آموزش Mikrotik Dude – ایجاد Probe سفارشی

همانطور که در بخش های قبل گفته شد، اساس کار مانیتورینگ Dude توسط probe های مختلف و متنوع آن است.

از پنل سمت چپ (contents) می توانیم به probe های موجود دسترسی داشته باشیم و آنها را ویرایش و حذف کنیم، و یا probe های جدیدی ایجاد کنیم.

همانطور که در تصویر دوم مشخص است، برای ایجاد probe جدید باید نوع (type) آن را مشخص کنیم، که می تواند یکی از هشت نوع زیر باشد:

  1. DNS
  2. Function
  3. ICMP
  4. Logic
  5. Random
  6. SNMP
  7. TCP
  8. UDP

یکی از پرکاربردترین probe های مانیتورینگ، ping است. فعلا probe جدید ایجاد نمی کنیم و probe ping موجود در dude را بررسی می کنیم:

همانطور که در تصویر مشخص است:

  • این probe از نوع icmp است.
  • پکت ارسالی آن 32 بایت حجم دارد.
  • ttl آن حداکثر 64 است.
  • بعد از 3 بار fail شدن پینگ، وضعیت آن down می شود.
  • هر 1 ثانیه (1000ms) یکبار ارسال می شود.

agent را در بخش های بعد بررسی خواهیم کرد.

ایجاد probe سفارشی

اگر تجربه کار با لینک های وایرلس را داشته باشید، حتما به این امر واقفید که یکی از تست های معمول پایداری یک لینک بعد از تست پهنای باند، ارسال پینگ های با سایز بالاست. مثلا پینگ های icmp با سایز 1500 بایت. اما سایز probe ping پیشفرض 32 بایت است.

بنابراین نیاز داریم یک probe سفارشی ایجاد کنیم:

  1. یک probe جدید ایجاد می کنیم.
  2. یک نام دلخواه به آن می دهیم. مثلا ping_1500
  3. نوع (type) آن را icmp انتخاب می کنیم.
  4. packet size را 1500 بایت انتخاب می کنیم.

حال می توانیم از این probe بعنوان سرویس دیوایس های مانیتورینگ استفاده کنیم.

به همین ترتیب برای ایجاد دیگر انواع probe می توانیم از type های زیر در مواقع مورد نیاز استفاده کنیم:

DNS : به صورت پیشفرض probe dns موجود در Dude نام دامنه www.mikrotik.com را توسط پورت 53 برای تست dns سرور resolve می کند، که می توانیم probe های سفارشی دیگر با نام دامنه و پورتهای مختلف ایجاد کنیم.

ّ

Function : توسط این نوع از probe می توانیم توابعی بر پایه شرط if ایجاد کنیم که با up یا down شدن و یا تغییر مقدار یک oid یا متغیر عملی انجام دهد و پیغام یا خطایی ثبت کند.ICMP : همانطور که پیش تر گفته شد برای ایجاد probe های پکت های icmp با packet size ، ttl ، retry count و interval سفارشی استفاده می شود.Logic : برای ایجاد probe های منطقی استفاده می شود، مثلا می توانیم probe ای ایجاد کنیم که up یا down بودن دو probe دیگر مثل ping و dns را با هم and یا or یا not کنیدوRandom : به صورت تصادفی با توجه به احتمال داده شده یکی از سرویس های موجود دیوایس را چک می کند.SNMP : یکی از پروتکل های پر کاربرد مانیتورینگ است. توسط ایجاد probe های از نوع snmp می توانیم مقدار یک oid را با یک مقدار مشخص مقایسه کنیم و up یا down بودن سرویس را نتیجه بگیریم.
snmp در dude را در بخش بعد بررسی می کنیم.TCP و UDP : پکت هایی از نوع tcp یا udp ارسال می کنند و منتظر پاسخ مورد نظر می مانند.

 

نوشته های مشابه