حتمأ فایل بکاپ تهیه نمایید.

نوشته های مشابه