آموزش ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس Google Analytics

گوگل آنالیتیکس

تعریف و ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس یکی از مفیدترین کارهایی است که می توانید از طریق آن به سمت بهینه سازی و توسعه کسب و کار آنلاین خود حرکت کنید.

گوگل آنالیتیکس معروف ترین ابزار آنلاین برای تحلیل فعالیت سایت ها و کسب و کارهای آنلاین است که به شما این امکان را می دهد وب سایت خود را از جنبه های مختلفی مورد بررسی قرار دهید و از کارآمدبودن استراتژی های جذب کاربر خود مطمئن شوید. گوگل آنالیتیکس ابزار قدرتمندی است که اگر به درستی از آن استفاده کنید، می توانید اطلاعات لازم برای بهبود کلی شرایط سایت خود را به دست آورید. در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا با یکی از بخش های مهم این ابزار، که همان ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس است آشنا شوید.

تعریف Goal در گوگل آنالیتیکس

Goal یا همان هدف در گوگل آنالیتیکس تعیین می کند که آیا سایت یا برنامه شما می تواند اهداف و مقاصدی که در نظر گرفته اید را برآورده می کند یا برای موفقیت بیشتر نیاز به تغییر برنامه های خود دارید.  Goal در گوگل آنالیتیکس نشان دهنده فعالیت هایی است که به آن conversion یا تبدیل می گویند و در نهایت به موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی کمک می کند.

به زبان ساده تر Goal در گوگل آنالیتیکس روشی برای سنجش این موضوع است که چه افرادی اقدام خاصی که هدف مد نظر شما است را با چه مکانیسم هایی انجام می دهند.  هر زمان که کسی آن هدف خاص مورد نظر شما را انجام دهد در واقع یک conversion یا تبدیل رخ داده است. گوگل انالیتیک با بررسی نرخ تبدیل ها، درصد بازدید کنندگانی که هدف شما را انجام داده اند را  اندازه گیری می کند.

چرا باید از Goal در گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم؟

اگر با توضیحاتی که ارائه شده هنوز متوجه میزان اهمیت استفاده از Goal در گوگل آنالیتیکس نشده اید بگذارید با یک مثال ساده نقش Goal در گوگل آنالیتیکس توضیح دهیم. برای مثال شما می خواهید بدانید چه افرادی و چگونه از یکی از محصولات شما که سرمایه گذاری زیادی بر روی آن انجام داده اید خریدی انجام می دهند.  این اطلاعات در حالت عادی توسط گوگل آنالیتیکس به شما ارائه نخواهند شد. اما شما می توانید خرید این محصول را به عنوان یک هدف یا Goal در گوگل آنالیتیکس مشخص کنید و با بررسی نتایج متوجه شوید چه افرادی با چه ویژگی هایی و چگونه از این محصول خرید می کنند. با تنظیم Goal در گوگل آنالیتیکس شما می توانید تعداد کلیک ها، تعداد خرید های کامل شده و سایر اطلاعات کاربردی را به دست آورید. اما جالب ترین نکته این است که می توانید فرایند دقیق این اتفاقات را از لحظه ورود به سایت مشخص کنید.

چگونه یک Goal در گوگل آنالیتیکس ایجاد کنیم؟

حالا که از میزان اهمیت ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس مطلع شدید می خواهیم شما را با نحوه تنظیم آن آشنا کنیم. اولین کار برای ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس ثبت نام و ورود به گوگل آنالیتیکس است. بعد از این کار وارد زبانه “admin” شوید. می توانید در انتهای منوی نوار کناری این گزینه را مشاهده کنید.

نوار ابزار گوگل آنالیتیکس

بعد از ورود به این بخش تصویر زیر را مشاهده می کنید و می توانید گزینه Goals را مشاهده کنید. برای اضافه کردن یک هدف روی این گزینه کلیک کنید

ایجاد goal در گوگل آنالیتیکس

در صفحه باز شده در سمت چپ گزینه “+ NEW GOAL” در دسترس خواهد بود. روی این گزینه کلیک کنید تا یه هدف جدید را تنظیم کنید.

Goal در گوگل آنالیتیکس

حالا در این مرحله گوگل آنالیتیک از شما می خواهد بین الگوی هدف از قبل اماده شده یا همان template و یک هدف سفارشی یا همان custom goal یک گزینه را انتخاب کنید. برای این که هدف مورد نظر خود را بسازید بهتر است از گزینه custom استفاده کنید. در این صورت شما دقیقا هدفی را که می خواهید ایجاد خواهید کرد. بعد از انتخاب این گزینه روی “Continue” کلیک کنید.

در مرحله بعدی باید یک نام مناسب برای هدف خود انتخاب کنید. سعی کنید نامی که انتخاب می کنید توصیفی از هدف مورد نظر شما باشد مانند ” پر کردن فرم عضویت” یا ” اضافه کردن محصول به سفارشات “.

تعیین نوع هدف یا Goal در گوگل آنالیتیکس

بعد ازانجام مراحل قبلی شما باید برای تعیین نوع Goal در گوگل آنالیتیکس یکی از انواع زیر را انتخاب کنید:

1 – Destination : در این نوع از اهداف هنگامی که یک فرد از یک صفحه خاص بازدید می کند یک هدف کامل می شود. در زبان فارسی به آن تعیین مقصد گفته می شود.

2 – Duration : این نوع Goal در گوگل آنالیتیکس تعیین می کند که اگر مدت زمان بازدید یک فرد از یک صفحه از میزان مشخصی عبور کند هدف شما کامل شده است.

3 – Pages/screens per session : زمانی هدف کامل می شود که بازدید کننده در مدت زمان حضور خود در سایت از تعداد مشخصی از صفحات بازدید کند.

4 – Event : برای کامل شدن هدف باید یک رویداد باید کامل انجام شود. رویداد ها می توانند شامل محصولی با تخفیف ویژه یا موارد مشابه آن ها باشد.

توصیه می شود در این قسمت هدف خود را از نوع Destination یا همان مقصد انتخاب کنید. دلیل این کار میزان اهمیت این هدف است. این که بدانید چه افرادی از صفحه خاص مورد نظر شما بازدید می کنند بسیار مهمتر از سایز موارد مانند میزان زمان حضور در صفحه یا بازدید از تعداد مختلفی از صفحات است. چون ممکن است کسی از ده صفحه سایت شما بازدید کند اما خریدی از شما انجام ندهد.

از این نوع Goal در گوگل آنالیتیکس برای اندازه گیری تعداد ثبت نام ها خبرنامه، تکمیل فرم خرید و موارد این چنینی استفاده می کنند. معمولا اهداف اصلی خیلی از سایت ها در چنین مواردی خلاصه می شود و این نشان دهنده میزان اهمیت این نوع از اهداف است.

چگونه یک هدف از نوع Destination را اجرا کنیم؟

در آخرین مرحله ایجاد Goal در گوگل آنالیتیکس بعد از تعیین هدف از نوع Destination باید جزئیات آن را مشخص کنید. همانطور که مشاهده می کنید این جزئیات شامل destination, value و funnelاست.

تنظیمات ایجاد goal در گوگل آنالیتیکس

قسمت destination آدرس صفحه یا قسمتی از برنامه شما است که با بازدید از آن هدف شما کامل می شود. برای مثال اگر می خواهید که یک خرید خاص را به عنوان هدف تعیین کنید باید آدرس صفحه ایی که بعد از تکمیل خرید در سایت شما نشان داده می شود را در اینجا وارد کنید. این بدان معنی است که زمانی که خرید توسط بازدید کننده کامل و وارد صفحه تکمیل فرایند خرید شد، هدف شما نیز کامل شده است.

Value نشان دهنده ارزش این خرید برای سایت شما به دلار است. مثلا اگر این خرید به شما 10 دلار سود می رساند باید در این بخش عدد 10 را وارد کنید.

Funnel این بخش اخرین مرحله تنظیم هدف در گوگل آنالیتیکس است. در این بخش شما می توانید مراحلی که انتظار دارید برای رسیدن به هدف طی شود را مشخص کنید. با این کار شما متوجه خواهید شد که چه تعدادی از افراد دقیقا مسیر مورد انتظار شما را طی می کنند. مثلا برای یک محصول بنر تخفیف ویژه را در صفحه اول سایت خود قرار داده اید و انتظار دارید افراد بعد از وارد شدن به صفحه اول سایت شما از طریق این بنر وارد صفحه خرید شده و خرید را تکمیل کنند. در اینجا شما باید این مراحل را با عنوان step وارد کنید.

پیکربندی و تنظیمات ایجاد goal در گوگل آنالیتیکس

دقت کنید که مرحله آخر را قبلا در قسمت destination وارد کرده اید و مربوط به این بخش نخواهد بود.

بعد از تکمیل کامل این جزئیات روی verify this goal کلیک کنید تا اطلاعات وارد شده را تایید کنید و در نهایت روی گزینه save کلیک کنید تا این Goal در گوگل آنالیتیکس برای شما ثبت شود. حالا از این به بعد می توانید با وارد شدن به قسمت goals از وضعیت اهداف خود با خبر شوید.

d8a2d985d988d8b2d8b4 d8a7db8cd8acd8a7d8af goal d8afd8b1 daafd988daafd984 d8a2d986d8a7d984db8cd8aadb8cdaa9d8b3 google analytics 1

نوشته های مشابه