نکات مهم سئو در باز طراحی

طراحی دوباره سایت

طراحی مجدد سایت به شما کمک میکند تا تجربه کاربری بهتری را ارائه داده و همچنین با حضور فعال در دنیای وب بر روی برندینگ کسب و کار خود تاثیرات مثبتی داشته باشید. با این حال در حین انجام این پروسه باید پیامدهای سئو را در نظر داشته باشید. چنانچه میخواهید در حین پروسه طراحی مجدد سایت رتبه ارگانیک خود را افزایش و یا حداقل رتبه پیشین خود را حفظ نمایید می بایست فاکتورهای مهم سئو را در نظر بگیرید.

تغییر رفتار و سلایق کاربران وب یکی از مهمترین دلایلی است که هر کسب و کاری را مجاب به طراحی مجدد سایت می کند. در صورتیکه قصد دارید با انجام این کار رابطه بهتری با مشتریان خود ایجاد کنید و همچنین سئوی سایت دچار مشکل نشود، در ادامه به معرفی مهمترین نکات سئو که باید برای طراحی مجدد سایت در نظر داشته باشید پرداخته ایم.

1 – بررسی تغییر URL ها

آیا URL های سایت خود را میخواهید تغییر دهید؟ پیشنهاد میکنیم در صورت امکان ساختار URL های فعلی سایت را تا حد امکان حفظ نمایید. یک تغییر خیلی ساده، به عنوان مثال تغییر example.com/service به example.com/services نیازمند ریدایرکت 301 می باشد. چنانچه صفحات را در سایت جدید خود  جابه جا، حذف و یا ترکیب کنید در نتیجه ناوبری و لیست پایانی صفحات متفاوت خواهند بود. در ابتدا باید ساختار سایت قدیمی و سایت جدید را ترسیم کنید. هر صفحه ای در حال حاضر دارید را یادداشت کرده و با ظاهر سایت جدید خود آن را مقایسه کنید. هنگامی که این کار اتمام یافت متوجه میشوید که کدام URL ها به همان صورت پیشین باقی می مانند و برای کدام URL ها باید ریدایرکت ایجاد کنید.

2 – محتوای درون صفحه

آیا در صفحه ی خود محتوا دارید؟ اگر چنین است، آیا میخواهید در هنگام ثبت این محتوا در سایت جدید در آن تغییرات اعمال نمایید یا دقیقا محتوای سایت پیشین را در سایت جدید منتشر میکنید؟ حتی اگر در محتوا تغییری اعمال نکنید بازهم تغییر جایگاه محتوا در سایت ترافیک ارگانیک سایت را تحت تاثیر قرار میدهد. پیشنهاد می گردد یک طرح کلی از محل قرار گیری محتوا داشته باشید. آیا محتوا در همان صفحه باقی می ماند و یا به صفحه ی دیگری انتقال پیدا میکند. هر تغییری که بر روی محتوا اعمال نمایید بر روی رتبه بندی و ترافیک ارگانیک سایت تاثیر می گذارد.

3 – رتبه بندی کلیدواژه

کلیدواژه های پر اهمیت در هر صفحه را مشخص نمایید. آیا رتبه بندی این کلیدواژه ها نمایانگر تمرکز بر روی آن ها هستند؟ در صورت لزوم میتوانید این کلیدواژه ها را نگه داشته و یا آن را تغییر دهید. به عنوان مثال، چنانچه تمامی کلیدواژه هایی که برای آن ها رتبه قابل قبولی دارید در صفحه ی اصلی قرار دارند، پیشنهاد میکنم صفحه ی دسته بندی یا خدمات ایجاد کنید تا بتوانید بر روی هر کلیدواژه به صورت مجزا تمرکر کنید و یا چنانچه برای چندین عبارت در صفحات متعددی رتبه دارید ولی این عبارت ها دقیقا کلیدواژه ی مدنظر شما نیستند، در این شرایط، شما باید محتوای آن صفحات را با دقت بررسی کرده و از تمرکر بر روی کلیدواژه ی مدنظر خود اطمینان حاصل کنید.

4 – صفحات قدیمی

به منظور حفظ رتبه بندی های ارگانیک، بسیار مهم است که صفحات قدیمی را به یک صفحه مناسب در وب سایت جدید هدایت کنید، به خصوص اگر این صفحات ترافیک بالایی داشته و یا کلیدواژه ای با رتبه ی بالا داشته باشد. با استفاده از گوگل آنالیتیکس، شما متوجه می شوید که کدام صفحات بیشترین ترافیک را به سایت شما هدایت می کنند و با استفاده از سرچ کنسول گوگل و یا ابزارهای متفرقه مانند SEMrush متوجه می شوید که کدام کلیدواژه رتبه بندی به خصوصی دارد. این مورد برای جلوگیری از مواجه کاربران با صفحه ی 404 اهمیت بالایی دارد. مواجه کاربر با صفحه ی 404 سبب تضعیف تجربه کاربری شده و از طرفی کاربر سریعا سایت را ترک و در سایت های دیگر به دنبال پاسخ خود میگردد. با یک ریدایرکت 301 ساده میتوانید کاربران را به صفحه ی جدید و یا یک صفحه مرتبط دیگر هدایت کنید.

5 – ترافیک صفحات قدیمی

با  استفاده از داده های گوگل آنالیتیکس صفحات برتر سایت خود را بررسی کنید. هنگامی که صفحات مشخصی در سایت شما بیشترین ترافیک و تبدیل را دارا می باشند پس قطعا استراتژی شما کارایی دارد. پس باید در هنگام طراحی مجدد آن صفحات این استراتژی را در نظر داشته باشید. چنانچه بخواهید صفحات پر ترافیک سایت خود را حذف کنید آگاه باشید که این کار مساوی با کاهش ترافیک و رتبه بندی سایت می باشد. چنانچه حذف این صفحات الزامی است حتما این صفحات را به صفحات مرتبط دیگر ریدایرکت نمایید با این کار ممکن است حجمی از ورودی ها را حفظ نمایید.

6 – بک لینک های سایت

یکی از ارزشمندترین جنبه های سئوی off-page، بک لینک های مرتبط می باشد. هنگامی سایت های دیگر که حوزه ی فعالdتشان مرتبط با سایت شماست به شما لینک دهند منجر به ارتقای اعتبار دامنه ی شما می گردد. لذا پینشهاد می گردد قبل از هر کاری حتما صفحاتی از سایت که بک لینک های خیلی خوبی دریافت کرده اند را پیدا کرده، در صورتیکه این صفحات را حذف کرده اید و URL آن ها وجود ندارند، مطمئن شوید که ریدایرکت آن صفحات به خصوص را فراموش نکرده باشید. خب طبیعتا اگر ریدایرکت را برای این صفحات انجام ندهید ارزش آن صفحات را از دست خواهید داد. از سایت هایی همچون Ahrefs و Moz میتوانید پروفایل بک لینک های سایت خود را بررسی نمایید.

7 – Sitemap.xml

آیا سایت فعلی شما سایت مپ دارد؟ نقشه سایت یا سایت مپ در حقیقت مشابه با یک کتاب راهنما در سایت شماست. با استفاده از این فایل، موتورهای جستجو نحوه ی سازماندهی محتوا در سایت شما را درک کرده و یک لیستی از تمام صفحات قابل خزیدن را ایجاد میکنند. برخی از سیستم های مدیریت محتوا این امکان را دارند که نقشه سایت را برای شما ایجاد کنند. همچنین میتوانید از طریق ابزارهای XML Sitemap Generator ، نقشه سایت خود را ایجاد کنید. به هر صورت داشتن نسخه ی آپدیت نقشه ی سایت اهمیت بالایی دارد.

8 – فایل Robots.txt

فایل Robots.txt نحوه ی خزیدن ربات ها در صفحات سایت شما را برای موتورهای جستجو مشخص میکند. عموما با همین روش وبمسترها از خزیدن برخی از صفحات همچون سبد خرید، صفحه ی بررسی، فایل های منبع، صفحات ادمین و غیره جلوگیری میکنند. لازم به ذکر است که بعد از طراحی مجدد سایت حتما این فایل را آپدیت نمایید.

9 – ابزار گوگل سرچ کنسول و بینگ وبمستر

پس از این که سایت جدید را طراحی کردید، باید از تنظیم قابلیت های موجود در گوگل سرچ کنسول و بینگ وبمستر اطمینان حاصل نمایید. با ثبت مجدد نقشه سایت جدید، پروسه ایندکسینگ صفحات جدید توسط گوگل را تسریع بخشید. همچنین پیشنهاد میگردد صفحه اصلی را به دقت بررسی نمایید تا خزنده ی گوگل با خطایی مواجه نشود.

در پایان باید به این نکته توجه کنید که طراحی مجدد سایت می تواند به افزایش سرعت سایت، زیباسازی ظاهر آن، تسهیل در ناوبری و موارد این چنینی کمک کند. هنگامی که این پروسه را به درستی انجام دهید میتوانید تجربه کاربری را بهبود بخشیده و جایگاه بهتری در بازار برای خود ایجاد نمایید.

مدیریت سرور پشتیبانی و مشاوره و سئو

نوشته های مشابه